13.09.2017, 00:00

SNS dostane národného prepravcu

Vláda chce mať štátne aerolínie, analytici však pochybujú o ich ekonomickej udržateľnosti.

Minister obrany Peter Gajdoš sa posadil do kokpitu stroja BAE Hawk na leteckých dňoch v Sliači. Podľa bývalého riaditeľa letiska je otázne, či dokážeme dopravcu uživiť tak, aby
sme ho nemuseli dotovať viac, než sú povolené limity.
Zdroj: TASR

Vládna kríza sa skončila a zmierenie koaličných partnerov začalo prinášať prvé výsledky. Hneď po podpise dodatku ku koaličnej zmluve podporil premiér Robert Fico myšlienku SNS na zriadenie národného leteckého prepravcu. „Treba zapojiť bratislavský, prešovský, košický vyšší územný celok a štát. Verím, že v takejto kombinácii nemôže byť pre nás problém zaviesť pravidelnú leteckú dopravu,“ uviedol premiér a dodal, že o prepojenie Bratislavy a východu Slovenska musia prejaviť záujem župani dotknutých krajov.


Nebude to udržateľné
Podľa bývalého riaditeľa sliačskeho letiska Ľubomíra Krupára je však len ťažko predstaviteľné, aký ekonomicky udržateľný model chce vymyslieť štát pri prevádzkovaní liniek medzi Bratislavou a Košicami, prípadne Popradom. „Otázkou je, či to dokážeme uživiť tak, aby sme toho dopravcu nemuseli dotovať viac, než sú povolené limity a smernice EÚ,“ hovorí. Bežní cestujúci sa totiž už dnes dokážu prepraviť IC vlakom z hlavného mesta do Košíc za 5 hodín a necelých 20 eur. „Cenovo sa tomu konkurovať nedá. Časovo možno áno, ale keď k čistému času letu pripočítate to, že musíte byť na letisku omnoho skôr, niečo trvá cesta z mesta na letisko a potom opäť z letiska do mesta, tak ten čas sa už začína podobať rýchlym vlakom,“ dodáva Krupár.


Do Košíc sa už lieta
Prepojenie Bratislavy s východom už navyše existuje, zabezpečuje ho česká letecká spoločnosť ČSA. „Nevidíme dôvod, prečo by mal štát poskytovať služby na trhu, kde sú prítomní iní poskytovatelia rovnakej služby,“ hovorí analytik inštitútu Iness Radova

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu HN. Pokiaľ si ho chcete dočítať do konca, predplaťte si jeden z troch nasledujúcich balíkov

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.