StoryEditor

Zastava: automobilová fosília

16.10.2006, 00:00
Autor:
ČTKČTK

Autá skonštruované koncom 60. rokov nie sú na uliciach veľmi bežným javom, skôr sa postupne presúvajú do garáží zberateľov. Napriek tomu je možné aj na začiatku 21. storočia kúpiť úplne nové auto, ktorý akoby z oka vypadlo automobilu spred 35 rokov.
Táto podoba nie je náhodná, srbská automobilka Zastava totiž doteraz vyrába typ 101, ktorého prvé kusy opustili továreň 15. októbra 1971.
Päťdverové auto s prezývkou Stojadin je verziou Fiatu 128, ktorý získal titul Automobil roku 1970 a v Taliansku sa vyrábal do začiatku 80. rokov. Kým Fiat odvtedy prišiel s Ritmom, Unom či Puntom, srbská Crvena Zastava v Kragujevci vyrábala a stále vyrába len mierne zmodernizovaný typ 101, hoci mu dávala rôzne názvy. Teraz je to Zastava Skala a ide o najdlhšie sériovo vyrábaný model v Európe.
Srbský zákazník si tak zhruba za 130-tisíc Sk môže kúpiť auto, ktoré sa za viac než tri desaťročia príliš nezmenilo. Len pôvodné okrúhle svetlá vystriedali hranaté a interiér namiesto koženky ovládol plast, ktorý nahradil aj chróm na nárazníkoch a vonkajších zrkadlách. Inak sa však šofér v novom aute môže cítiť ako v stroji času. Namiesto vstrekovania má motor tradičný karburátor a o airbagu môže len snívať.
Prevratné zmeny za 35 rokov výroby nezažila ani diskutabilná kvalita. V juhoslovanskom časopise Auto Revija sa už v auguste 1972 objavili kritické ohlasy prvých majiteľov, napríklad o tom, že v úplne novom aute sa trikrát za sebou zablokovali brzdy, alebo o sfušovanej elektroinštalácii. V súčasnosti sa majitelia na internete sťažujú na nekvalitné dielenské spracovanie a pazvuky.
Od roku 1971 sa vyrobilo vyše milióna týchto áut, no v posledných rokoch výroba klesá. Ročne sa vyrobí zhruba dvetisíc áut, čo predstavuje asi 20 percent ročnej produkcie automobilky. Tá má vo výrobnom programe aj malé Yugo, ktoré sa v 80. a začiatkom 90. rokov vyvážalo aj do USA, či päťdverovú Floridu pochádzajúcu z polovice 80. rokov.
Najnovším produktom továrne Zastava, ktorá vznikla už v polovici 19. storočia ako zbrojovka a automobily vyrába od 30. rokov 20. storočia, je licenčný Fiat Punto. Ten však nesplnil nádeje, keďže namiesto plánovaných 10-tisíc kusov ročne sa za prvý polrok predalo iba 1 650 áut. Budúcnosť automobilky, ktorá doplatila na ekonomické problémy krajiny, sankcie proti Miloševičovej Juhoslávii a na bombardovanie v roku 1999, tak zostáva neistá.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
06. máj 2024 14:15