05.01.2017, 00:00

Radim Jančura pre HN: Mám analýzu, ktorá podľa ministerstva neexistuje. Štát má byť v strate vyše šesť miliónov

Strata štátom dotovaných vlakov na trati Praha-Žilina-Košice je podľa šéfa Regiojetu 6,2 miliónov eur.

Hoci impulzom pre oznámenie konca žltých vlakov na trati Bratislava – Košice boli IC vlaky, šéf RegioJetu hovorí, že mu až tak neprekážajú. Za vážnejší problém považuje dopravu zadarmo pre študentov a penzistov z dielne Roberta Fica.

Naozaj končí RegioJet na trati do Košíc?
Ja som o tom 100-percentne presvedčený, ale včera ma prekvapila SMS od ministra Érseka a vyjadrenie ministerstva dopravy, že to s nami chcú riešiť. Aj napriek tomu, že ministra poznám dlhé roky, tak tomu neverím. Ministerstvo totiž ovláda pán Stromček zo Smeru a pán Danko z SNS, ktorí nás nechcú, najmä pán Danko. Myslím si, že povedal, že tieto žlté vlaky neznáša

Tieto vyhlásenia pána Danka zazneli práve na našom HNClube. Komunikovali ste spolu v tejto veci?
Ja som pánovi Dankovi vtedy poslal SMS, aby sme sa stretli a pozhovárali sa o tom, on mi ani neodpísal. Pán Danko chcel vždy ovládať štátneho dopravcu, má tam svojich ľudí a chce, aby táto spoločnosť nakupovala vlaky od slovenských výrobcov, čo znie na jednej strane pozitívne. Na druhej však je problém, keď sa do súťaže prihlásia iba slovenskí výrobcovia, keďže to tak administrátor súťaže zariadi.


Toto sú dosť silné vyjadrenia, z čoho vychádzate? Máte nejaké dôkazy?
Ja len viem, že odbor železníc je riadený pánom Dankom a trošku aj pánom Stromčekom.

Ministerstvo avizovalo, že je teda pripravené rokovať, za akých podmienok si dokážete predstaviť, že na trati ostanete?
Základnou úlohou štátu je zaistiť férovú hospodársku súťaž. Správne by to malo byť tak, aby sme aj my mali možnosť kompenzácie. Ja som to už dávnejšie navrhoval pánovi Stromčekovi, pokojne aj za polovičnú kompenzáciu. Pán Stromček bol vtedy tvrdo proti.


Keby aj napriek tomu prišla na stôl reálna ponuka kompenzácií od štátu, hoci v polovičnej výške oproti tomu, čo dávajú štátnym železniciam, zostali by ste v takom prípade na tejto trase?
Áno, určite. Pán Érsek je minister dopravy a má právo buchnúť do stola a povedať – chceme na tejto trase férové súťažné podmienky. To sa však podľa mňa nestane. Mohol by vzniknúť spor v koalícii, keby nás podporil. Najväčším problém sú Ficove vlaky, IC vlaky boli len impulzom pre náš odchod. Všeobecne voči IC nič nemám. Do nuly nám chýbalo iba desať percent tržieb, avšak nástupom IC vlakov, ktoré sú vo všeobecnosti prázdne, nám znova ubudnú tržby. Ekonomika tak nebude dlhodobo funkčná.

Budete sa momentálne uchádzať o trať Bratislava- Banská Bystrica?
Určite nie. Za nových avizovaných podmienok ministra to nie je reálne,je cítiť že rezort nevedia on. Po odchode ministra Brecelyho cítime útoky proti nám. Bývalého ministra sme žiadali aby zrušil štátom dotované vlaky z Košíc do Prahy a on sa vyjadril, že v prípade, že Slovensko bude môcť ušetriť, tak s tým súhlasí. Dal si teda urobiť analýzu vlakov, ktorá mala dokázať, že tieto vlaky sú zbytočné. Avšak potom ministerstvo povedalo, že analýza neexistuje. Mali sme informácie od poradcu ministra a podarilo sa nám ju získať. Strata vlakov Pendolíno na trati Praha-Žilina-Košice je podľa nej 6,2 miliónov eur(vrátane nočných vlakov, ktoré jazdia 2x denne). Podľa analýzy takýmto vlakom jazdí 101 cestujúcich, zatiaľ čo my ich vozíme vyše 500. Pán Ersek o analýze vôbec nevedel, pretože ako som povedal rezort dopravy je riadený ľudmi od pána Danka. Toto je len jeden z útokov proti nám.


Šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej tvrdí, že RegioJet v skutočnosti ani pred opätovným zavedením štátnych IC vlakov nebol schopný dlhodobo zabezpečovať vlakovú dopravu na trase z Bratislavy do Košíc.
Nie, nie je to pravda. My sme mohli skončiť kedykoľvek. Videli sme však biele svetlo na konci tunela. Inak by sme sa na to mohli vykašľať.

Váš odchod je na stole už druhýkrát, prvýkrát to bolo v novembri 2015, potom sa však zrušili IC vlaky a vy ste ostali. Nie je to trochu také vydieranie štátu?
Boli sme naozaj pripravení odísť, avšak po ohlásení konca IC vlakov som si bol istý, že pán Počiatek ich naozaj zruší, bola to zodpovednosť jednej strany. Teraz tam sú už tri strany, Smer nás rád nemá, pán Danko svoj názor na nás už tiež vyjadril a aj napriek férovým vzťahom s pánom Érsekom by mohol vzniknúť rozpor koalície, keby nás podporil.

Povedali ste, že IC vlaky boli iba impulz, keby sa teda znova nezaviedli, nedospeli by ste k tomuto rozhodnutiu?
Určite by neprišlo, naša ekonomika kráčala k nule, počet cestujúcich nám vzrástol, určite by sme sa tento rok dokázali dostať z mínusu.

Ak by ste sa mohli vrátiť do minulosti a znova sa rozhodnúť, išli by ste sa na túto trať?
Určite by som sa rozhodol, že prídem, avšak rozhodnutie bolo ešte pred Ficovými vlakmi. Po prenajatí vozňov a zabezpečení rušňov však prišla informácia o vlakoch zadarmo. Vtedy som mal cúvnuť a vymyslieť alternatívu.

Prečo ste teda necúvli?
Táto komunistická myšlienka totiž vyzerala nereálne. Hovoril som si, že pán Fico sa iba niekde opil, pretože mu nevyšli prezidentské voľby, potom sa to však ukázalo pravdivé. Vtedy som si hovoril, že možno dostaneme kompenzácie tiež. Dlho sme to riešili právne s pánom Stromčekom, avšak nevyšlo to.

Ako podnikateľ vzbudzujete silné emócie...
Poviem vám ešte jeden smutný príbeh. Patrí to možno ku koloritu Slovenska. Jeden podnikateľ si objednal vraždu mojej osoby.

Kto?
To vám nepoviem. Viem to iba vďaka tomu, že ten, kto to mal zabezpečiť, bol v septembri minulého roka zavraždený. Mal za to dostať 50-tisíc eur, avšak išiel to nahlásiť do NAKA. Následne bol zavraždený. Ja nemám strach zo smrti. Smrť je len také bliknutie a koniec. Príliš to však nezlepší atmosféru v spoločnosti, v ktorej sú ľudia ochotní sa zabíjať kvôli biznisu. Tu síce vždy vybuchovali autá, ale už to predsa len nebolo také ako kedysi. Povedal som si teda fajn, som absolútny nepriateľ štátu, nepriateľ vlády, opustíme preto túto linku a necháme si tie ostatné.

Odborníci hovoria, že pri trase Bratislava – Komárno boli urobené určité začiatočnícke chyby. Naozaj boli?
Viete, vlaky zadarmo priniesli zvýšenie cestujúcich o 21 percent. Na našej linke z Bratislavy do Komárna sa zvýšil počet cestujúcich o 300 percent. Ministerstvo nám však odmietlo pridať ďalšie spoje, prišli Ficove zľavy a tento náš úspech nás trochu dobehol. Teraz na nás ministerstvo dopravy útočí, že sú tie vlaky plné. Podľa zmluvy by nám však v tejto situácii mal štát zvýšiť dotáciu.

Táto trasa je pre vás atraktívna, darí sa vám na nej, a preto asi neuvažujete o odchode.
My máme zmluvu platnú do roku 2020 a budeme sa snažiť pokračovať aj potom. Pristúpili sme na kompromis s ministerstvom dopravy a zvyšujeme kapacity, avšak na úkor kvality. Nie je to ideálne.