07.07.2016, 00:00

Na bratislavskom letisku kreslia novú železničnú stanicu

O rok sa dozvieme, či bude v Bratislave podzemná stanica alebo trať až na novú stanicu pri Letisku M. R. Štefánika.

Vlaky
Zdroj: Pavol Funtál

Železnice v hlavnom meste Slovenska čaká previerka storočia. Na stanice a trate v bratislavskom dopravnom uzle sa začala robiť štúdia, ktorá má zhodnotiť ich prínosy a ponúknuť plán do budúcnosti. Štátne železnice podpísali zmluvu na štúdiu za 1,6 milióna eur koncom júna. Sľubujú si od nej riešenia na zlepšenie prevádzky do augusta budúceho roku.

Štúdia bude riešiť modernizáciu a vzájomné prepojenie dvanástich staníc a desiatich železničných úsekov v Bratislave a okolí. Vyplynie z nej, ktoré stanice sa majú zrušiť, ktoré prestavať a ktoré postaviť nanovo. Vyrieši tiež napojenie železníc na mestskú dopravu.

Stanica na letisku
Bratislava má „zálusk“ na budovanie novej stanice pri letisku. Malo by ísť o zastávku medzinárodného významu, kde by stáli aj vlaky eurocity a dokonca neskôr aj vysokorýchlostné vlaky.

Zatiaľ sa uvažuje o jej napojení na stanicu Nové Mesto, no primátor hlavného mesta Ivo Nesrovnal má ešte smelšie plány. „Podľa primátora je dôležité výhľadovo sa začať zamýšľať aj nad severojužným prepojením železničnej siete cez Dunaj, rovnako ako spojením letísk Bratislava – Viedeň železnicou, pretože narastá počet ľudí, ktorí využívajú leteckú dopravu,“ povedala hovorkyňa mesta Ivana Skokanová. Martin Fundárek z iniciatívy Lepšia Doprava však hovorí, že podľa generelu dopravy na letisko stačia autobusové linky. „Domnievam sa, že najlepšia by bola zlatá stredná cesta – predĺžiť tam električkovú trať z Ružinova, samozrejme, tak, aby čo najlepšie obslúžila aj obchodné strediská Avion či Pharos,“ povedal. Samotné letisko podľa neho rentabilitu nezabezpečí.

Podzemné nástupište?
Dlho diskutovaným projektom je budovanie stanice Bratislava Filiálka. Osobnú dopravu na Filiálke ukončili ešte v roku 1985 a nádražie potom vyškrtli zo zoznamu staníc. Jej realizácia je dlhodobou agendou primátora Nesrovnala. V zmluve k štúdii sa uvádza, že stanica by mohla mať kratšie nástupištia zapustené v menšej hĺbke pod povrchom. Končiť by na nej mali prímestské vlaky. „Cieľom je zmodernizovať dopravnú os medzi stanicami Predmestie a Filiálka, na ktorú bude odklonená regionálna vlaková doprava zo smeru Trnava, Nové Zámky a Komárno. Tieto vlaky by vôbec nezachádzali na Hlavnú stanicu, ale končili by na Filiálke,“ vysvetlila šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková. Podľa nej by potom cez Hlavnú stanicu naďalej premávali len regionálne vlaky zo Záhoria, avšak ich trasa by sa predĺžila na stanicu Rača alebo Vajnory.

Martin Fundárek hovorí, že vo svete je trend koncentrovať trate skôr do jednej veľkej stanice. Výstavba Filiálky ide podľa neho presne opačným smerom – rozbije vlaky do dvoch staníc a pretrhá prestupné väzby. Význam by mala, keby sa cez ňu cestujúci dostali ďalej do centra a Petržalky.

Prepojenie s MHD
„Jedným z hlavných zámerov štúdie je zapojiť železničnú koľajovú dopravu na území hlavného mesta do integrovaného nosného systému hromadnej dopravy,“ povedala hovorkyňa železníc Martina Pavliková na margo ďalších cieľov. Bratislava aktuálne rieši sedem terminálov integrovanej osobnej prepravy. V princípe ide o železničné zastávky s lepšou nadväznosťou na MHD. Na štyri z nich už je vydané územné rozhodnutie, na zvyšné tri prebieha územné konanie. Problém môže nastať pri termináli Mladá Garda. Aby sa realizoval, musí sa v úseku postaviť druhá koľaj, a to zase závisí od toho, ako sa bude trať napájať na novú stanicu pri letisku. Mesto sľubuje, že pri termináloch budú aj záchytné parkoviská, čo by malo odľahčiť centrum od zápch.

Čo bude riešiť štúdia
1. budovanie nových železničných zastávok: Bratislava Lamačská brána, Patrónka, Trnávka, Ružinov, zastávka Mladá Garda, Devínska Nová Ves a Vrakuňa

2. výstavbu novej železničnej stanice Bratislava Letisko M. R. Štefánika

3. riešenie stanice Bratislava Filiálka ako centrálnej stanice pre prímestskú dopravu

4. na ktorých úsekoch sa bude zvyšovať rýchlosť

5. elektrifikácia potrebných úsekov

6. záchytné parkoviská pri staniciach

7. modernizácia úseku Kúty – Bratislava

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.