Viac peňazí na diaľnice aj za cenu zvyšovania verejného dlhu. Taký je plán, ktorý vláda predložila na aktuálnu riadnu schôdzu parlamentu. Dôvodom na uvoľnenie dlhovej brzdy môže byť aj fakt, že od budúceho roku by sa mali začať sprísňovať limity. Ústavný zákon o rozpočte schválil v roku 2011 parlament na čele s Ivetou Radičovou a za vtedy hlasovala aj strana Smer. Na zmenu je potrebná ústavná väčšina, ktorú koalícia nemá. Opozícia avizovala, že zmenu nepodporí. Momentálne je však parlamente len návrh uznesenia, ktoré žiada o vypracovanie novely tohto zákona. Prinášame vám prehľad najdôležitejších faktov.
1. Prečo chce vláda uvoľniť dlhovú brzdu?
Hlavným dôvodom je nedostatok peňazí na plánované úseky diaľnic a rekonštrukciu železníc. Nie je totiž isté, či po roku 2020 bude ešte možné poberať na tento typ projektov eurofondy. Slovensku pritom stále chýba základné diaľničné prepojenie medzi západom a východom. Uvoľnenie dlhovej brzdy by mohlo priniesť päť až sedem miliárd eur navyše. Minister dopravy Árpád Érsek uviedol, že v prípade, že toto opatrenie neprejde, pristúpi k realizácii cez takzvané PPP projekty.
2. A...
Zostáva vám 85% na dočítanie.