08.03.2017, 00:00

Megainvestícia Mitsubishi na Slovensku? Maďarom nahráva lacnejšia pracovná sila

Japonská automobilka ruší výrobu motorov v Spojených štátoch. Pozerá sa po Slovensku, Maďarsku a Rumunsku. Naši konkurenti môžu spoločnosť lákať lacnejšou pracovnou silou.

Medziročný pokles: 14 percent. Prekvapením je japonská Mitsubishi, ktorej predaj v Európe medziročne klesol o 14 percent. Kým v roku 2015 sa v krajinách Európy predalo vyše 124-tisíc áut tejto ázijskej značky, vlani to bolo len 106 681. Opačná situácia je však na Slovensku, kde predaj týchto vozidiel vzrástol z 1 213 na 1 256. Najmä vďaka SUV modelu ASX, ktorého sa u nás predalo vyše 700 kusov, ale taktiež modelu Outlander, opäť SUV, ktorý si Slováci kúpili minulý rok 373-krát.
Zdroj: Reuters

Slovensko je možno v hre o ďalšiu investíciu v automobilovom priemysle. Spolu s Rumunskom a Maďarskom sme sa ocitli v hľadáčiku japonskej automobilky Mitsubishi, ktorá hľadá priestor na prvú výrobu motorov na európskom kontinente.

Na Slovensku by sa tak v prípade úspechu mohlo preinvestovať 200 miliónov eur a prácu by mohlo získať niekoľko stoviek ľudí. Ako prvý informáciu o investícii priniesol portál aktuality.sk.

Už nelákame lacnými ľuďmi
Slovensko sa za posledných pätnásť rokov stalo automobilovou veľmocou. Prvý bol Volkswagen, nasledovala PSA Peugeot Citroën, Kia a predvlani príchod oznámil aj britský Jaguar Land Rover, ktorý svoje haly ešte len stavia. Japonského investora môže práve preto Slovensko zaujímať. „V segmente automotive máme dobré meno a výsledky z pohľadu produktivity a kvality práce. Tieto faktory hovoria v prospech Slovenska,“ tvrdí Jana Mesárová, regionálna manažérka pracovnej agentúry Wincott People.

Už teraz však majú slovenské automobilky problém zohnať kvalifikovaných pracovníkov do výroby, ktorých by si vyžadovala aj továreň na motory Mitsubishi. Niektoré automobilky už preto zamestnávajú aj cudzincov. „Nedostatok zamestnancov na trhu sa už netýka len skúsených či kvalifikovaných profilov, firmy majú najväčší problém obsadiť nekvalifikované miesta do výroby a logistiky,“ tvrdí Jiří Halbrštát, marketingový manažér spoločnosti Manpower.

Podľa analytika Nadácie F. A. Hayeka Tomáša Púchleho Slovensko už nie je lákadlom pre svoju lacnú a kvalifikovanú pracovnú silu. „Mzdy

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu HN. Pokiaľ si ho chcete dočítať do konca, predplaťte si jeden z troch nasledujúcich balíkov

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.