StoryEditor

Nad budúcnosťou DaimlerChrysleru sa sťahujú mraky

18.04.2005, 00:00

Finanční investori sa údajne v posledných mesiacoch viackrát kontaktovali s veľkými akcionármi koncernu DaimlerChrysler s požiadavkou na odkúpenie ich podielov. Podľa Financial Times Deutschland dostala Deutsche Bank, ktorá vlastní v Daimleri 10,4 percenta, za posledných 12 mesiacov ponuky od viacerých veľkých investičných bánk. Údajne aj emirát Kuvajt dostal ponuku na svojich 7,2 percenta. Tretím najväčším akcionárom je emirát Dubaj a všetci traja vlastnia v koncerne 20 percent.
Podľa zdrojov z bankového sektora niekoľko finančných investorov a investičných bánk v ich mene kontaktovalo akcionárov Daimleru s cieľom rozbiť koncern na viac subjektov. No zdroje zároveň uviedli, že ponuky boli doteraz veľmi nízke.

Najväčší akcionár váha
Deutsche Bank chce predať svoj podiel v Daimleri už dva roky, no takmer vždy boli kurzy akcií koncernu nevýhodné. Banka je totiž ochotná predať akcie minimálne po 38,50 eura za kus, v prípade nižšieho kurzu by bola stratová. Naposledy stáli akcie Daimleru približne 32 eur.
Banka sa pritom od nástupu predsedu predstavenstva Josefa Ackermanna v máji 2002 zbavila väčšiny svojich podielov v priemyselných podnikoch. Miliardové výnosy vrátil Ackermann akcionárom vo forme spätného odkúpenia akcií svojej inštitúcie. V prospech predaja podielu v Daimleri hovorí aj fakt, že Ackermann by mal v tomto roku zvýšiť návratnosť vlastného kapitálu z vlaňajších 16 na 25 percent.
Úplnú akvizíciu DaimlerChrysleru jedným alebo viacerými investormi však experti považujú za nepravdepodobnú. Finančné záväzky, ktoré by musel prevziať kupec, dosahujú 100 miliárd eur, čo presahuje aj najväčšiu akvizíciu investičného fondu v histórii. Tú uskutočnil KKR, keď v roku 1989 prevzal potravinársko-tabakový koncern RJR Nabisco za 31 miliárd dolárov. Druhá najväčšia transakcia tohto druhu sa uskutočnila na začiatku apríla tohto roka, keď sa sedem investičných fondov spojilo do konzorcia a za 11,3 miliardy dolárov kúpilo výrobcu finančného softvéru Sungard. Kúpna cena pritom presahuje trhovú hodnotu nemeckých koncernov ako Infineon, Adidas či Lufthansa.
Experti zároveň vychádzajú z predpokladu, že Deutsche Bank z politických dôvodov nepredá svoj podiel v Daimleri investorovi, ktorý oficiálne oznámi svoj cieľ rozbiť koncern. Banka je totiž jedným z najdôležitejších akcionárov automobilky už niekoľko desaťročí a medzi vedeniami obidvoch spoločností vznikli úzke vzťahy. Príkladom je bývalý šéf Hilmar Kopper, ktorý je predsedom Dozornej rady DaimlerChrysleru.

Záujem rastie
Tieto informácie dokazujú rastúci záujem zahraničných finančných investorov o veľké nemecké koncerny. Napríklad vlani americký fond Blackstone prevzal chemický koncern Celanese takmer za tri miliardy dolárov a americký investičný fond Kohlberg Kravis Roberts (KKR) v posledných piatich rokoch investoval v Nemecku celkovo 8,5 miliardy dolárov. Najväčšou transakciou tohto druhu v Nemecku bola minuloročná akvizícia stavebnej spoločnosti Gagfah fondom Fortress za 3,5 miliardy dolárov.
Podľa denníka Handelsblatt americké súkromné investičné fondy v súčasnosti čoraz viac hľadajú vhodné akvizičné ciele v Európe a Ázii, pretože sú bohaté a na domácom trhu sa možnosti zmenšujú. Zisk dosahujú tak, že problémové spoločnosti alebo dcérske firmy koncernov lacno kúpia, reštrukturalizujú a predajú so ziskom. Svojich podielov sa najradšej zbavujú uvedením akcií na burze, kde v súčasnosti zavládol veľký záujem o takéto podniky. Experti však upozorňujú, že ideálne podmienky na trhu netrvajú večne, čo dokazuje aj prasknutie internetovej bubliny, ktorá do bankrotu stiahla mnohé, dovtedy perspektívne spoločnosti.
Bankári si myslia, že veľké fondy -- najmä KKR a Blackstone -- v budúcnosti budú mať čoraz väčší záujem o komponenty frankfurtského indexu Dax, ktorý tvorí 30 najväčších nemeckých koncernov. Niektorí dokonca počítajú s tým, že do zameriavača zahraničných investorov sa môže dostať až desať z nich.

Vyšetrovanie pokračuje
Situáciu a imidž DaimlerChrysleru zhoršuje nielen slabá kvalita, ale aj vyšetrovanie podvodov v distribučnej organizácii DaimlerChrysler Vertriebsorganisation Deutschland (DCVD) v súvislosti s pochybným predajom vozidiel značky Mercedes a Smart.
Stuttgartská štátna prokuratúra podľa najnovších informácií rozšírila vyšetrovanie podozrenia úplatkárstva a sprenevery na 12 osôb, ktorým urobila prehliadku doma aj na pracovisku. Podľa jej údajov už 23. marca prehliadli vyšetrovatelia byty a kancelárie podozrivých zamestnancov v Berlíne, Mníchove a Sttutgarte, kde skonfiškovali množstvo dokumentov. Najnovšie vyšetrovanie sa týka opäť Stuttgartu a Ulmu. Štátna prokuratúra aj koncern však naďalej odmietajú zverejniť mená podozrivých osôb.
Minulý týždeň však interná revízia Daimleru ukázala ďalšie nezrovnalosti. Podľa Spiegel Online neautorizovaný predajca v Nemecku predal niekoľko stoviek vozidiel Smart s viac než 30-percentnými zľavami. Pikantný na tom je fakt, že vozidlá údajne pochádzajú z Talianska, kde za obchodnú činnosť koncernu zodpovedá Wolfgang Schrempp, mladší brat šéfa koncernu Jürgena Schremppa.
Vozidlá boli v Taliansku s obrovskými zľavami predané firme, ktorá prenajíma autá. Spoločnosť ich však nepoužila vo svojom vozovom parku, ale ich predala v Nemecku.
Revízori teraz zisťujú, kto zodpovedal za nelegálny predaj, ako aj to, či talianska distribučná organizácia vedela, že prenajímateľ nekupuje vozidlá na svoju vlastnú potrebu. V takom prípade by to znamenalo, že manažéri DaimlerChrysleru porušili interné predpisy a musia počítať s nepríjemnými dôsledkami.
Celá aféra sa spustila zistením nezrovnalostí DCVD, kde Daimler do konca februára prepustil dvoch vysoko postavených zamestnancov. Jedným z nich je Jürgen Fahr (57), ktorý zodpovedal za predaj osobných vozidiel značiek Mercedes-Benz a Maybach a Walter Missing (51), vedúci hamburskej pobočky dcérskej automobilky koncernu Mercedes-Benz. Prvou lastovičkou však bol bývalý šéf DCVD Eckhard Panka, ktorý bol prekvapujúco prepustený v decembri minulého roka. Jeho pochybné aktivity si totiž vynútili internú revíziu a v jej priebehu boli odhalení už spomínaní dvaja manažéri. Ako vidieť, neboli poslední.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
06. máj 2024 00:12