StoryEditor

Matky slovenských firiem mali striedavé úspechy

09.01.2008, 17:29
Rok 2007 bol pre materské spoločnosti slovenských firiem úspešný. Na ekologické tlaky Európskej únie najviac reagovali automobilky a energetické firmy.
Minulý rok bol úspešným najmä pre energetický a automobilový sektor a rovnaký trend neminul ani materské firmy zahraničných spoločností pôsobiacich na Slovensku. Energetické giganty ako E.ON Ruhrgas alebo Gaz de France a rovnako aj Volkswagen, Hyundai a PSA Peugeot Citroen majú za sebou celkovo úspešný rok, aj to aj napriek problémom spôsobených zásahom Európskeho súdu do zákona o Volkswagene, súdu so šéfom Hyundaia a novým komplikáciám okolo nákladného projektu severomorského plynovodu Nord Stream. V ňom okrem iných pôsobí aj nemecký energetický gigant E.ON.

Úspešné automobilky

Z automobiliek sa v Európe za najúspešnejšiu dá považovať najväčšia z nich, nemecká spoločnosť Volkswagen, ktorá u nás pôsobí od roku 1991. Tá za tri mesiace tohto roka vytvorila prevádzkový zisk 4,28 miliardy eur, čo znamená 47-percentný medziročný rast. Zároveň za desať mesiacov tohto roka zvýšila predaj áut o 8,5 percent na rekordných 5,14 milióna. Teraz očakáva, že za celý minulý rok sa jej podarí splniť cieľ, ktorý si dala, a za rok vyrobí rekordných šesť miliónov áut. Rekord zlomila aj pri nákladných automobiloch, tentoraz za prvý polrok, keď ich predala 231 500.

V snahe uspieť aj v oblasti ekológie, na ktorú tlačí Európska únia stále viac, v septembri predseda dozornej rady Ferdinand Piech oznámil, že firma čoskoro začne vyrábať mimoriadne úsporné vozidlo
so spotrebou iba jeden liter na 100 kilometrov.

Aumobilkou v roku 2007 neotriaslo ani pokračujúce vyšetrovanie úplatkárskeho škandálu, ani oznámenie Európskeho súdneho dvora, že zákon o Volkswagene, ktorý ho chránil pred prevzatím, je nezákonný, čím otvoril dvere spoločnosti Porsche k úplnemu prevzatiu VW. Podľa viacerých analytikov však prevzatie kontroly firmou Porsche by nový gigant do budúcnosti iba posilnilo.  Za úspešné minuloročné výsledky (aj keď ešte nie sú potvrdené, ale ďaleko od ich splnenia nie je), stoja zahraničné trhy, medzi nimi najmä Južná a juhovýchodná Ázia a Južná Amerika.

Ani tento rok nepredpokladá spomalenie. Práve spomínaná Ázia bude podľa mnohých analytikov ťahúňom automobilového trhu do budúcnosti, na rozdiel od USA, na ktoré sa obracali svetové automobilky v predchádzajúcich rokoch. Ťahúňom bude stále Čína, no najnovšie sa ako príťažlivý nastupujúci automobilový trh javí India, ktorá stavila na menšie autá. Volkswagen práve včera oznámil, že v Indii mieni uviesť v tomto roku na trh dva nové sedany a od budúceho roka predávať ročne 110-tisíc áut.
Nasledujúce roky sa obáva jedine rozhodnutia únie znížiť emisie oxidu uhličitého do roku 2012 na 120 g/km. Väčšina jej áut je väčších rozmerov s vyššími emisiami a patrí tak medzi prvé, ktorým by po neplsnení limitov hrozili pokuty.
 Naopak, toho sa neobáva druhá najväčšia automobilka v Európe PSA Peugeot Citroen (na burze je vedený Peugeot SA). Francúzska spoločnosť je výrobcom najmä menších a úspornejších modelov a návrh únie, ktorý Brusle predložil ešte vo februári minulého roka, privítala.

Aj táto firma môže považovať rok 2007 za mimoriadne úspešný, aj keď na rozdiel od Volkswagenu môže za nárast vďačiť aj úspešnému predaju západnej Európe. Táto automobilka, ktorá v roku 2006 otvorila svoj závod aj na Slovensku, zaznamenala za celý minulý rok rast predaja osobných a ľahkých úžitkových áut o 3,8 percenta na 3,233 milióna.


Viac o téme nájdete v štvrtkových
Hospodárskych novinách.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
20. apríl 2024 11:16