StoryEditor

Bratislava a Viedeň sa spojili. Diaľnicou.

19.11.2007, 23:00
Bratislava má po osemnástich rokoch plánovania a troch rokoch výstavby konečne diaľničné prepojenie na Viedeň. Po včerajšom prestrihnutí pásky prejdú prvé autá po novom úseku dnes.

Cesta do Viedne by sa tak mala skrátiť o dvadsať minút, približne na päťdesiat. Ak sa však chcú vodiči vyhnúť vysokej pokute, musia mať rakúsku diaľničnú známku.

Ušetrili miliardu
Necelých 22 kilometrov dlhý diaľničný úsek z Kittsee na diaľnicu Viedeň - Budapešť stavali Rakúšania tri roky, základný kameň položili v novembri 2004. Diaľnicu sa podarilo postaviť za 4,8 miliardy korún a ušetriť tak 1,2 miliardy oproti plánovanému rozpočtu.

Na Slovensku je situácia skôr opačná, plánovaný rozpočet sa prekročil prakticky pri všetkých významných stavbách. Premiér Robert Fico to dáva za vinu rôznym dodatkom v zmluvách z minulosti a riešenie vidí v projektoch verejno-súkromného partnerstva. Tie majú financovať súkromní investori a štát im začne splácať až po dostavbe. Fico pripomenul, že dohodnutú cenu nemožno zvyšovať. "Súkromné partnerstvá neumožňujú zlodejstvá, aké sa diali na diaľniciach v minulosti," povedal premiér.

Európske koridory
Včerajším otvorením nového úseku sa napojila slovenská diaľničná sieť na rakúsku. "Ide prakticky o prvé prepojenie Slovenska na sieť európskych koridorov TEN 10," pripomenul v príhovore na rakúskej hranici minister dopravy Ľubomír Vážny. Politici si od toho sľubujú príchod ďalších investorov a hospodársky rast slovenských aj rakúskych prihraničných regiónov. O mesiac totiž aj Slovensko vstúpi do Schengenu, a tak na hraniciach odpadnú aj dnešné symbolické kontroly. "Už teraz sa teším, ako budem o mesiac spolu s rakúskym kancelárom Alfredom Gusenbauerom píliť hraničné závory," povedal Fico.

Slováci žiadali o napojenie na existujúcu diaľnicu medzi Viedňou a Budapešťou už krátko po revolúcii v roku 1989. Rakúski politici pripustili, že sa výstavba dlhšie odkladala, čo už bolo treba zmeniť. "Práve v tomto čase to bolo bytostne potrebné," povedal rakúsky minister dopravy Werner Faymann s tým, že sa tak odľahčí zaťažená miestna komunikácia. Za prácou či obchodom ju denne využívajú tisícky Slovákov a Rakúšanov, denne tadeto prejde 17-tisíc áut.

Nie zadarmo
Napriek novej diaľnici sa dá čakať, že mnohí vodiči aj naďalej budú využívať starú cestu. V Rakúsku sa totiž podobne ako u nás platia za používanie diaľnic diaľničné známky. Tá najlacnejšia, desaťdňová, stojí 250 korún. Ročná diaľničná známka stojí oproti slovenskej viac ako dvojnásobok. "Diaľničnú známku mám aj teraz, otvorenie úseku určite vítam. Mám však známych, ktorí diaľnice nevyužívali ani doteraz a pochybujem, že toto bude pre nich dôvod na kúpu známky," hovorí Anna Mudrovicsová, zdravotná sestra pracujúca v hornorakúskom St. Pöltene.

Dvadsaťdvakilometrový úsek z Kittsee k diaľnici Viedeň - Budapešť postavili za tri roky. Pracovalo na ňom vyše štyristo zamestnancov, pričom stavitelia tvrdia, že počas stavby nedošlo k žiadnemu úrazu. Cesta vedie rovinatým terénom, ale jej súčasťou je 37 premostení. Najdlhší most vedie ponad riečku Leitha a tá má 410 metrov. Počas výstavby vysadili takmer pol milióna rastlín.

Ako podotkol Fico, diaľnica nie je jediným plánovaným prepojením našich krajín a stále sa rokuje o vytvorení spoločného podniku združujúceho bratislavské a viedenské letisko. "Čakáme na rozhodnutia príslušných európskych inštitúcií. Je to dobrá myšlienka, ale sú pripravené aj iné alternatívy," povedal premiér.

01 - Modified: 2003-06-23 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Mať hotovosť je ešte stále nevyhnutnosť
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
16. apríl 2024 07:55