15.03.2017, 00:00

Na lanovku sme neprišli včera, riešime ju mesiace

Adrián Rác, generálny riaditeľ HB Reavis Slovakia, pre HN.

Tejto zóne naozaj veríme, je unikátna. Ak projekt dobre navrhnete, lokalita bude zaujímavá aj o tridsať rokov. Vo svete sú známe lokality, ktoré sú atraktívne aj z hľadiska HR. Ľudia chcú pracovať na konkrétnom mieste, čo by sme radi dosiahli aj tu, hovorí Rác.

Podľa vášho časového harmonogramu by mala byť Stanica Nivy dokončená do roku 2020. Pôvodne sa spomínal rok 2019. Ste si istí, že tento termín dodržíte?
Vzhľadom na to, že nejde o náš prvý projekt, pevne verím, že termín bude dodržaný. Počasie je aktuálne jediným faktorom, ktorý by mohol dátum dokončenia ovplyvniť. Termín je daný a hovoríme iba o možnosti minimálneho omeškania.

S realizáciou búracích prác by sa malo začať od júla tohto roku.
Je možné, že práce sa začnú trochu skôr. Isté je, že to bude v lete.

V rámci projektu prejde veľkou rekonštrukciou aj priľahlá ulica Mlynské nivy. Viete už, či sa počas tohto obdobia úplne zatvorí, alebo dôjde iba k obmedzeniu dopravy?
Treba povedať, že nejdeme rekonštruovať iba ulicu Mlynské nivy, ale aj priľahlé komunikácie vrátane technickej infraštruktúry. Súčasťou obnovy je aj kruhový objazd pod zemou na úrovni mínus druhého poschodia stanice. Už len tento kruhový objazd zasahuje celý profil komunikácie. Takže je jasné, že práce buď urobíme naraz alebo na etapy.

Vaša preferencia?
Etapizácia je predmetom diskusií s mestom, dopravným podnikom, dotknutými správcami a políciou. Ak by sme zatvárali ulicu po častiach, mohli by práce trvať tri roky. Ak ju zatvoríme kompletne, doprava by sa obmedzila na 14 mesiacov. Za mňa je práve druhá alternatíva tou lepšou. Zatvoriť ulicu kompletne a realizovať práce naraz. K obmedzeniu dopravy dôjde tak či tak, našou snahou je tento čas skrátiť.

Novinkou projektu by mala byť akási lanovka či dráha cez Dunaj na petržalskú stranu. Prečo ste projekt rozšírili práve o tento prvok?
Je za tým dlhý príbeh. Po tom, ako sme pred dvoma rokmi získali posledné dva stavebné pozemky, potrebné k projektu Nivy, vznikla jeho finálna podoba. K dnešnému dňu máme právoplatné stavebné povolenia.

Ale tu sa púšťate do témy dopravy.
V rámci dopravných analýz vieme predvídať, čo sa stane s dopravou o štyri až päť rokov, čo je minimálny časový horizont, ktorý musí developer vnímať. Dokážeme predpokladať, ako sa budú správať križovatky v okolí, ako bude vyzerať celková situácia. Z analýz vyplýva, že ak sa niečo neudeje, k zlepšeniu nedôjde. Pokiaľ vieme prispieť riešením, ktoré pomôže zóne, v ktorej máme projekty, tak prečo nie?

Ale prečo do Petržalky?
Premýšľame nielen o lokalite Nivy, ale aj o meste ako celku. Naše aktivity siahajú aj do Petržalky. Nie sme iba developer, ale aj majoritný akcionár Slovak Lines, takže sa na to pozeráme aj z druhej strany. Stanicou prejde denne 22-tisíc ľudí, v našich projektoch očakávame ďalších 30-tisíc. A to sú v tejto lokalite aj stavby iných developerov. Treba tiež povedať, že dopravná dostupnosť má pritom isté percento vplyvu aj na výslednú hodnotu projektu. Na Nivách vznikne nová štvrť, Petržalka je silnou oblasťou už dnes. Spojenie týchto zón, bez zaťaženia existujúcich komunikácií, dopravu odľahčí, navyše pri integrácii do verejnej dopravy dôjde k prepojeniu viacerých druhov prepravy, auto, autobus, vlak...

Ale lanovka určite nie je štandardné riešenie.
Na Slovensku nie. Tento návrh tiež nevznikol včera, riešime ho mesiace. Keďže pôsobíme vo viacerých krajinách, máme situáciu v Bratislave s čím porovnať. Podľa noriem má Bratislava najviac parkovacích miest na kancelársku plochu zo všetkých krajín, kde pôsobíme. Napríklad v Londýne má jedna kancelárska budova dve parkovacie miesta, čo je opačný extrém. Sme presvedčení, že koľajová doprava bude hrať v Bratislave dôležitú úlohu

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu HN. Pokiaľ si ho chcete dočítať do konca, predplaťte si jeden z troch nasledujúcich balíkov

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.