StoryEditor

Rozvojová franchisingová krajina

14.12.2015, 23:00
Autor:
TFTF
Reťazce. Kríza expanziu domácich a zahraničných konceptov nezastavila. Napriek tomu zaostávame

Prvýkrát chcel prevádzkovať reštauráciu pod jednou z najznámejších globálnych značiek, keď mal dvadsať rokov. Trávil leto v San Franciscu a v reťazci pravidelne obedoval. Gastronápad ho držal krátko. Presnejšie do chvíle, kým nezistil, že vstupné náklady na získanie tejto značky sa v USA pohybujú okolo 250-tisíc dolárov. „Povedal som si, že na to by som tu musel ešte veľmi dlho brigádovať,“ spomína s iróniou v hlase. Plán pustil z hlavy, vrátil sa domov a doštudoval.

Klasický recept

Prešlo pár rokov a opäť narazil na tú istú značku. Úplnou náhodou. No tentoraz už na Slovensku a čo je podstatnejšie, so vstupnými nákladmi prispôsobenými lokálnym pomerom. „Netrvalo dlho a s vtedajším biznis partnerom sme kúpili licenciu na prevádzkovanie. Svoju prvú pobočku Subway sme otvorili v máji 2012,“ hovorí Matej Varga. V tom čase mal len 25 rokov a stal sa najmladším franchisantom (nájomcom značky) Subway na Slovensku. A zrejme jedným z najmladších franchisantov u nás vôbec.

Toľko príbeh na úvod. A treba si priznať, že nie je v zásade unikátny. Medzi slovenskými prevádzkovateľmi franchisingových konceptov by ste na podobný scenár narazili často. S reťazcom sa stretli v zahraničí, kúpili licenciu a začali značku prevádzkovať doma. Niekedy to vyšlo. A niekedy nie. Najznámejším príkladom „niekedy nie“ predstavuje Burger King. Slávna globálna sieť rýchleho občerstvenia sa z nášho trhu vytratila veľmi neslávnym spôsobom. Ani nie po dvoch rokoch pôsobenia.

Pesimi...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. apríl 2024 07:03