StoryEditor

Sliač našiel recept na dieru v rozpočte. Spojenie so svetom

14.10.2013, 00:00
V tomto roku dostali letiská šesť miliónov eur, no podľa nového návrhu dostanú v budúcom o päť miliónov menej.

V tomto roku dostali slovenské letiská od štátu šesť miliónov eur, no podľa nového návrhu rozpočtu dostanú v tom budúcom až o päť miliónov menej. To by podľa odborníkov mohlo znamenať pre menej vyťažené letiská ako sú v Žiline, Piešťanoch či na Sliači existenčné problémy. Aj preto chce vedenie posledného spomenutého už čoskoro spustiť pravidelné linky do sveta. Podľa zistení HN je v hre aj nemecké mesto Frankfurt. „Z hľadiska prieskumov to vychádza najvýraznejšie,“ konštatoval predseda Banskobystrického samosprávneho kraja Vladimír Maňka (Smer-SD). Okrem tejto linky však do hry prichádzajú aj ďalšie. Ako Maňka povedal, uvažuje sa aj o Londýne. Záujemcovia zo strany leteckých spoločností už pritom podľa neho sú, no zatiaľ ich nechce menovať. Letisko Sliač sa nám k riziku skresania dotácie nechcelo vyjadriť.

Linky záchrany

Podľa odborníkov by pritom práve nájdenie leteckého dopravcu a pravidelnej linky mohlo letisku pomôcť. Ministerstvo dopravy pod vedením Jána Počiatka (Smer-SD) pridelilo Sliaču v tomto roku vyše 600-tisíc eur, no po schválení rozpočtu to môže byť výrazne menej. „Regionálne letiská sa snažia identifikovať a zazmluvniť nové zdroje príjmov, aby kompenzovali plánované zníženie dotácií,“ povedal partner spoločnosti Deloitte Maroš Sokolovský.

Šance na získanie pravidelnej linky pritom existujú. A podľa analytika Výskumného ústavu dopravného v Žiline Pavla Kajánka by pravidelná linka mohla byť cesta na jeho ďalšie využitie. Poukazuje totiž, že Letisko Sliač má svoj potenciál najmä v oblasti zabezpečovania obrany štáty, kde popri tom v posledných rokoch realizuje aj sezónne charterové lety do dovolenkových destinácií. Upozorňuje však aj na riziká. Ak cestujúci túto linku nebudú dostatočne využívať, tak po skončení dotovania z dôvodu jej neefektívnosti bude odsúdená na zánik. Jeden neúspech pritom už Letisko Sliač zažilo. Minulý rok jeho vedenie totiž vypísalo tender na pravidelného dopravcu, a to do Viedne a Prahy. Ten však zrušili, keďže žiaden z leteckých dopravcov sa doň neprihlásil.

Dlhodobé problémy

Regionálne letiská sú pritom dlhodobo v problémoch a krátenie z rozpočtu ich budúcnosť ešte viac skomplikuje. „Významne táto skutočnosť obmedzí prevádzku najmä na niektorých malých medzinárodných letiskách, ktoré za posledné obdobie vykazujú malé počty prepravených cestujúcich. Ide najmä o letisko v Piešťanoch a v Žiline,“ vraví Kajánek. O ich osude pritom Počiatkov rezort ešte nerozhodol, hoci šéf rezortu v auguste pripustil možnosť zavretia práve žilinského letiska. Napriek tomu však rezort dopravy stále hľadá riešenia tohto problému. „Určite by bolo predčasné hovoriť o nejakých definitívnych riešeniach,“ konštatoval hovorca rezortu Martin Kóňa.

Žilinské letisko nižšiu dotáciu nekomentovalo, keďže nemá oficiálne stanovisko. Aj jemu pritom mohol pomôcť aj investor. Záujem už prejavili Číňania.

01 - Modified: 2005-07-19 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Výroba mlieka sa v Maďarsku nevypláca 02 - Modified: 2005-07-19 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Bezpečnosť a ľudské životy v defenzíve
01 - Modified: 2024-04-08 08:16:21 - Feat.: - Title: Koniec štrajkov na nemeckých letiskách. Pracovníci dostanú vyššie mzdy 02 - Modified: 2024-04-04 14:10:07 - Feat.: - Title: Rozpočtová rada počíta s infláciou pod tri percentá, očakáva vyšší rast ekonomiky 03 - Modified: 2024-03-17 14:16:37 - Feat.: - Title: Kováčik pre HN: Iba športový úspech dnes už sponzorom nestačí. Investičný dlh sme ešte nedobehli 04 - Modified: 2024-03-12 12:09:29 - Feat.: - Title: Kmotrík ml. pre HN: Vnímam, čo je najväčší problém Slovana. Musíme na tom zapracovať 05 - Modified: 2024-02-24 16:18:00 - Feat.: - Title: Drvivá väčšina spoločností nemá pripravené rozpočty na tento rok, môžu ušetriť na nákladoch
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
20. apríl 2024 13:50