StoryEditor

Doprava dostane viac, na diaľnice to stále nestačí (infografika)

08.12.2016, 23:00
Za zvýšením rozpočtu o 109 miliónov sú predovšetkým eurofondy.

Ministerstvo dopravy dostane budúci rok o 109 miliónov eur viac ako tento rok. Pribudnú predovšetkým peniaze z európskych fondov. Diaľničiari však dôvod na radosť nemajú, na dôležité úseky ešte stále nie je dosť peňazí.

Na kompletné dobudovanie siete diaľnic a rýchlostných ciest potrebujeme postaviť viac ako 1 100 kilometrov komunikácií. Za viac ako dvadsať miliárd. Na budúci rok sa do Národnej diaľničnej spoločnosti naleje podľa schváleného rozpočtu 680 miliónov z operačných programov a ďalších päťdesiat mimo týchto zdrojov. Peniaze pôjdu na rozostavané úseky, na prípravu nových, ale aj na opravy.

Podľa bývalého šéfa NDS Róberta Auxta však chýba diaľničiarom v rozpočte ešte stále veľký balík. „Rozpočtovo chýbalo NDS na budúci rok 270 miliónov a na ďalšie roky po zhruba tristo a šesťsto miliónov. To sú len veci, ktoré mali ísť podľa plánu a boli rozostavané,“ povedal. Auxt zároveň tvrdí, že eurofondy sa vyčerpali podpísaním diaľnice D3.

Nové súťaže?
Otázkou zostáva, ktoré úseky by sa mohli, respektíve mali, súťažiť už v budúcom roku. „Je otázne, či dokončia rozpravu okolo rozšírenia diaľnice D1, lebo tam to tlačia okolnosti okolo spustenia PPP projektov,“ myslí si Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného. Úsek Turany – Hubová, ktorý je jeden z posledných na diaľnici do Košíc, podľa neho do súťaže budúci rok ešte nepôjde.

„Koncom tohto roka sme chceli mať vonku súťaž na dokončenie košického obchvatu, teda úsek Košice, Šaca – Košické Oľšany. Ďalšími projektmi v senior fáze sú R3 na Orave a teoreticky úseky D3,“ povedal Auxt. Exšéf diaľničiarov upozorňuje, že nové projekty sa budú platiť zo štátneho rozpočtu alebo vlastných zdrojov NDS.

Dvojky a trojky
V budúcom roku klesnú výdavky na opravu ciest a diaľnic. Zo štátneho rozpočtu pôjde na rekonštrukcie iba 65 miliónov. Opravu regionálnych ciest supluje namiesto rezortu dopravy ministerstvo pôdohospodárstva, ktoré začalo riešiť výzvy na predkladanie projektov. Z eurofondov chce zrekonštruovať 145 kilometrov vedľajších ciest.

Rozostavané úseky
D1:

Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka
cena: 427 miliónov eur + 23 miliónov eur za privádzač Žilina
Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala
Cena: 409 miliónov eur
Hubová – Ivachnová (vrátane tunela Čebrať)
Cena: 227 miliónov eur, hrozí predraženie o 100 miliónov
Budimír – Bidovce
Cena: 197 miliónov eur

D3:
Žilina Strážov – Brodno
Cena: 255 miliónov eur
Svrčinovec – Skalité
Cena: 330 miliónov eur
Čadca, Bukov – Svrčinovec
Cena: 239 miliónov eur

Dôležité úseky v príprave
D1 Bratislava – Trnava, rozšírenie
Cena: 367 miliónov eur
D1 Turany – Hubová
Cena: 738 miliónov eur (odhad Value for Money)
D1 Branisko, ľavý pás
Cena: 300 miliónov eur
D1 Prešov, západ – Prešov, juh
Cena: 356 miliónov eur
R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany
Cena: 240 miliónov eur

Infografika Infografika HN

Minister dopravy počas svojho vymenovania hovoril o diaľnici do Košíc:

01 - Modified: 2024-04-18 14:00:59 - Feat.: - Title: V Bratislave sa poobede tvoria kolóny, zdržíte sa aj 20 minút 02 - Modified: 2024-04-18 22:00:00 - Feat.: - Title: Bratislava pripravuje veľký parkovací dom. Magistrát si objednal dokumenty za niekoľko desiatok tisíc eur 03 - Modified: 2024-04-17 16:51:42 - Feat.: - Title: "Iba núdzový personál." Rozsiahly štrajk organizovaný odbormi v Grécku ochromil dopravu 04 - Modified: 2024-04-17 14:21:24 - Feat.: - Title: Veľká prasklina ohrozuje termíny na Višňovom. Ráž pripúšťa scenár, že sa spustí dočasne len jedna rúra 05 - Modified: 2024-04-14 16:46:26 - Feat.: - Title: V časti D2 smer Bratislava budú od pondelka dopravné obmedzenia
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. apríl 2024 09:36