StoryEditor

Vyrobili legendárnu hru. Dnes musia slovenskí vývojári prepúšťať

10.11.2013, 23:01
Bratislavská firma Cauldron doplatila na problémy vydavateľa.

Dvaja hráči majú za úlohu dostať sa na vopred určené miesto. Môžu pohybovať kameňmi, otvárať dvere a ovládať výťahy. Ich jedinou pomôckou je logika. Legendárna počítačová hra Quadrax z dielne bratislavskej vývojárskej spoločnosti Cauldron vznikla v roku 1996 a rýchlo sa stala najobľúbenejším logickým orieškom na Slovensku i v Česku. Po Quadraxe nasledovali ďalšie hry, ktoré zaujali fanúšikov po celom svete.

Dnes však Cauldron musí výrazne znižovať stavy zamestnancov. „Prepustili sme väčšiu časť pracovníkov. Okrem živnostníkov odišla aj približne polovica zo stálych zamestnancov,“ vysvetľuje riaditeľ firmy Peter Rjapoš. Podľa agentúry SIMS spoločnosť v tomto roku zamestnávala celkovo 60 ľudí.

Najväčší trh v USA

Slovenskí vývojári totiž doplatili na svoje vlastné vydavateľstvo. „Mali sme robiť na hre pre americkú televíznu šou, náš vydavateľ však na ňu nezískal licenciu. Nemáme rezervy na to, aby sme si držali zamestnancov, kým sa tak stane,“ uvádza Peter Rjapoš.

Situácia je podľa neho dlhodobo zlá, keďže vydavatelia nie sú ochotní ísť do nových hier a zameriavajú sa skôr iba na pokračovania tých existujúcich. Cauldron sa teraz pozerá aj po nových projektoch, dotiahnutie kontraktu však trvá minimálne pol roka. Primárnym cieľom Slovákov sú pritom Spojené štáty. „Je to najväčší trh, kde sa predá najviac hier a nepodlieha pirátstvu, čo sa nedá povedať napríklad o Ázii a strednej Európe,“ pokračuje Peter Rjapoš. Na návratnosť investícií je pritom podľa neho potrebné predať rádovo státisíce kusov.

Odborníci však v súčasnosti pozorujú rastúci počet vývojárov, ktorí nie sú závislí od veľkej distribučnej siete. „Prežiť vedia nielen veľké štúdiá, čo majú na hru rozpočet štvrť miliardy dolárov a potom tú miliardu zarobia. Veľa vývojárov ide aj cestou nezávislého vývoja. Hry distribuujú digitálnymi cestami,“ uvádza šéfredaktor PC Revue Ondrej Macko.

Priaznivé odhady

Hernému priemyslu experti predpovedajú dobrú budúcnosť. „Je to veľmi rastúci segment. Jedna z posledných hier, Grand Theft Auto V, zarobila v septembri v deň uvedenia na trh 800 miliónov dolárov, čo je rekord v oblasti zábavy,“ dodáva Ondrej Macko.

Dobrým signálom sú aj výsledky svetových firiem. „Napríklad akcie firmy Electronic Arts sú na historických maximách. Herná divízia spoločnosti Sony je jedna z mála, ktorá vo firme funguje bez problémov,“ tvrdí analytik spoločnosti Cyrrus Tomáš Menčík.

To, či sa fanúšikovia môžu tešiť na pokračovanie legendárneho Quadraxu, je však vo hviezdach. „Bombardujú nás s touto požiadavkou, ale na Slovensku by sa len ťažko našiel niekto, kto by to vydal a distribuoval. Navyše dnes chcú ľudia strieľať. Stratégia a logika idú do úzadia,“ tvrdí Peter Rjapoš.

Quadrax sa stal medzi hráčmi obľúbený totiž aj vďaka tomu, že ponúkal až sto levelov na premýšľanie. „Hra bola vo svojej dobe zaujímavá hlavne tým, že na tú dobu sa dala hrať dostatočne dlho a bola efektne vymyslená na logické uvažovania hráča,“ opisuje Ondrej Macko.

01 - Modified: 2005-09-05 09:00:00 - Feat.: 0 - Title: V súboji sestier Williamsových v 3. kole US Open úspešnejšia Venus
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. apríl 2024 06:49