20.03.2017, 00:00

Česi nás tromfli. Majú viac vlakov, ale za menej peňazí

Slovenské ministerstvo dopravy plánuje našim železniciam zmeniť dotačnú schému. Nebude im predpisovať, koľko kilometrov majú najazdiť.

Árpád Érsek
Zdroj: TASR

Slovenské a české železnice pripomínajú paralelný vesmír. Túto vetu najčastejšie používal bývalý šéf železničiarskej sekcie rezortu dopravy Jiří Kubáček, keď prezentoval, ako veľmi sa líšia České dráhy a Železničná spoločnosť Slovensko. Podľa jeho analýzy výročných správ týchto štátnych podnikov máme primálo spojov, ktoré sú navyše pridrahé.

Priblížiť sa k Česku
V súčasnosti si štát objednáva a dotuje asi 31 miliónov vlakových kilometrov ročne. To je celkový počet kilometrov, ktoré by mali spolu najazdiť vlaky štátneho dopravcu. Bývalý riaditeľ spoločnosti Pavel Kravec tvrdí, že Slovensko potrebuje zahustiť dopravu ešte o ďalších osem miliónov vlakokilometrov – ak sa máme k Čechom aspoň trocha priblížiť. Pre porovnanie: Česi objednávajú až štvornásobne viac vlakokilometrov.

Nedostatočná objednávka od štátu vedie k tomu, že nemáme pestrú ponuku spojov, a preto ľudia ešte stále nasadajú vo veľkom do áut.

Kubáček poukazuje, že za túto menšiu ponuku sa u nás dlhodobo – až do zavedenia vlakov zadarmo – vyberalo vyššie cestovné. Tržby nášho dopravcu boli po prepočte na odjazdené kilometre o tretinu vyššie. „Menej spojov znamená vyššie f

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu HN. Pokiaľ si ho chcete dočítať do konca, predplaťte si jeden z troch nasledujúcich balíkov

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.