15.02.2017, 00:00

Redaktor HN si vyskúšal prácu vo Volkswagene. Takto to vyzerá v bratislavskej fabrike

Redaktor Firiem a Financií HN František Kekely si vyskúšal predmontáž elektromotorov vo Volkswagene Slovakia.

František Kekely, Wolkswagen
Zdroj: Pavol Funtál

Deň vo Volkswagene sa nezačal práve najlepšie. Vinou dopravnej situácie v hlavnom meste, ale i kvôli môjmu šikovnému plánovaniu, prichádzam hneď v svoj prvý pracovný deň neskoro. Navyše nájsť pred najväčším závodom na Slovensku, do ktorého chodia tisíce ľudí, parkovacie miesto, nie je jednoduché. No po ďalších stratených minútach sa jedno predsa len objavuje. Ponáhľam sa k závodu, ale pri hlavnej bráne ma ihneď zaskočí predajňa so suvenírmi. Tú som pri vstupe do výrobnej fabriky nečakal. „Na prehliadky tu chodia žiaci, študenti, celé rodiny, ale i jednotlivci či odborníci z rôznych oblastí. Vlani náš závod navštívilo spolu približne 50-tisíc ľudí, z čoho 30-tisíc počas Dňa otvorených dverí,“ odpovedá mi na mieste hovorkyňa Volkswagenu Slovakia Lucia Kovarovič Makayová.

Nastupujem k nej do auta – samozrejme, tie tu musia byť koncernových značiek. Prechádzame cez priemyselné mestečko, ktoré má záchrannú službu, hasičov a dokonca i vlastnú verziu „polície“. „Ak tu v našom závode prekročíte rýchlosť alebo budete telefonovať za volantom, môžete dostať pokutu. Ale môžete mať aspoń dobrý pocit, že to pôjde na charitu,“ hovorí Kovarovič Makayová.



Zastavujeme pri prvej hale, kde ma i s montérkami a robotníckymi topánkami posielajú prezliecť sa do kabínky. Hneď nato už vyobliekaný v pracovnom oblečení so značkou automobilky absolvujem povinné školenie o Bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci. U bežného nováčika trvá úvodný proces dva dni. A potom hurá vyrábať automobily...

No, na to zatiaľ veľmi rýchlo zabudnite.

Dvojtýždňový tréning za hodinu
Následne sa presúvame do ďalšej haly. Začínam sa v tomto kolose pomaly strácať. Ďalšia zastávka, ktorú musí každý nový zamestnanec povinne absolvovať, je tréningové centrum. Keďže si chcem počas tohto dňa vyskúšať i prácu vo výrobe, musia u mňa zvoliť iný postup, než u bežného nováčika. „Na čo tu má nový zamestnanec dva týždne, na to máte vy dnes len chvíľu,“ pripravuje ma Kovarovič Makayová.

V tréningovom centre si ma už berie na starosť tréner Peter Lukács. Začíname akousi rozcvičkou prstov, pomedzi ktoré si musím prehadzovať golfové loptičky. Palec použiť nesmiem. Po chvíli už naháňam loptičky po podlahe.

Nasledujú ďalšie rôzne cvičenia, rovnako hravou formou. Pri tých, ktoré sú na čas – ako obmotávanie motúzika po vyznačenej trase, je i tabuľka s najlepšími výsledkami. „Zamestnanci tu zvyknú zavítať so snahou prekonať tie časy,“ hovorí Lukács. Aby som sa do tabuľky dostal, asi jeden deň stačiť nebude.

Náplň práce: hladkanie či voňanie auta
Počas tréningu sa dostávame ku skrutkovaniu a k práci s uťahovačkou, čo ma bude v dnešnej výrobe čakať. No najskôr niekoľko viet o tom, ako takú uťahovačku ergonomicky správne vôbec uchopiť. Človek by neveril, aká z toho môže byť veda. Na tomto úseku musí nový zamestnanec za stanovený čas a presne podľa návodu, krok za krokom, zašraubovať i utiahnuť jednotlivé skrutky. Ak limit splní, prejde do náročnejšieho levelu, kde má opäť stanovený čas. „Nie každý je na to zručný. Ak človeku nejde skrutkovanie, snažíme sa pre neho nájsť uplatnenie niekde inde,“ vysvetľuje Lukács.

Môže napríklad hladkať autá. I to som si mal možnosť vyskúšať. Dostal som špeciálne rukavice a hladením povrchu auta som mal zistiť, kde sú jeho nedokonalosti – škrabance a miniryhy. No táto práca nie je pre každého – pre mňa určite nie. I keď už som o konkrétnej miniryhe vedel, mohol som po nej prechádzať dookol

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu HN. Pokiaľ si ho chcete dočítať do konca, predplaťte si jeden z troch nasledujúcich balíkov

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.