Starý dizajn krémov Isolda (v strede) podľa Saneca Trade kopíroval dizajn známej Indulony (vľavo). Česká spoločnosť Cormen preto dizajn v priebehu niekoľkých dní po rozhodnutí súdu zmenila na súčasnú podobu Isoldy (vpravo).CORMEN, SANECA TRADE
StoryEditor

Vojna krémov: Indulona obviňuje Čechov z kopírovania dizajnu

28.09.2016, 00:00
Krémy na ruky značky Isolda podľa súdu prevzali vizuál slovenskej klasiky.

Nesmú dovážať, distribuovať, predávať a ani nijako propagovať. Tak znel verdikt bratislavského okresného súdu voči krémom na ruky značky Isolda, ktorú vyrába spoločnosť Cormen. Súd tak dal za pravdu hlohoveckej spoločnosti Saneca Trade, podľa ktorej Česi vizuálne napodobňujú ich krém na ruky Indulona. „Výrobca a distribútor Isoldy sa ani nenamáhal maskovať fakt, že prakticky v plnej miere kopíruje dizajn balenia, typológiu písma a všetky ostatné dôležité znaky nového dizajnu tradičnej Indulony,“ uviedol riaditeľ predaja a marketingu spoločnosti Saneca Trade Richard Král.

Česká spoločnosť Cormen však kopírovanie popiera a hovorí o konkurenčnom útoku zo strany slovenskej firmy. Napriek tomu Česi dizajn svojich krémov pre slovenský trh už stihli prerobiť, a tak ich predaj u nás pokračuje. „Žalobcovi sa nepodarilo obmedziť predaj krémov Isolda našim slovenským zákazníkom a spotrebiteľom, čo bol zrejme jeho hlavný cieľ,“ odpovedal pre HN konateľ spoločnosti Cormen Vladimír Čížek.

Vynútené zmeny
Čížek vo svojom vyhlásení dokonca hovorí, že Indulona kopírovala od nich. „Žalobca začal aktívnu látku vo svojej grafike používať o mnoho rokov neskôr,“ tvrdí. Podľa jeho slov ich zarazila aj sťažnosť na vertikálny smer hlavného textu „Isolda“, ktorý bol podľa žalobcu taktiež prebraný. Čížek sa bráni, že grafik nemá veľa možností, kam názov značky na tubu umiestniť – buď vertikálne, alebo horizontálne. Právo na vertikálne umiestňovanie textov je teda podľa jeho vyjadrenia úsmevné.

Zavedenie napadnutého dizajnu krémov stálo firmu Cormen vyše 74-tisíc eur. „V súčasnosti vzniknú spoločnosti minimálne rovnako vysoké náklady na súdom požadované zmeny,“ reaguje český výrobca. Takáto suma môže mať podľa Čížeka na malú firmu, akou je Cormen, vážny vplyv.

Ochrana investície
Firma Saneca Trade, ktorej majiteľom je investičná banka WOOD & Company, tvrdí, že naďalej pokračuje v investíciách do marketingu slovenského krému Indulona. Jeho napodobňovaním sa podľa Krála tieto investície znehodnocujú. „Indulona pre nás predstavuje súčasť korporátnej identity celej firmy a považujeme ju za jednu z najhodnotnejších slovenských značiek,“ opisuje význam krému pre spoločnosť Richard Král. Podľa maloobchodného analytika Ľubomíra Drahovského je prirodzené, že veľké spoločnosti si chcú svoje investície v podobe marketingu chrániť. Najmä pred menšími firmami, ktoré majú tendenciu tieto zaplatené nápady niekedy prevziať.

Výrobca Indulony sa podobnosťou krémov cítil byť poškodený, podľa Krála zavádzal ich zákazníkov. „Mohli ukoristiť spotrebiteľa, ktorý si výrobok zobral bez kontroly len po vizuálnej stránke,“ potvrdzuje jeho slová Drahovský. Firma Cormen však niečo takéto odmieta. Ich produkt používajú podľa nich predovšetkým priemyselné spoločnosti, o ktoré ich chce konkurencia pripraviť. „Krémy Isolda sa takmer nikde v regáloch predajní, určených pre malospotrebiteľov, nepredávajú,“ protiargumentuje vo svojom stanovisku firma Cormen.

Výrobca Indulony plánuje napadnúť českú firmu aj v jej krajine. „V Českej republike sa nás situácia dotýka vážnejšie, Isolda je český výrobok a český trh je väčší, ale aj tam sa bránime rovnakým spôsobom ako na Slovensku,“ povedal pre HN Richard Král.

Dávid a Goliáš
Saneca Trade je súčasťou väčšej, globálnej spoločnosti Saneca Pharmaceuticals. V porovnaní s českou spoločnosťou Cormen tak ide v prenesenom význame o konflikt Dávida s Goliášom. „Cormen má tržby okolo pol milióna eur, Saneca má tržby 57 miliónov eur, takže je viac ako 100-krát väčšia,“ vysvetľuje rozdiel analytik spoločnosti Finlord Boris Tomčiak.


Saneca Pharmaceuticals však podľa neho aktuálne prežíva svoju najhoršiu ekonomickú situáciu za posledné roky. Tržby jej od roku 2013 rapídne klesli. „Začínajú ich vytláčať z trhu iní európski producenti,“ hovorí Tomčiak. Naopak, tržby a zisky Cormenu sa podľa neho zvyšujú.

01 - Modified: 2024-04-12 04:47:45 - Feat.: - Title: Roman Kýr z Henklu: Zmenami v portfóliu reagujeme na ekologické výzvy aj náladu spotrebiteľov 02 - Modified: 2024-03-17 10:30:00 - Feat.: - Title: Vedci prepisujú históriu kozmetiky. Pravdepodobne našli najstarší rúž na svete, má tisícky rokov 03 - Modified: 2024-03-14 21:21:40 - Feat.: - Title: FOTO Máš tieto produkty doma? Úrad verejného zdravotníctva pred nimi varuje, okamžite ich vyhoď 04 - Modified: 2024-02-15 23:00:00 - Feat.: - Title: Nektár z pupeňov orgovánu ako kľúč k mladistvej pleti 05 - Modified: 2024-02-10 13:22:00 - Feat.: - Title: Export francúzskej kozmetiky vlani opäť rástol dvojciferným tempom
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
18. apríl 2024 21:10