IT aplikácie môžu spoločnosti ušetriť nielen čas a peniaze, ale pri dobrom nápade sa firma vďaka nim môže dokonca stať aj trhovou jednotkou. Obchodná sieť Tesco sa dlhší čas snažila stať sa v Južnej Kórei číslom jeden. Pomohol jej k tomu prevratný nápad. Na nástupištiach soulského metra postavili virtuálny obchod – obrovské banery, na ktorých zobrazili výrobky zoradené rovnakým spôsobom ako v klasickom obchode. Každý výrobok má vlastný QR kód. Na nákup stačil cestujúcemu smartfón a bezplatná aplikácia. Odfotil si výrobky, poslal cez aplikáciu a supermarket mu celý nákup dokonca doručil priamo domov alebo do práce. Nápad sa ujal. Počet registrovaných zákazníkov vzrástol o 76 percent a on-line predaj sa zvýšil až o 130 percent. Spoločnosť zároveň ušetrila náklady na kamenné prevádzky.
Cena za aplikácie je individuálna
Príklad z Ďalekého východu ilustruje možnú silu IT aplikácií. Firmám, ktoré ich dnes používajú, slúžia predovšetkým na podporu ich biznisu alebo na komunikáciu so zákazníkom. „Spoločnosti využívajú napríklad aplikácie na zvyšovanie produktivity, zlepšovanie spolupráce, podporu predaja a core-biznis aplikácie,“ vraví Richard Hollý, riaditeľ oddelenia IT riešení v spoločnosti Interway.
Ich použitie je dnes neobmedzené, aplikácie môžu slúžiť doslova na čokoľvek. Každá z nich môže byť odlišná a individuálna je preto aj ich cena. „Náklady sú priamo úmerné času, ktorý je na vývoj danej aplikácie potrebný. Sofistikovanejší softvér od návrhu po vypustenie do sveta zaberie aj niekoľko mesiacov,“ vysvetľuje Rastislav Šubert zo spoločnosti Vaculik Advertising. Ale môže to byť aj pár dní a pomerne málo peňazí .„V tomto roku sme napríklad za menej ako 10 dní vytvorili aplikáciu, ktorá stále klienta 1 500 eur. Pri niekoľkomesačných projektoch sa môžu náklady vyšplhať na úroveň 100-tisíc eur,“ dodáva Hollý. Záleží predovšetkým na technických požiadavkách klienta i funkčnej náročnosti.
Aj pre malé firmy
Aplikácie ako nástroj komunikácie so zákazníkmi je dnes určite zaujímavý tiež pre malé podniky. Napríklad malá donášková služba môže vďaka mobilu sledovať pozíciu svojich kuriérov, tí môžu sledovať dopravnú situáciu a zákazník zase môže vedieť, kedy presne bude tovar doručený. Do sveta aplikácií sa vrhli napríklad aj slovenskí vinári. Spoločnosť Mrva&Stanko pripravila bezplatnú aplikáciu, ktorá prezentuje jej filozofiu a vína. Používateľ sa vďaka nej môže dostať aj k zoznamu predajcov a reštaurácií na Slovensku i v zahraničí, kde sa ich vína dajú kúpiť.
Na Slovensku ponúkajú služby cez webové alebo mobilné aplikácie však čoraz viac veľké firmy. Tesco Stores Slovensko prišlo tento mesiac s aplikáciou, v ktorej môže používateľ nájsť akcie z letákov a zorganizovať si svoj nákup.
Hitom sa nielen na Slovensku stáva smartphone banking. Okrem praktického vyhľadávača najbližších bankomatov a pobočiek ponúka napríklad Slovenská sporiteľňa možnosť rýchleho naskenovania údajov poštových poukážok. Vďaka v marci spustenej aplikácii Účty môže mať používateľ prehľad o zostatkoch na účtoch, o príjmoch a výdavkoch a detailne sledovať svoj rozpočet. Aplikácia Platby zjednodušuje a zrýchľuje posielanie peňazí cez internet. „Nové aplikácie sú určené predovšetkým mladým, ktorí žijú vo virtuálnom svete a ktorí nie sú fanúšikovia kamenných pobočiek, alebo konvenčného elektronického bankovníctva,“ dodáva Michal Grajcar, vedúci elektronických kanálov a platieb Slovenskej sporiteľne.