12.01.2017, 00:00

Význam rodinných firiem je nevyčísliteľný

Hospodárske noviny sa rozhodli oceniť tie najlepšie spomedzi nich.

Firma Agroreál je jednou z top firiem košického
regiónu. Za úspechom je aj rušenie výroby.
Zdroj: SPOLOČNOSŤ

Ikea, Gucci, Heinz či Baťa. To je len zopár príkladov rodinných firiem známych na celom svete. Tie sú stabilnou súčasťou každej ekonomiky. Na Slovensku podľa odhadov zamestnávajú polovicu pracovnej sily, významne sa podieľajú na hospodárskom raste a podľa odborníkov je ich význam nevyčísliteľný. Na rozdiel od gigantov budujú pre svojich pracovníkov vo firme rodinné, teda stabilné zázemie. A ich hlavným rozdielom oproti veľkým spoločnostiam je v odlišnom spôsobe vedenia. „Sú adaptabilnejšie a absorbujú viac negatívnych vplyvov. Nejde im o krátkodobý profit a je pre nich charakteristické dlhodobé myslenie,“ vysvetľuje riaditeľ na oddelení auditu spoločnosti KPMG Rastislav Begán a dodáva, že ich typickým znakom je snaha zabezpečiť dostatok prostriedkov na vzdelanie, dôchodok i pre ďalšie pokolenia.

Na rodinnej firme sa maká stále
„Osobne som jednu rodinnú firmu vybudoval, respektíve ešte stále budujem. Za veľkú výhodu dobre fungujúcej rodinnej firmy považujem to, že vlastníci pracujú bez ohľadu na pracovný čas, prenos informácií ide priamo a neprestajne a nástupnícka generácia ich nasáva takpovediac ,s materským mliekom‘. Preto je ich rozhodovanie pružnejšie a priamočiarejšie,“ hovorí predseda predstavenstva spoločnosti Sitno Holding Ľudovít Černák. Napriek tomu, že rodinné podniky nie sú u nás také viditeľné ako medzinárodné korporácie, ich podiel a význam je nesporný. Nájdeme ich v každom odvetví na trhu. „Rodinné firmy sú významnou súčasťou ekonomiky. Vytvárajú stabilné pracovné miesta a podieľajú sa na tvorbe hrubého domáceho produktu a významnou mierou participujú na hospodárskom raste našej krajiny,“ tvrdí Monika Krošláková z Ekonomickej univerzity v Bratislave. Presné štatistiky, koľko rodinných firiem na Slovensku pôsobí, nie sú k dispozícii. Podľa Begána ide o približne 90 percent spoločností. Z prieskumu Moniky Krošlákovej vyplýva, že je to zhruba 82 percent, čo v absolútnych číslach predstavuje okolo 440-tisíc podnikov. „Všeobecne sa dá povedať, že rodinné firmy sú podporou rozvoja ekonomiky,“ uvádza hlavný ekonóm ČSOB Marek Gábriš.

Rodinné firmy ručia menom
Pridávajú sa aj ďalší. „Význam rodinných firiem je sumou nevyčísliteľný. Ten, kto do podnikania

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu HN. Pokiaľ si ho chcete dočítať do konca, predplaťte si jeden z troch nasledujúcich balíkov

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.