21.08.2017, 00:00

Letenky mu vyniesli 800 miliónov

Než sa 29 ročnému podnikateľovi rozbehol súčasný biznis, založil deväť iných firiem.

Letenky mu vyniesli 800 miliónov
Zdroj: Reuters

Všetko sa začalo, keď chcel Oliver Dlouhý pred pár rokmi letieť z Prahy do Portugalska. Vyhľadávače leteniek mu ponúkli cestu zhruba za 377 eur. S priateľkou mali hlboko do vrecka, tak sa rozhodli hľadať pozornejšie. Skombinovali lety nespolupracujúcich aeroliniek a do Portugalska napokon leteli za asi 75 eur. Kým našli najlepšiu kombináciu, celý proces im trval niekoľko dní. Oliver vtedy dostal nápad túto dieru na trhu zaplátať a dal sa do vývoja algoritmu, ktorý by spájal aerolinky automaticky. Odvtedy ubehlo šesť rokov a firma na vyhľadávanie leteniek – Kiwi.com, oslávila piate narodeniny. Americký Forbes ju zaradil medzi 10 najrýchlejšie rastúcich startupov na svete a jej tržby sa blížia k sume 800 miliónov eur.


Krušné začiatky
Na začiatku podnikania bol Oliver študentom na sáčkových polievkach. Kým prerazil s Kiwi.com, založil deväť iných firiem, s ktorými toľko šťastia nemal. Ako však hovorí teraz už úspešný 29-ročný podnikateľ, nešlo všetko ako po masle, no biznisu verí. „Stále sa objavujú situácie, kedy si poviete – kašlem na to. No vo vnútri viem, že by som to neurobil. Príliš ma to baví a neviem robiť nič iné,“ smeje sa mladý podnikateľ.


Prvá investícia do jeho nápadu bola vo výške 20-tisíc eur. „Z nich sme vytvorili algoritmus, teraz nechápem, ako sa nám to z tejto sumy podarilo. Ďalšie dotácie boli dohromady vo výške približne 1,3 milióna eur, odvtedy je firma samostatná a zisková,“ hovorí hrdý majiteľ. Ako množstvo začínajúcich podnikateľov, aj Oliver predal podiely svojej firmy, aby zabezpečil jej fungovanie. V súčasnosti je s 27 percentami väčšinovým majiteľom.


Tento rok si Oliver s manželkou dopriali dovolenku po prvýkrát za päť rokov. „Boli sme na Galapágoch na 14 dní. Po desiatich som začal byť nervózny a začal kontrolovať maily a telefón,“ približuje svoju takmer nepretržitú starosť o firmu.

Aj keď vie, že podnik je vo veľmi dobrých rukách, nastavenie mysle mu nedovolí úplne vypnúť. Pracovný čas sa pre Olivera takmer nekončí. Nad biznisom premýšľa aj vtedy, keď nesedí v kancelárii, napríklad v aute či v lietadle. „Najviac nápadov dostanem na prechádzke so psom. Úplne vypnem iba spánkom alebo na pive s kamarátmi,“ rozpráva Oliver, ktorý si vo voľnom čase dokonca robí letecký kurz. Priznáva, že hudbou budúcnosti by mohli byť aj vlastné aerolinky. So smiechom dodáva, že lietadlá by pilotovali skúsení letci, a nie on.


Zmena značky
Firmu za svoje krátke pôsobenie na trhu už stihli aj premenovať. Na začiatku svojho pôsobenia ich cestovatelia hľadali pod menom Skypicker.com. „S čoraz väčším nárastom klientely vo svete začali ľudia naše meno komoliť. Rozhodli sme premenovať firmu názvom, ktorá sa všade píše, vyslovuje aj znamená to isté,“ vysvetľuje usmievavý Oliver a dodáva, že v cestovaní sa každý volá sky-niečo, tak sa chceli odlíšiť. Pri hľadaní zistili, že podobných mien je na svete asi iba šesť, medzi nimi aj kiwi. O potrebe svetového mena sve

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu HN. Pokiaľ si ho chcete dočítať do konca, predplaťte si jeden z troch nasledujúcich balíkov

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.