14.08.2017, 00:00

Priesvitná káva zo Slovenska boduje vo svete

Produkt Dávida Nagya nemá konkurovať tradičnému čiernemu moku, skôr energetickým nápojom.

Clear Coffee
Zdroj: ARCHÍV DÁVIDA NAGYA

Káva je pre mnohých ľudí neodmysliteľnou súčasťou rána. Ja som sa rozhodla vyskúšať netradičnú verziu tohto celosvetovo populárneho nápoja. Vyzerá ako obyčajná voda v sklenenej fľaši, no len čo ju otvorím, cítim známu vôňu. Očakávam silnú horkastú chuť, no prekvapí ma. Je jemná a vyvážená. S jej tvorcom, 29-ročným Dávidom Nagyom, sa stretávam poobede na Dominikánskom námestí, v čase, keď už ruch z tradičného trhu utíchol.


Vytvorenie receptu trvalo tri mesiace
„Vždy som pil veľa kávy,“ začína svoje rozprávanie usmievavý Košičan. Trápil ho hlavne vedľajší efekt pitia kávy. Zafarbenie zubov. Nápad podľa vlastných slov dostal v období, keď ho práca veľmi nebavila. „Hneď som utekal domov na počítač zistiť, či niečo také existuje,“ vraví Dávid. Nič nenašiel, tak sa začal intenzívnejšie pohrávať s myšlienkou vytvorenia bezfarebnej kávy. Po troch mesiacoch experimentovania s bratom vyrobili prvú Clear Coffee. Ohlasy boli aj sú všelijaké. Niekto sa iba zvedavo pozrie a ani neochutná. Väčšina ľudí hodnotí kávu ako zvláštnu.


Keď sa ho pýtam, koľko ľudí stojí za Clear Coffee, nevie mi jednoznačne odpovedať. „Finančne mi pomohla otcova rodina. Ale podpora bola z každej strany a vo viacerých formách,“ upozorňuje Dávid a dodáva, že zo začiatku je dôležitá dôvera okolia a povzbudzujúce slová. Na rozbehnutie biznisu potrebovali na začiatok 50-tisíc eur. Troška sa prerátali, mali problémy s trvanlivosťou a na marketing už neostali žiadne peniaze. Keďže sa im nepodarilo urobiť žiadny rozruch okolo produktu, odsťahoval sa do Londýna za prácou a pomaly začínal podnikať.


Londýn sa stal ich najväčším odbytiskom a vďaka článku v najvydávanejšom londýnskom denníku Evening Standard zažili raketový nárast záujmu o ich produkt. „Počas jedného týždňa sme mali vyše 10-tisíc objednávok, no nemali sme ani toľko fliaš na sklade, ani pražiareň nebola na takýto záujem pripravená,“ spomína na náročný apríl Dávid. Je mu trochu ľúto, že neočakávali takýto záujem, lebo sklamali veľa ľudí. Ošiaľ z Anglicka však na Slovensko neprišiel.

Priehľadná káva sa zatiaľ predáva iba cez e-shop a v bratislavských potravinách Yeme. „Neviem, prečo sa tu nepáčime. Asi Slováci potrebujú vidieť prichádzať produkty zvonku.“


V Ázii je káva hitom
Náš rozhovor sa často vracia k Ázii. O budúcnosti tohto jedinečného kávového nápoja sa rozhodne v najbližších týždňoch. „Tento mesiac bude zaslaná prvá dávka do Južnej Kórey a potom do Japonska. Do Kórey by sme mali o tri mesiace začať vyvážať 30-tisíc zo 45-tisíc vyrobených fliaš,“ upresňuje predpokladané počty Dávid. Denne to vychádza na dvetisíc kusov, no niektoré ázijské obchodné siete by chceli milión kusov ročne. „To ešte nie je v našich silách,“ priznáva mladý muž.


Ázijci tomuto nápoju už podľahli dávnejšie. Nechali si fľašky posielať od ka

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu HN. Pokiaľ si ho chcete dočítať do konca, predplaťte si jeden z troch nasledujúcich balíkov

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.