Nižší plat za rovnakú prácu dotiahol slovenskú štátnu firmu na súd.
Rozdiely v mzdách letových dispečerov pôsobiacich v pobočkách v Bratislave, Košiciach a Poprade dosahujú stovky až tisíce eur mesačne. Firma Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky spadajúca pod rezort dopravy tak kvôli svojej personálnej a mzdovej politike aktuálne čelí viacerým súdnym žalobám. „Považujem ju za diskriminačnú. Zo strany zamestnávateľa došlo podľa môjho názoru k porušeniu zásady rovnakého zaobchádzania v odmeňovaní za rovnakú prácu a prácu rovnakej hodnoty,“ hovorí pre HN jeden zo žalobcov Edmond Dragošek, dnes už bývalý zamestnanec firmy na medzinárodnom letisku Poprad-Tatry.
Jedným z argumentov žalobcu je, že interné predpisy štátnej firmy nerozlišujú medzi letovými dispečermi v Bratislave, Košiciach a Poprade a vyžadujú rovnaké kvalifikačné predpoklady a odborné schopnosti u všetkých letových dispečerov.
Na Slovensku platia pre všetkých letových dispečerov Letových prevádzkových služieb medzinárodné predpisy. Aj tie hovoria, že služby riadenia letovej prevádzky môžu poskytovať iba profesionáli s príslušnou kvalifikáciou, ktorí sú zároveň držiteľmi preukazu spôsobilosti v súlade s týmito nariadeniami.
Platia rozdielne
Zo zistení HN vyplýva, že radarový riadiaci v Poprade zarába v základe o takmer 45 percent menej ako jeho kolega na rovnakej pozícii v Bratislave a zhruba o 25 percent menej ako v Košiciach. Od základného platu sa pritom odvíjajú ďalšie prémie a bonusy. Podnik tvrdí, že systém odmeňovania je výsledkom komplexných rokovaní s viacerými odborovými organizáciami vrátane riadiacich letovej prevádzky. Zdôvodňuje to i tým, že prax rozdielneho odmeňovania letových dispečerov na jednotlivých letiskách sa z objektívnych príčin dlhodobo uplatňovala a uplatňuje nielen na Slovensku, ale i v ostatných krajinách Európskej únie – napríklad v susednom Česku. „Týmito príčinami sú odlišné nároky na činnosť riadiacich letovej prevádzky vyplývajúce najmä z psychologickej náročnosti činnosti samotnej a z prevádzkových podmienok – napríklad veľkosť letiska a z toho vyplývajúca intenzita letovej prevádzky, ako aj komplexnosť vzdušného priestoru, v ktorom sa letisko nachádza,“ vraví hovorkyňa Letových prevádzkových služieb Michaela Legelová.
Napriek tomu, že sa manažment štátneho podniku odvoláva na českú kolektívnu zmluvu, tá skôr nahráva v prospech Popradčanov. Sociálny program je totiž v Česku vyspelejší. Českí letoví dispečeri poberajú na všetkých mimopražských letiskách rovnaké základné platy. Dispečeri na letiskách v Ostrave, Brne a Karlových Varoch poberajú približne 78 percent základného platu letových dispečerov pražského letiska Ruzyně. Letisko v Prahe pritom dosahuje viac ako 150-tisíc pohybov za rok a patrí medzi najvyťaženejšie v strednej Európe. Podľa záväzných predpisov a odporúčaní Medzinárodnej organizácie pre civilné letectvo (ICAO) i európskej legislatívy „sú riadiaci poskytujúci rovnakú službu riadenia letovej prevádzky rovnocenní vo všetkých ohľadoch bez rozdielu“.
Produktivita práce dispečerov
O platové zrovnoprávnenie Popradčania interne bojujú bez úspechu už takmer 12 rokov. „Medzi jednotlivými letiskami a ich prevádzkami existujú podstatné rozdiely, čo má zásadný vplyv na náročnosť a intenzitu práce riadiacich letovej prevádzky. Tento rozdiel sa prejavuje aj v rozdielnych požiadavkách na výcvik riadiacich letovej prevádzky, ktorý je pre každé stanovište špecifický,“ dodáva Legelová. Dragošek však považuje argumenty bývalého zamestnávateľa za hru slovíčok a zahmlievanie. V súboji faktov podľa neho neobstojí ani otázka produktivity práce. Kým za rok 2015 obslúžilo 27 letových dispečerov na letisku v Bratislave 30-tisíc pohybov, v Poprade pripadlo na šiestich dispečerov okolo 10-tisíc pohybov. Uvedené počty dosiahli v Bratislave pri 24-hodinovom prevádzkovom čase, ten v Poprade trvá iba 12 hodín. Za mesiace máj až september pritom poberajú Bratislavčania extra letné prémie vo výške 23 percent z ich základného platu, v Poprade ich však podľa platnej kolektívnej zmluvy nemajú priznané. A to napriek tomu, že i pod Tatrami zaznamenávajú v letných mesiacoch zvýšenú prevádzku. Navyše popradskí pracovníci v dôsledku kumulácie pracovných funkcií vykonávajú i činnosti, pre ktoré sú v Bratislave a Košiciach vytvorené samostatné pracovné pozície.
Drahí advokáti
Paradoxom súdneho sporu je pritom skutočnosť, že štátna firma len vlani za zastupovanie proti žalobám bývalých zamestnancov na súde zaplatila advokátskej kancelárii TaylorWessing e/n/w/c advokáti viac ako 80-tisíc eur. Ide pritom zhruba o žalovaný rozdiel v plate v jednom z piatich prebiehajúcich sporov. Podnik nateraz o narovnávaní svojej mzdovej politiky neuvažuje. Ministerstvo dopravy sa od mzdovej a personálnej politiky svojej podriadenej organizácie dištancuje. Tvrdí, že do odmeňovania letových dispečerov sa nemieša. Podľa rezortu je štátny podnik autonómnou jednotkou a za jeho riadenie nesie zodpovednosť riaditeľ firmy. Okrem iného i za hospodárnosť pri nakladaní s majetkom v správe štátneho podniku. „Na základe vyššie uvedeného informujeme, že ministerstvo nezasahuje do vnútorného systému týkajúceho sa personálnej a mzdovej agendy LPS SR,“ konštatuje hovorkyňa ministerstva dopravy a výstavby Karolína Ducká s tým, že výšku finančného ohodnotenia príslušných zamestnancov musí odôvodniť samotný podnik.
Záťaž letiskových dispečerov za rok 2015 (v mld. Sk)
Letisko Počet riadiacich Počet pohybov na letisku Koeficient záťaže dispečerov
Poprad 6 9 834 0,876
Košice 15 10 810 0,408
Bratislava 27 30 204 0,633
Zdroj: Ministerstvo financií SR