V rokoch 2020 až 2027 plánuje Národná diaľničná spoločnosť výstavbu trojnásobného množstva úsekov oproti minulým rokom. A po roku 2030 má prísť úplné zastavenie výstavby.
Podľa inštitútu INEKO však prezentované termíny výstavby často nereflektujú ani minimálny čas nutný na zostávajúce stupne prípravy. Dáta o aktuálnej výstavbe aj plánoch zapísal inštitút do interaktívnej mapy Slovenska. Tu sú na jednom mieste plány diaľničnej spoločnosti s komentárom analytikov.
"Termíny sú úplne nereálne, nezohľadňujú ani minimálne trvanie zostávajúcich stupňov prípravy a ani primeranú lehotu výstavby," píše INEKO napríklad pri úseku rýchlostnej cesty, ktorá má obísť Rimavskú Sobotu. Tá sa má podľa predpokladov NDS uviesť do prevádzky v roku 2021.
Interaktívnu mapu si zobrazíte kliknutím na obrázok
Analytici inštitútu upozorňujú, že diaľničiari aktuálne nezvládajú ani výstavbu a prípravu oveľa menšieho počtu projektov.
„Ak by boli prezentované termíny reálne, musela by NDS strojnásobiť množstvo stavaných úsekov. To by bolo úplne nereálne aj v prípade, ak by išlo o špičkovú organizáciu a nie NDS,“ uviedol analytik INEKO Ján Kovalčík.
Štát tak podľa neho naďalej vyvoláva nereálne očakávania, ktoré ovplyvňujú rozhodnutia firiem, samospráv, aj bežných ľudí. „Pod vplyvom tejto ilúzie, že do desiatich rokov sa každý región dočká svojej rýchlostnej cesty, sa odďaľujú skutočné riešenia,“ dodáva Kovalčík.
Skutočnou brzdou rozvoja diaľničnej siete podľa inštitútu nie sú chýbajúce zdroje, ale netransparentný výber a prehnaná šírka priorít.