Pred dvoma týždňami Musk načrtol v druhej časti svojho "Veľkého plánu" nové vízie, kam chce Teslu viesť. Nadviazal tým na svoj pôvodný plán, ktorý predostrel pred desiatimi rokmi.
Niečo sa podarilo splniť. Zrodil sa model Tesla Roadster, luxusný elektrický športiak vyrábaný v malom počte. V jeho vyššej cene zákazníci zaplatili aj vývoj dostupnejších modelov.
Lenže ďalšie modely o mnoho dostupnejšie neboli. Sedan Model S a športovo úžitkový Model X stojí aj na americké pomery stále dosť peňazí. Prvý skutočne "ľudový" elektromobil má prísť až v budúcom roku. Volá sa Model 3 a jeho cena má začínať na 35 tisícoch dolárov (v prepočte 32-tisíc eur).
Upravená vízia sa opiera o prepojenie výroby solárnej energie s jej skladovaním v batériách. Musk tvrdí, že bez spojenia Tesly s výrobcom panelov Solar City nemožno ciele dosiahnuť. Plánovaná fúzia firiem, ktoré Musk spoluvlastní, sa však nepáči viacerým menším investorom.
Odvážne vízie
Musk počíta tiež s elektrickými minibusmi a nákladiakmi, ktoré chce predstaviť v prvej polovici budúceho roka. S výrobou sa má začať do piatich rokov. A ďalším bodom plánu je vylepšovanie samoriadiacej funkcie jeho áut.
Autopilot má potom umožniť vrchol Muskovho veľkého plánu - zdieľanie áut. Ak auto zrovna nevyužívate, môžete ho ponúknuť iným a zarobiť si tak na splátky za jeho obstaranie, tvrdí Američan juhoafrického pôvodu. Preto už vraj nie je potrebné vymýšľať lacnejšie auto ako Model 3.
Táto miliardárova teória má však jednu trhlinu. Budú takéto drahé autá konkurencieschopné Uberu či iným alternatívnym taxislužbám?
Zdieľaním áut sa Muskov kruh nového bezemisného poňatia dopravy, ktorému trónia batérie, uzatvára. "V nejakom bode musíme prejsť na energeticky sebestačnú ekonomiku, inak spálime všetky fosílne palivá a civilizácia skolabuje," vysvetľuje svoju motiváciu Musk.
Lenže jeho nový ambiciózny plán úplne postráda pasáže, akými prostriedkami ho chce Musk dosiahnuť a ako vysoké investície si jeho naplnenie vyžiada. "Ten plán je rovnaký ako ten predchádzajúci - a vlastne ako všetko, čo Tesla robí. Plný strhujúcich predstáv, ale bez finančných podrobností," hovorí analytik Barclays Capital Brian Johnson.
Testovali sme Teslu. Pozrite si výsledok:
Špirála problémov
Hoci Musk sľubuje, že vloží všetky sily do rozjazdu masovej výroby, jeho továrne sa stále stretávajú s problémami. A to vedie k nižšej produkcii: v druhom tohtoročnom štvrťroku dodala Tesla zákazníkom iba 14 400 vozidiel namiesto pôvodne plánovaných 17-tisíc
A to sa Musk nechal počuť, že v roku 2018 už chce vyrobiť pol milióna áut, a o dva roky neskôr dokonca milión. Automobilka je navyše prakticky od začiatku v strate. Tento rok v druhom štvrťroku prerobila zhruba 260 miliónov eur napriek všetkým dotáciám, ktoré Musk dostal na "zelenú" energiu.
Predražuje sa tiež výstavba nových závodov. Tesla počíta s tým, že výroba a testovanie Modelu 3 vyjde na 2,25 miliardy dolárov, predchádzajúci odhad pritom predstavoval len 1,5 miliardy.
Tým však problémy automobilky nekončia. Od začiatku roka opustilo Teslu osem vrcholových manažérov, v máji napríklad odišli viceprezidenti pre výrobu Greg Reichow a Josh Ensign.
"História ukazuje, že firma sa stretáva s veľkými ťažkosťami, pokiaľ ju v krátkej dobe opustí veľký počet vrcholových zamestnancov. A to je prípad súčasnej Tesly," upozorňuje významný newyorský investor Jim Chanos, ktorý stavuje na pokles hodnoty akcií automobilky.
Nervózni investori
Investori už tiež začínajú byť nervózni. Akcie Tesly po rokoch trvalého rastu prišli od začiatku roka o 15 percent. A môže byť horšie.
"Nakladá toho na seba viac a viac, ale svet často nefunguje tak rýchlo ako Elon," myslí si autor Muskovej biografie Ashlee Vance. "Nie je to tak, že by ho napadali nové myšlienky v sprche. Všetko je vypočítané," dodáva Ali Javidan, ktorý v Tesle viedol vývoj prototypu Modelu S.
Muskove vízie už pritom inšpirovali viacero svetových automobiliek, ktoré sypú miliardy dolárov do ich napĺňania. Tesla však môže paradoxne zostať na mieste, ak sa jej nepodarí splniť vlastné ciele.
"Muskov nový plán úplne ignoruje najčastejšiu kritiku, a to že Tesla sľubuje príliš, nestíha vyrábať a že sa príliš upína k Muskovým víziám. Je potrebné, aby sa zamerala viac na realitu dneška, nie na možnosti zajtrajška," mieni automobilový analytik Edward Niedermeyer.