14.02.2017, 00:00

Érsek ušetrí na prešovskom obchvate len šesť percent

Východný variant ministerstvo neplánuje. Postaví sa severný za pol miliardy.

Árpád Érsek
Zdroj: Pavol Funtál

21 miliónov. Toľko by vedelo ministerstvo dopravy ušetriť na obchvate Prešova, na ktorý mesto čaká roky. S víťazným konzorciom už rokuje o zľave šesť percent. Štúdia, ktorú si nechal minister dopravyVeronika Šoltinská vypracovať po kritike, že diaľnica je predražená, podľa neho vyššiu úsporu neukázala.

Diaľničný úsek má stavať konzorcium, súčasťou ktorého sú Eurovia SK či Doprastav. Firmy ponúkli cenu 356 miliónov eur, no tá sa zdala privysoká inštitútu INEKO aj analytickému tímu Hodnota za peniaze. INEKO žiadalo vypísať na diaľnicu novú súťaž. To sa napokon nestane, Érsek tvrdí, že v prípade novej súťaže nevie garantovať nižšiu cenu ako tú, ktorú už má na stole. Preto považuje za lepšie riešenie skúsiť s firmami vyjednávať. Čas má do júna, vtedy by sa malo začať reálne stavať.

„Keď zľava nebude príliš výrazná, keďže minister hovorí o šiestich percentách, konzorcium s tým bude súhlasiť, lebo je obrovský nedostatok práce v stavebnom sektore,“ povedal Ondrej Matej z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo a dodal, že v takomto prípade je lepšie mať vrabca v hrsti ako holuba na streche

Sever verzus východ

Medzičasom sa z ministerstva financií, pod ktoré spadá Hodnota za peniaze, ozvali hlasy, že najefektívnejší nie je ani variant, ktorý pripravuje rezort dopravy ako pokračovanie obchvatu D1. Tým je severný obchvat Prešova za viac ako 500 miliónov. V liste, ktorý poslal Peter Kažimír prezidentovi, sa totiž spomína východný variant obchvatu za skoro polovičnú sumu.

Minister dopravy Árpád Érsek sa rozhodol, že analytický tím Hodnoty za peniaze počúvať nebude. „Východný obchvat Prešova nie je vôbec v územnom pláne mesta Prešov,“ povedal s tým, že toto riešenie nepripadá do úvahy, keďže sa vôbec nepripravuje, a avizoval, že prvá etapa „severu“ by sa mohla súťažiť ku koncu tohto roka. Érsek tiež odmietol ďalšie navrhované riešenia, ako napríklad výstavbu obchvatov v polovičnom profile. Pri pohľade do budúcnosti to podľa neho nemá význam, hoci teraz by mohli takéto alternatívy ušetriť približne tridsať percent z ceny diaľnic.

Napätie v meste

INEKO však upozorňuje, že ani celý obchvat nevyrieši problémy v Prešove, keďže väčšina dopravy nie je tranzit, ale má v meste svoj cieľ. „Pritom štát môže Prešovu i regiónu pomôcť skôr a lacnejšie mixom menších dopravných riešení,“ hovorí analytik Ján Kovalčík. Presadzuje väčší potenciál vlakového spojenia smerom na Sabinov. Pomôcť by mohla aj nová štvorpruhová trasa cesty I/68 z toho istého smeru.

Prešovčania majú v situácii jasno. Alternatíva východného obchvatu im ani napriek finančnej úspore nevonia. „Máme posledné programovacie obdobie, pýtam sa, z akých peňazí sa postaví východný obchvat Prešova, keď o ňom nie je ešte ani čiara na mape,“ povedala primátorka Prešova Andrea Turčanová. Miestni obyvatelia chystajú na piatok protestnú akciu. Chcú tak výstavbu posúriť.

Infografika
Zdroj: HN

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.