20.04.2017, 12:40

Príchodu súkromných prepravcov na koľaje sa nedokážeme ubrániť, tvrdí minister. Konkurenciu chce využiť

Árpád Érsek
Zdroj: TASR

Liberalizácii železničnej dopravy sa Slovensko nevie ubrániť, či sa to niekomu páči, alebo nie. Vyhlásil to dnes v Bratislave minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) v úvode konferencie na tému Aktuálne výzvy v regionálnej osobnej železničnej doprave. Podujatie organizuje Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) pod záštitou rezortu dopravy.

Európska únia bude podľa ministra Érseka tlačiť trh železničnej dopravy do liberalizácie, teda do príchodu súkromných dopravcov na koľajnice. Podľa šéfa rezortu dopravy je však konkurencia tým, čo môže pohnúť s cenami či kvalitou železničnej dopravy. "Bude len na nás, do akej miery to vieme využiť," zdôraznil Érsek.

Zabezpečené regióny 

Keď nastúpil do funkcie, zrušil súťaž na prevádzku vlakov na trase Bratislava - Banská Bystrica, ktorú vypísal jeho predchodca. Érsek totiž tvrdí, že si liberalizáciu predstavuje inak, nechce ponúknuť do súťaže pre dopravcov len najlukratívnejšie trate.

Chce liberalizáciu spraviť tak, aby aj dopravu na priľahlých tratiach, ktoré na hlavnú koľaj nadväzujú, zabezpečovali tí dopravcovia, ktorí jazdia na hlavnej trase. "Ide mi o to, aby zabezpečovali aj región," vysvetlil minister. A teda, aby zaistili dopravu aj na možno stratových priľahlých regionálnych trasách. Zatiaľ minister ešte nevedel povedať, ktoré trate by do súťaže ponúkol. Avizoval však, že prvá súťaž by mala byť vyhlásená ešte v tomto roku.

Modernejšia, rýchlejšia, čistejšia a presnejšia

Cieľom štátu je podľa neho, aby bola železnica na Slovensku modernejšia, rýchlejšia, čistejšia a presnejšia. "Keď tieto štyri body železnica splní, tak si splní svoj cieľ," uviedol. Ľudia si tak zvyknú chodiť železnicou, pretože budú vedieť, že prídu načas, že sa odvezú v čistom prostredí a rýchlo.

"Je tu otázka, čo stavať skôr. Či rýchlostné cesty a diaľnice alebo železničnú sieť," doplnil minister. Na túto otázku je podľa neho veľmi ťažké odpovedať, ale "asi sú obidve súbežne prioritné". Niekedy má však pocit, akoby sa železničná doprava dostávala akoby do "bočného vetra" v porovnaní s výstavbou diaľnic a rýchlostných ciest.

160 kilometrov 

Vo svete sa tiež podľa ministra hovorí v súvislosti so železničnou dopravou o tom, akou rýchlosťou jazdia vlaky v krajine. "Ja hovorím, že budeme radi, keď budeme jazdiť rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu (km/h) cez celú republiku," avizoval. V niektorých krajinách sa však už podľa neho jazdí rýchlosťou 250 km/h.

Na konferencii sú prítomní aj zástupcovia jednotlivých samosprávnych krajov, ministerstva dopravy či Železníc Slovenskej republiky alebo autobusových dopravcov. Generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký zdôraznil potrebu diskusie všetkých zainteresovaných o napredovaní železničnej dopravy.

"Je dôležité, aby smerovanie železničnej dopravy bolo tvorené na základe diskusie spolu s vami," vyzval prítomných Hlubocký. Aby boli aj investície v tomto sektore nasmerované adresne, preto verí v ďalšie podobné stretnutia.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.