Reuters
StoryEditor

Nemáme diely, nevyrábame. Problémy Volkswagenu pociťuje aj Škoda

22.08.2016, 08:37
Koncern Volkswagen musí po mnohých rokoch zastaviť výrobu v niektorých závodoch.

Koncern Volkswagen musí po mnohých rokoch zastaviť výrobu v niektorých závodoch. VW rieši problém s dvoma dodávateľmi, ktorí automobilke prestali dodávať svoje diely. Problém sa zastavovaním výroby už pocítila aj Škoda Auto, v ktorej závode môže dôjsť k zastaveniu výroby vozidiel už tento týždeň.

Volkswagen odstaví v týchto dňoch výrobu svojho hlavného modelu Golf, ktorý produkuje továreň vo Wolfsburgu. Tisíce zamestnancov budú doma, ďalší budú mať skrátenú pracovnú dobu. Prerušiť sa má aj výroba modelu Touran.

Najväčšej európskej automobilke totiž chýbajú komponenty od dvoch dodávateľov, ktorí majú rovnakého majiteľa, spoločnosť Prevent. Firma ES Automobilguss zastavila dodávky liatinových dielov potrebných na výrobu prevodoviek, podnik Car Trim robí poťahy pre sedadlá.

K sporu došlo kvôli tomu, že Volkswagen zrušil podľa Prevent dodávateľom zmluvy na niektoré projekty bez toho, aby im to kompenzoval. Výrobcovia dielov zastavili preto dodávky. Podľa Süddeutsche Zeitung firmy požadujú dohromady 58 miliónov eur.

Ide o súboj obra a trpaslíka: VW je najväčšou európskou automobilkou s ročným obratom v stovkách miliárd eur, Prevent má podľa serveru Spiegel Online obrat necelých 55 miliónov.

Vzťahy koncernu s mnohými dodávateľmi sú však dlhodobo napäté. Niektorí kritizujú VW za príliš prísne podmienky v porovnaní s inými automobilkami. Nikdy ale nedošlo k takému vyhroteniu situácie.

Za obmedzením dodávok dielov zvyčajne stoja živelné katastrofy, nie právne bitky. Automobilky majú pre takéto prípady záložného dodávateľa každého dielu, náhradu sa však spravidla nedarí zorganizovať tak rýchlo. Problémom je teraz aj skutočnosť, že ide o relatívne unikátne diely.

Riešenie v nedohľadne

Zastaviť výrobu pre akúkoľvek automobilku býva pre dodávateľov likvidačné. Pokuty za prerušenie výrobnej linky napríklad kvôli problémom s dodávkami materiálov idú do státisícov eur za každú minútu. Volkswagen sa preto obrátil na súd. Podľa predbežného opatrenia súdu majú obe firmy diely znova dodávať, rozhodnutie však nerešpektujú.

Riešenie je pritom v nedohľadne. Súd zatiaľ nevypočul žiadosť Volkswagenu, aby mohol výrobca áut v krajnom prípade súčiastky dodávateľom zabaviť. Problémy tak už pocítila aj Škoda Auto, ktorú Volkswagen vlastní. Vo vrchlabskom závode, kde sa vyrábajú automatické prevodovky, začali od problémového dodávateľa chýbať takzvané klietky diferenciálu. Už koncom minulého týždňa sa preto výroba na jednom úseku zastavila.

"Už v stredu večer sa zastavila výroba diferenciálu, polovica zamestnancov z tohto pracoviska, teda šesť ľudí, od štvrtka zostala doma," hovorí v odborárskom časopise odborár predseda Odborov KOVO Vrchlabí Jaromír Kobrle. Podľa hovorcu Škody Auto Jozefa Baláža výroba značky Škoda nie je v súčasnej dobe dotknutá a k ďalšiemu vývoju nemožno urobiť žiadne vyhlásenie.

Nedostatok dielov má však vplyv na čím ďalej viac tovární koncernu. V Emdene musel VW poslať domov osem z deviatich tisíc zamestnancov, celkovo sa odstávka alebo skrátenie pracovného času dotýka 20 tisíc ľudí. Ide ešte len o začiatok: ak bude problém so zásobovaním trvať dlhšie, postihnutá môže byť aj výroba ďalších modelov.

01 - Modified: 2024-04-26 09:06:00 - Feat.: - Title: Návrat Škody k športiakom? Supervýkonná novinka ohromí, má to však jeden háčik 02 - Modified: 2024-04-17 16:00:00 - Feat.: - Title: Zistenie HN: elektrické Porsche v Bratislave sa už vyrába. Fabrika aktuálne pracuje na „vychytávaní múch“ 03 - Modified: 2024-04-12 14:35:08 - Feat.: - Title: Ako je to s krachom top zamestnávateľa? Poplašné správy zmietol zo stola novým rekordom 04 - Modified: 2024-04-11 17:28:20 - Feat.: - Title: Šéf VW pre HN: Najlepší zamestnanec je Slovák. Iné riešenie ako dovoz pracovnej sily však aktuálne nie je 05 - Modified: 2024-03-27 15:54:37 - Feat.: - Title: Volkswagenu na Slovensku chýba tento rok až 1 500 zamestnancov. Kritická je situácia so špecialistami
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
27. apríl 2024 08:41