12.08.2017, 15:23

Poprední nemeckí politici vyvíjajú tlak. Automobilky musia zrýchliť výrobu elektromobilov

Martin Schulz
Zdroj: Reuters

Poprední nemeckí politici začínajú vyvíjať sústredený tlak na automobilový priemysel, aby zrýchlil vývoj a výrobu vozidiel s elektrickým pohonom.

Nedávno tému nastolil predseda sociálnych demokratov Martin Schulz. V päťbodovom pláne pre budúcnosť sektora navrhol, aby sa v Európe zaviedla záväzná kvóta na e-autá.

Dodal, že by malo ísť o vozidlá za cenu, po ktorých bude dopyt.

V piatok (11.8.) sa k Schulzovi pridala jeho stranícka kolegyňa spolková ministerka hospodárstva Brigitte Zypriesová.

Uviedla, že najúspešnejšie priemyselné odvetvie Nemecka sa dostalo na rázcestie. „Ak sa mu podarí, že nám poskytne čistý, spoľahlivý a trvalý druh mobility, potom nebudem mať o Nemecku ako svetovej automobilovej jednotke nijaké pochybnosti“.

Politici chcú vyvíjať tlak na predstaviteľov odvetvia, aby preventívne zabraňovali rôznym pochybným praktikám, ktoré poškodzujú renomé odvetvia vo svete. Sociálnym demokratom ide o pečiatku tovaru Made in Germany, ktorá je synonymom vysokého stupňa inovácie a kvality.

Podľa Schulza sa automobilový priemysel v téme elektroauto musí výrazne zlepšiť. Uviedol, že americká firma Tesla bola pridlho na smiech.

Takúto nafúkanosť si však nemecký automobilový priemysel už nemôže dovoliť. Minulý mesiac začala Tesla masovú výrobu elektroáut za všeobecne prístupnú cenu pre Američanov 35.000 USD (29.835,50 eura). V roku 2020 by ich ročná produkcia mala prekročiť hranicu jeden milión kusov.

V Nemecku sa uskutoční konferencia nazvaná Diesel 2. Jej účastníci posúdia, ako sa splnili ciele akcie Diesel 1.

Pred ďalším stretnutím ministerstvo hospodárstva a automobilky budú šesť mesiacov samostatne hľadať možnosti, ako by mohli výrobcovia vo vlastnej réžii technicky zlepšiť autá s dieselovým motorom. Malo by sa nájsť riešenie aj pre technické zlepšenie starších modelov týchto vozidiel určených pre majiteľov, ktorí si z finančných dôvodov nemôžu kúpiť nový dopravný prostriedok.

Schulz uviedol, že sa musí zamedziť obchádzanie limitov na množstvo škodlivín vo výfukových plynoch vozidiel. „Zákonom stanovené normy nesmú mať priestor na ich svojvoľnú interpretáciu“.

Viaceré európske krajiny v poslednom období stanovili konkrétne dátumy, od ktorých zakážu predaj nových áut so spaľovacími motormi. Medzi nimi je napríklad aj Nórsko, Holandsko, či v článku spomínané Nemecko. K podobným krokom pristupujú aj viaceré samosprávy, ktoré sa chystajú obnovovať vozové parky mestskej hromadnej dopravy za elektromobily, prípadne čiastočne doplnené autobusmi na plyn či hybridmi. Medzi nimi je napríklad Paríž, ale aj Ostrava.

Zároveň sa na postupný prechod na elektromobily pripravujú aj samotné automobilky. Napríklad švédska značka Volvo by už od roku 2019 mala do svojho portólia zaradiť len elektromobily a hybridy, nemecký koncern Volkswagen sa zas chystá predzásobiť lítiom, ktoré je nevyhnutné pri výrobe batérií.

Sekcia Globálne vznikla v rámci projektu Svet medzi riadkami, ktorý v spolupráci s HN realizuje mimovládna organizácia Človek v ohrození a Katedra žurnalistiky na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského. Projekt spolufinancuje SlovakAid.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.