14.11.2017, 00:00

Firma zapojená v duáli by mala mať daňové stimuly

Autor reformného Učiaceho sa Slovenska Juraj Vantuch vysvetľuje, prečo je dokument kritizovaný.

Juraj Vantuch
Zdroj: Peter Mayer

V rozhovore, ktorý uverejnili HN, predseda Klubu 500 Vladimír Soták kritizoval Učiace sa Slovensko a nazval ho hučiacim Slovenskom. Prekvapila vás jeho kritika?
Nečakal som to. V decembri som sa stretol s generálnym tajomníkom Klubu 500 pánom Gregorom a všetko išlo výborne. Vysvetlili sme si stanoviská. Neskôr prišili pripomienky z Klubu 500 a myslím si, že niektoré boli neopodstatnené. Všetky pripomienky som si prečítal a napísal na ne odpoveď a bol som pripravený ich zverejniť, ak by to ministerstvo požadovalo. Náš problém je však v tom, že sme reformné zámery poriadne nevysvetlili už na začiatku konzultačného procesu. A potom sa stáva, že sa búcha do otvorených dverí. A to je aj prípad vyjadrení pána Sotáka.


Kto môže za zlú komunikáciu?
Bolo tu viac chýb a jeden vinník nie je. Mrzí ma aj to, že bolo zrušené stretnutie v parlamente. Rád by som vysvetlil všetkým poslancom, ktorých odborné vzdelávanie zaujíma, čo navrhujem robiť. Veľmi by som privítal viac priestoru na vysvetlenie. Prial som si, aby ministerstvo prenajalo čo najväčšiu sálu, kde môže prísť každý, kto chce, a kde svoje zámery vysvetlíme. Ak by sa napríklad Hospodárske noviny rozhodli zorganizovať diskusiu, na ktorú by ste pozvali ľudí, ktorých problematika odborného vzdelávania zaujíma, rád prídem a nechám sa grilovať, a pekne zblízka, a nie na diaľku. Rád prijmem aj výzvu pána Hajka, ktorý, ak správne rozumiem, spolupracuje s Podnikateľskou alianciou Slovenska, a ktorý ministerke navrhol uplatniť reklamáciu na Učiace sa Slovensko a požadovať naspäť peniaze. Veľmi ma zaujíma, čo konkrétne sa má reklamovať.


Podľa mojich informácií malo už ministerstvo oslovovať autorov, aby začali opäť spolupracovať.
Neviem o tom, ale nebránim sa takej spolupráci. Ak však nebudem v tej skupine, ktorá bude vytvárať Národný program, tak sa k tomu aj tak určite vyjadrím a napíšem svoj názor. Neviem však o tom, že by niekoho z nás oslovili. Ale nevidím v tom problém, ani v tom, ak sa urobí pauza. Bol by som veľmi za to, aby sa uskutočnil odborný seminár v parlamente, lebo o reformách sa musí hovoriť s poslancami. V konečnom dôsledku záleží na nich.


Urazilo vás vyjadrenie ministerky počas hodiny otázok, keď povedala, že Učiace sa Slovensko sa v takejto podobe nedá realizovať?
Martinu Lubyovú poznám veľmi dlho, je to odborníčka a som nadšený, že je na ministerstve. Neurazilo ma to a chápem jej pozíciu. Ani ja by som v takejto podobe Učiace sa Slovensko nepredkladal vláde.


Vy ste sa v reformnom dokumente venovali aj duálnemu vzdelávaniu. Prečo tento systém nefunguje dobre?
Je málo flexibilný. U nás vstupuje do duálu veľmi mladý človek, má len 15 rokov. Pre niektoré odbory vzdelávania to môže vyhovovať, pre iné nie. Kaderník môže byť veľmi skoro pripravovaný v prevádzke, ale chemik operátor nie. Sú prevádzky, kde by chyby mohli mať vážne ekonomické dosahy a zdravotné následky. Takže si viem predstaviť to, že by sa dalo do duálneho vzdelávania vstupovať aj neskôr. Veď školy a podniky by sa iste vedeli dohodnúť a v niektorých prípadoch by to bolo dokonca efektívnejšie. Napríklad v Nemecku je priemerný vek človeka, ktorý vstupuje do duálu, 19,7 roku. Takže to môže byť

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu HN. Pokiaľ si ho chcete dočítať do konca, predplaťte si jeden z troch nasledujúcich balíkov

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.