Jevgenij KabanovEY
StoryEditor

Vzor pre Slovensko. Zažívame technologickú explóziu, hovorí estónsky podnikateľ

08.12.2016, 23:00
Zakladateľ a riaditeľ spoločnosti ZeroTurnaround a estónsky EY podnikateľ roka Jevgenij Kabanov pre HN.

Estónska vláda je jedna z najlepších vo svete, čo sa týka podpory digitálnych technológií, tvrdí Kabanov v seriáli Esá svetového biznisu.

Vaše programy používa viac ako 65-tisíc užívateľov vo vyše 80 krajinách sveta. Ktorý váš produkt sa na trhu stretol s najväčším úspechom?
Naším najúspešnejším produktom je nepochybne JRebel, ktorý je dodnes veľmi žiadaný. Ide o riešenie, ktoré umožňuje okamžité načítanie kódových zmien v programovacom jazyku Java. Jrebel nasledoval po viacerých neúspešných pokusoch vytvoriť open source produkt. Rozhodne však nechceme žiť iba z neho. Snažíme sa o neustále inovácie a vytváranie nových produktov.

Ktoré produkty si teda klienti môžu od vás kúpiť?
Momentálne máme na trhu tri produkty. Osobne som však hrdý som však nielen na ne, ale aj na fakt, že sa nám podarilo vytvoriť úspešne fungujúci biznis, ktorý je schopný produkovať riešenia na úplne nových úrovniach, než sme doteraz boli zvyknutí.

S programovaním sa spája celý váš profesionálny život. Boli ste fanúšikom počítačov už ako dieťa?
Určite áno, veď s programovaním som začal už ako 13-ročný. Keď som mal 16 rokov, založil som veľmi malú softvérovú spoločnosť. Bolo to v roku 1999 a ja som sa pustil do svojej prvej podnikateľskej skúsenosti. Vyvinul som softvérový produkt OptiX. O niekoľko rokov neskôr som založil svoju druhú spoločnosť ZeroTurnaround, ktorá sa nakoniec stala veľmi úspešnou.

Pracujete vy osobne na vývoji nových riešení?
Áno, stále sa vo veľkej miere podieľam najmä na vytváraní dizajnu našich produktov. Veľa času trávim s produktovými manažérmi, ktorí sú zodpovední za dizajn progamov. Často spolu debatujeme o tom, čo by bolo najlepšie a najjednoduchšie riešenie. Ale ak sa pýtate priamo na programovanie, tak to už nerobím. Máme v tíme veľa kvalitných ľudí. Zhruba polovicu tvoria vývojári a programátori. Druhá polovica sa stará o ostatné veci.

Na Slovensku majú IT spoločnosti veľké problémy s hľadaním špecialistov, ktorých je na trhu akútny nedostatok. Ako motivujete ľudí, aby pracovali práve pre vás?
V Estónsku máme kvalitné univerzity, ktoré vyučujú programovanie a softvérové inžinierstvo. Takže tie sú jedným z našich hlavných zdrojov. Ľudí však naberáme aj z iných spoločností. A to nielen v Estónsku, ale aj v Spojených štátoch, kde sme expandovali. Ľudia chcú pre nás pracovať predovšetkým pre projekty, ktoré vyvíjame. Sú to pre nich veľmi zaujímavé technické výzvy a problémy, ktoré majú možnosť u náš riešiť. Motivujeme ľudí aj možnosťami vzdelávania či ďalšími príležitosťami. Vo firme máme skutočne skvelý tím, kde je každý člen veľkým profesionálom a inteligentným človekom. Takisto si však myslím, že máme veľmi dobrú firemnú kultúru. Hovoria nám to sami ľudia, ktorí predtým pracovali pre iné spoločností a po príchode k nám môžu porovnávať.

Estónsko v posledných rokoch zaujalo viacerými startupmi, ktoré prerazili vo svete. Najznámejší je Skype, aj na Slovensko len prednedávnom dorazila taxi aplikácia Taxify, ktorá je vážnym konkurentom amerického Uberu. Ste spokojný s tým, ako estónska vláda podporuje začínajúce startupy v IT biznise?
Áno, som presvedčený o tom, že estónska vláda je vôbec jedna z najlepších vo svete, čo sa týka podpory digitálnych technológií. Ja osobne som sa stretol s predchádzajúcim prezidentom aj premiérom krajiny. Obidvaja veľmi podporovali takéto spoločnosti aj rozvoj nových technológií. Veď Estónsko bolo jednou z prvých krajín sveta, kde začal fungovať projekt verejnej správy na internete, teda e-government. Začínajúce spoločnosti môžu u nás oveľa jednoduchšie štartovať svoj biznis. Dostáva sa im veľa podpory aj kapitálu. Povedal by som, že v Estónsku zažívame doslova technologickú explóziu.

Prečo sú podľa vás práve estónske startupy také úspešné?
Je veľmi ťažké vytiahnuť len jeden dôvod. Za týmto úspechom vidím celý rad príčin, a to vrátane faktu že sa u nás zrodil Skype. Práve ten motivoval ďalšie firmy, aby sa pokúsili o niečo podobné. Ďalej máme v Estónsku veľmi dobrý vzdelávací systém, ako aj kvalitných pracovníkov. Ľudia vedia dobre po anglicky. Dôležitý je tiež fakt, že sme veľmi malá krajina, takže domáci trh nie je natoľko atraktívny. Firmy sa preto chcú presadiť v zahraničí. Sú to veľmi rozdielne dôvody, ktoré však dohromady vytvorili unikátny mix v našej malej severskej krajine. A ja som skutočne presvedčený o tom, že tieto faktory už na začiatku rozhodnú o smerovaní, ktorým sa krajina bude uberať.

Ste generálnym riaditeľom veľkej softvérovej spoločnosti. Cítite sa byť viac manažérom alebo vývojárom?
Ako som spomenul, teraz už neprogramujem. Považujem sa za stopercentného manažéra. Síce sa zúčastňujem sa na dizajnovaní produktov, ale inak riešim len manažérske veci. Mám okolo seba neuveriteľný tím, ktorý má moju plnú dôveru a právomoci, aby robil všetky záležitosti týkajúce sa programovania a vývoja produktov. Ja som im dal možnosť, aby sami riešili problémy spojené s programovaním a oni túto príležitosť naplno využívajú.

Akú úlohu zohrávajú vo vašom biznise inovácie?
Jedna polovica našej spoločnosti je v Estónsku a druhá v Spojených štátoch. A práve celá naša estónska centrála je zameraná na výskum a vývoj. V Estónsku máme zhruba dve stovky zamestnancov. Väčšina z nich sú vývojári, ale pracujú tam aj produktoví manažéri a dizajnéri. A našim hlavným mottom sú práve inovácie. Je to jediná vec, ktorú predávame. Nevyrábame nič iné. Snažíme sa vytvárať nové produkty a predávať ich.

Chystáte expanzie aj do ďalších krajín?
Momentálne sme dosť spokojní s lokalitami, ktoré máme v súčasnosti. Okrem Estónska a Spojených štátov máme kancelárie aj v Prahe. Myslím si však, že kľúčovú úlohu si udržia naše pobočky v USA a v Estónsku. Ďalšie lokality si neplánujeme hľadať.

Kde vidíte vašu firmu o päť alebo desať rokov? Kam až siahajú vaše ambície?
V súčasnosti môžeme pozorovať, že sotfvér mení úplne všetko. Dá sa povedať, že mení doslova celý svet. Je to jeden z najväčších trendov aktuálneho vývoja. Zároveň je však jasné, že každá firma nemôže byť softvérovou spoločnosťou. Nie každý má schopnosti a možnosti na to, aby si vyvíjal svoj vlastný softvér. No a našou ambíciou je vytvárať také nástroje, ktoré naozaj každému umožnia tvoriť si svoje vlastné veľké softvéry. Momentálne je toho schopné možno jedno percento ľudí. Väčšina projektov zlyháva a práve to by sme radi zmenili.

Môžete povedať niečo bližšie o pôsobení vašej spoločnosti v USA?
Naša americká pobočka sídli priamo v centre Bostonu, kde sa zameriavame na predaj a marketing. V USA máme veľkú skupinu ľudí, ktorí sa sústredia na financie, ľudské zdroje a ďalšie veci s tým spojené. Máme dobrý dôvod, aby sme to robili práve takto. Vývojárstvo a dizajn produktov sa nachádza v Estónsku a funguje tam absolútne fantasticky. Preto sme sa rozhodli vytvoriť obchodné inštitúcie na vysokej úrovni v USA. A nie sme jediní. Náš príklad nasleduje veľa estónskych spoločností. Vývojárske kancelárie majú v Estónsku a predaje i marketing si zriaďujú zvyčajne v Spojených štátoch. Takýto transfer je už dnes bežnou súčasťou biznisu.

Vaši programátori sú len Estónci, alebo máte špecialistov aj z iných krajín?
Určite u nás nemáme len Estóncov. Vo firme sú zamestnaní napríklad Dáni, Belgičania, Brazílčania či chlapík z Veľkej Británie. Takže máme pomerne pestrý tím zložený z rôznych národností.

Títo ľudia pracujú v estónskej pobočke, alebo doma cez internet?
Nie, samozrejme, sú priamo v Estónsku, kde sme si vybudovali doslova medzinárodný tím. Veď aj pracovný jazyk v našej firme je angličtina, na čo sme dosť hrdí.

Takže keď napríklad spolu hovoria dvaja Estónci, musia komunikovať po anglicky?

To zase nie. Prirodzene, medzi sebou môžu komunukovať po estónsky. Máme však také pravidlo, že každý môže požiadať, aby sa pred ním hovorilo po anglicky. Potom sú všetci povinní prejsť do angličtiny. Cieľom tohto pravidla je to, aby povedzme zamestnanec z Brazílie rozumel, o čom ostatní v tíme hovoria.

IT segment sa mení veľmi rýchlo. Čo je vaša rada pre začínajúcich podnikateľov?
Predovšetkým učiť sa od svojich užívateľov. Snažiť sa pochopiť, kde je realita, ktorej čelia. Držať sa nových náročných okolností. Väčšina pokusov o biznis nevyjde preto, lebo firmy nepochopia zákazníka, alebo sa ich zákazník zmení. To je však normálne, pretože svet sa neustále mení. Oni neprispôsobili seba a svoj biznis novej realite. Skutočne rozumieť trhu predstavuje 80 percent úspešného biznisu.

Kľúčovým heslom, ktorým sa dnes riadia úspešní biznismeni, je prelomenie stojatých vôd biznisu. Ako sa to podarilo vám?
Myslím si, že my sme naozajstní tvorcovia nových platofiem. Mnohé spoločnosti vyvíjajú napríklad hry. My vyvíjame nové úplne nástroje, takže nemáme veľkú konkurenciu. Hovoríte o prelomení biznisu. Ja by som povedal, že softvér láme nielen biznis, ale úplne všetko. Ak by som to mal k niečomu prirovnať, tak k zlatej horúčke. Keď pred vyše 100 rokmi vypukla, niektorí ľudia začali predávať zlatokopom cesty na Aljašku. Preto moja rada začínajúcim podnikateľom znie – predávajte zájazdy, keď je zlatá horúčka.

Kto je Jevgenij Kabanov
Programovať začal už ako 13-ročný. V roku 1999 založil ako 16-ročný svoju prvú malú softvérovú spoločnosť. V roku 2006 začal rozvíjať v estónskom meste Tartu IT projekt, z ktorého sa o dva roky neskôr stala spoločnosť ZeroTurnaround. Jej produkty v súčasnosti využíva 3 500 organizácií a vyše 65-tisíc užívateľov v 80 krajinách sveta. Najúspešnejším produktom je aplikácia Jrebel, ktorá umožňuje okamžité načítanie kódových zmien v programovacom jazyku Java. Firma si nedávno otvorila pobočku v americkom Bostone a má tiež kancelárie v Prahe. Tento rok zastupoval Estónsko na vyhlasovaní EY Svetového podnikateľa roka.

01 - Modified: 2024-04-23 13:21:11 - Feat.: - Title: Nový šéf SPP pre HN: Zmluva s Gazpromom je výhodná, ak by nám zastavili plyn, minieme o 140 miliónov eur viac 02 - Modified: 2024-04-22 14:00:00 - Feat.: - Title: Archívny rozhovor s etnologičkou: Pravý Slovák alebo pravý Slovan, čo to je? Niečo také neexistuje 03 - Modified: 2024-04-22 13:51:27 - Feat.: - Title: Riaditeľka televízie v Litve pre HN: U nás je spoločnosť jednotná, nechce sledovať žiadne proruské správy 04 - Modified: 2024-04-22 22:00:00 - Feat.: - Title: Nutričná poradkyňa: Nie som prísny typ poradcu, aj malé zmeny totiž môžu mať veľký efekt (aj) na zdravie 05 - Modified: 2024-04-22 04:56:32 - Feat.: - Title: ROZHOVOR Emma Drobná: „Nikdy som nelietala v oblakoch, skôr som úzkostlivá.“
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
23. apríl 2024 23:08