18.03.2013, 10:26

Amerika sa zaujíma o proces stanovovania ceny zlata

Americký dohľad nad finančnými trhmi skúma, či banky nemanipulujú s najväčším trhom so zlatom na svete. DPA s odvolaním sa na americký denník Wall Street Journal uviedla, že pozornosť sa sústredila na londýnsky Goldfixing. Jej členovia, päť veľkobánk, dvakrát denne stanovujú spotovú cenu unce (31,1 g) zlata. Ide o cenu, za ktorú sa predáva zlato vo fyzickom objeme a nie virtuálne, ako pri termínovaných obchodoch.

Spotová cena sa vyvinula z anglického výrazu "on the spot" (na mieste). Nemci ho prekladajú výrazom "ihneď" alebo kassapreis, teda čo sa platí ihneď v pokladnici. Hoci kupujúci by mal zaplatiť za nákup ihneď a predávajúci by mu ho mal rovnako promptne vydať, to ihneď môže trochu trvať. Kupujúci musí zaplatiť svoj účet najneskoršie do dvoch dní a predávajúci musí v rovnakom termíne dodať komoditu zákazníkovi.

Spotová cena má priamy vplyv na výnosy prevádzkovateľov zlatých baní, spracovateľov zlatonosnej rudy a výrobcov klenotov. Na spotovú cenu zlata sa však viaže aj množstvo finančných produktov.

Newyorský denník uviedol, že informácie získal od prameňa z Komisie pre termínované obchody (CFTC). Komisia chce vedieť, či sa ceny na trhu so zlatom a na menšom trhu so striebrom určujú transparentne. Úradné vyšetrovanie sa ešte nezačalo; proces zostáva len v štádiu odborných diskusií.

Obchodníci a investori už dlhšie o tejto možnosti diskutujú. CFTC sa k úvahám o transparentnosti určovania ceny zlata zrejme skôr inšpiruje po odhaleniach o manipulácii s londýnskou medzibankovou úrokovou sadzbou LIBOR. Súčasne s ňou mohli podľa niektorých diskutérov banky zasahovať aj do "trhovej" ceny oboch kovov.

Cena zlata, ako uviedol Reuters, sa stanovuje, "fixuje" od roku 1919 a história tohto procesu pre striebro siaha do roku 1897. Teraz cenu zlata určujú: Bank of Nova Scotia-ScottiaMocatta, Barclays Bank, Deutsche Bank, HSBC Bank USA a Société Générale. Rozhodujúca úloha v skupine pripadá vždy jednej z nich. Banky sa v jej vedení striedajú v ročnom intervale.

Neformálny predseda skupiny na začiatku každej telefonickej konferencie oznámi ostatným členom návrh ceny. Tí zase s odvolaním sa na pokyny svojich zákazníkov a ich požiadavky na nákup kovu uvedú, či sú ochotní nakupovať kov, alebo predávať ho za navrhnutú cenu.

Cena zlata sa potom upravuje oboma smermi, až sa dosiahne zhoda medzi ponukou a dopytom. Táto cena sa na pár hodín prijíma, "fixuje".

Záujemcovia o predaj zlata a striebra o ich nákup sa môžu oboznámiť s informáciami o diskusii o zmenách cien a výške záujmu o kovy. Na základe informácií môžu zrušiť, zvýšiť alebo znížiť svoj záujem o kov.

Mnohí však veria, že proces je transparentný. Tento názor vyjadril aj Ross Normann, šéf nákupcov zlatých prútov a tehál v spoločnosti Sharps Pixley. Podľa neho je stanovovanie ceny zlata a striebra otvorené, komplexné, transparentné a obstálo v skúšku časom. "Nedá sa ním manipulovať rovnakým spôsobom, ako so sadzbou LIBOR," dodal.