StoryEditor

Oktoberfest má hodnotu vyše miliardu eur. Nasýti pivovary aj výrobcov krojov

26.09.2015, 18:29
Autor:
Jan BrožJan Brož

Mníchovský Oktoberfest je nielen sviatkom všetkých pivárov, ale predovšetkým dobre fungujúcim strojom na peniaze. Zatiaľ čo návštevník odchádza chudobnejší v priemere o 60 euro, bohatnú reštauratéri, obsluha aj výrobcovia krojov, píše portál iDNES.cz.

Indický pár s deťmi, skupinka japonských turistov, dve slečny s brazílskou vlajkou - všetci v tradičných bavorských krojoch tvoria spoločne so stovkami Nemcov masu ľudí, ktorá prišla do Mníchova za jediným cieľom. Tým je Terezina lúka, miesto konania najväčšieho pivného festivalu sveta Oktoberfest, ktorý odštartoval uplynulú sobotu.

Počas šestnástich dní dorazí na Wiesn, ako sa lúke a teda aj celému festivalu v bavorskom nárečí bežne hovorí, okolo 6,5 milióna ľudí. Tých je potrebné nielen zásobovať pivom, ale aj nasýtiť, ubytovať či prepraviť. To je obrovský ekonomický potenciál, ktorý si mesto Mníchov nechalo vyčísliť. Hodnota Oktoberfestu je jedna miliarda eur. Kto sa o tieto peniaze delí?

1. Pivovary

Vlani sa na Oktoberfeste vypilo 7,4 miliónov litrov piva. V celom Nemecku a za celý rok to bolo 86,5 miliónov. V Mníchove sa teda v priebehu len šestnástich dní vypije približne 8,5 percent celoročnej spotreby. Rok 2014 bol tiež prvým, kedy reštauratéri prelomili psychologickú hranicu a za "litrák" si začali účtovať viac ako desať euro. Tento rok stál liter v priemere 10,40 euro, ak sa teda vypije približne rovnaké množstvo ako vlani, vyšplhajú sa tržby len za pivo na 77 miliónov euro.

2. Reštauratéri, poľnohospodári, potravinári

Návštevníci Oktoberfestu však nepijú len pivo. Podľa serveru Wiesenpotral.de sa na Oktoberfeste zje 116 celých volov, 85 teliat, 120 tisíc párov bravčových párkov, 510 tisíc kurčiat a 59 tisíc pečených kolien. V priemere minú každý návštevník za jedlo, pitie alebo atrakcie priamo na Oktoberfeste 59,25 euro. Dohromady vydajú iba v lokalite festivalu 373,3 miliónov euro.

3. Hotelieri

Návštevníci však neutrácajú len v areáli festivalu, ale aj mimo neho. Žatvy majú predovšetkým hotelieri. Rezervovať izbu dopredu je nutnosťou, hostia si navyše oproti zvyšku roka značne priplatia. Napríklad za najlacnejšie ubytovanie v hromadnejm izbe v hosteli sa bežne dá vojsť do 25 korún za noc. Teraz však ceny vyskočili nad dvetisíc korún. Podľa prepočtov mesta zaplatia návštevníci Oktoberfestu za ubytovanie dohromady 400 miliónov euro.

4. Dopravcovia

Šesť miliónov návštevníkov sa musí na Oktoberfest nejako dostať a keďže abstinovať ide na pivný festival málokto, väčšina ľudí necháva auto doma. Osemdesiatpäť percent klientov sú síce Mníchovčania alebo obyvatelia blízkeho okolia a nemusia sa teda dostávať nijako ďaleko, mestská hromadná doprava alebo taxikári sú však vyťažení na sto percent. Mníchovský dopravný podnik MVV prepraví počas festivalu o štyri milióny ľudí viac než obvykle. Celkom potom pivári v meste, teda mimo areál Oktoberfestu, minú 295 miliónov euro, z ktorých nemalú časť tvoria náklady na dopravu.

5.Výrobcovia krojov

Kým inde by človek v tradičnom bavorskom kroji budil pozornosť, na Oktoberfeste naopak nezapadá ten, kto nechal "Dirndl" alebo "Lederhose" doma. Takmer dve tretiny klientov sú síce Bavori, ktorí s najväčšou pravdepodobnosťou už kroj vlastnia, stále však zostáva početná skupina cudzincov. A nemálo z nich si kroj extra kvôli festivalu kupuje. Predajne módy v bavorskej metropole im vychádzajú v ústrety a konvenčný sortiment vymenia počas festivalu za kroje. Najlacnejšie komplety možno zohnať od 65 euro. Keby si ich kúpila zhruba polovica z nebavorských návštevníkov festivalu, tržby za predaj krojov sa vyšplhajú na 61 miliónov euro.

6. Obsluha

Oktoberfest zamestnáva vyše 13 tisíc ľudí. Servírky a čašníci nemajú ľahkú prácu. Musia pracovať 16 dní v kuse a roznášať aj desať litrových pív naraz. Na druhú stranu zárobky sú nadštandardné. Podľa denníka Münchner Abendzeitung si možno počas festivalu zarobiť až 15 tisíc euro. To je viac ako berú topmanažéri najväčších štátnych podnikov. Čašník Walter Straubinger však upozorňuje, že na také sumy si príde len malé percento z obsluhujúcich, ktorí sa starajú o VIP stoly prominentov. "Týka sa to asi len päť percent ľudí. Väčšina z nás si zarobí v priemere 5200 euro," hovorí Straubinger. Aj to je však aj na nemeckej pomery slušná možnosť na privyrobenie si. Väčšina obsluhujúcich má totiž iné zamestnania, kde si kvôli Oktoberfestu berie dovolenku.

7. Mníchov

Prekvapivo mesto Mníchov, ako organizátor Oktoberfestu, na akcii priamo príliš nezarába. "Náklady mesta na organizáciu a prípravu miesta dosahujú päť miliónov euro, ktoré sa vrátia na predaji licencií a nájomnom," hovorí Wolfgang Nickle z hospodárskeho odboru mesta Mníchova. Radnica teda zostáva zhruba na nule, nebolo to tak však vždy. Ako napríklad upozornil rakúsky denník Der Standard, pred piatimi rokmi skončilo mesto v mínuse 350 tisíc.

Na druhú stranu Mníchov značne profituje z vybraných daní z tovarov a služieb, ktorých sa vďaka Oktoberfestu predá oveľa väčšie množstvo. Aj preto si Oktoberfest cení na spomínanú miliardu euro. Ťažko vyčísliteľná, avšak možno dôležitejšie ako príjmy mesta, je potom prestíž, akú organizácia najväčšieho pivného festivalu Mníchovu dáva.

"Reklamná hodnota Wiesn síce nie je merateľná, ale povesť, ktorú Mníchov vďaka Oktoberfestu na národnej i medzinárodnej úrovni má, sa prejavuje v počte turistov," hovorí hovorca festivalu Gabriele Papke.

01 - Modified: 2007-09-26 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Vláda posvätila eurozákon
01 - Modified: 2024-04-09 15:04:03 - Feat.: - Title: Slovalco vypla, aj tak hlási zisk pol miliardy. Penta mení základy, spravila krok podľa vzoru Tkáča 02 - Modified: 2024-04-04 08:04:27 - Feat.: - Title: Po historickej strate rekordný zisk. Štátny kolos vďačí za slušný výsledok dvom okolnostiam 03 - Modified: 2024-04-03 17:13:58 - Feat.: - Title: Sotákove železiarne hlásia po rekordnom roku tvrdý pád. Zisky poznačili energie a objednávky 04 - Modified: 2024-04-13 07:00:00 - Feat.: - Title: Mníšky si v španielskej svätyni otvorili bar. K pivu dávajú aj Božie slovo 05 - Modified: 2024-03-19 13:00:00 - Feat.: - Title: V Spojených štátoch predávajú slovenské pivo. Má to však jeden háčik, taká značka u nás vôbec neexistuje
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
20. apríl 2024 09:11