Legendárna značka Tuzex sa vracia. Štartuje novú éru. Detaily ešte neboli predstavené, značka však chce svoju budúcnosť spájať s exkluzivitou služieb. Informoval portál mediaguru.cz. Do štrnástich dní predstavia nový koncept fungovania spoločnosti.
"Cieľom Tuzexu je zmeniť desiatky rokov nemenný spôsob nakupovania tak, aby korešpondoval s 21. storočím. Obdobným spôsobom, ako to vo svojich odboroch dokázali Tesla, Zappos či Uber, sa aj Tuzex chystá boriť zaužívané zvyklosti," povedal šéf spoločnosti Otto Fiamin.
Pôvodný majiteľ pod značkou Tuzex prevádzkoval cestovnú agentúru a obchod so zákazkovým tovarom a službami. Podľa Fiamina nový Tuzex využíva ochrannú známku. „Chce nadviazať na tradíciu tejto značky a použiť nové technológie,“ skonštatoval Fiamin.
Prečítajte si aj: Luxus v púšti totality. Tuzex nás menil na frajerov
Štát nás chcel mať v Tuzexe. Pomáhal si trikmi
Značka Tuzex bola špeciálna sieť predajní v socialistickom Československu, ktorá vznikla 1. júla 1957, predchodcom bol tzv. Darex.
Názov vznikol zo skratky TUZemský EXport. Predával sa tu zahraničný tovar, ktorý sa nedal zohnať v bežných obchodoch.
Rešpektované boli „západné“ valuty alebo tuzexové poukážky (tzv. bony), československé koruny sa neprijímali.
Na Slovensku počet predajní dosiahol vrchol v roku 1987, keď fungovali v Bratislave, Banskej Bystrici, Košiciach, Martine, Michalovciach, Nitre, Piešťanoch, Poprade, Prešove, Ružomberku, Komárne, vo Vranove nad Topľou a v Žiline.
Obdobné obchody fungovali aj v iných krajinách bývalého východného bloku: v Poľsku to bol Pewex, v ZSSR Berjozka, vo východnom Nemecku Intershop, v Maďarsku Intertourist, v Rumunsku Comturist, v Bulharsku Corecom.
Tuzex de facto zanikol v roku 1992, z obchodného registra bol vymazaný až v roku 1998. Obchodnú značku v 90. rokoch kúpila banskobystrická spoločnosť. V Česku dodnes funguje niekoľko firiem pod touto značkou.