26.04.2017, 00:00

Ponúka letenky za osem eur a zarába stámilióny. Päť dôvodov prečo sa Ryanair stal kráľom európskeho neba

Írske aerolínie sú známe nízkymi cenami leteniek. V ziskoch však predčili aj osvedčené spoločnosti, ktoré sú na trhoch roky.

Ponúka letenky za osem eur a zarába stámilióny. Päť dôvodov prečo sa Ryanair stal kráľom európskeho neba
Zdroj: Reuters

Časy, keď možnosť prepravovať sa lietadlom, bola výlučne v možnostiach "horných desaťtisíc" sú už dávnejšie minulosťou. Letieť do Berlína spiatočne za 20, do Bruselu za 30, do Paríža za 40 eur nie je z Bratislavy nič výnimočné. Letenky v podobnej cenovej relácii predáva írska nízkonákladová spoločnosť Ryanair.

Nízkonákladovka občas ponúkne naozaj atraktívne ceny, jednosmerná letenka do srbského mesta Niš stála osem eur, pri príležitosti Čierneho piatka boli k dispozícii letenky do Berlína či Bruselu za dve eurá. S odletom z Bratislavy. 

Ryanair sa takouto cenovou politikou stal kráľom európskeho neba, keď v počte prepravených cestujúcich prekonal nemeckú Lufthansu. Nízkonákladovka v roku 2016 prepravila 117 miliónov cestujúcich a vykázala zisk 1,7 miliardy dolárov (1,56 miliardy eur) a zarobila tak viac ako Air France-KLM, Quantas či Turkish Airlines, ako uvádza Forbes.

​Ako je možné, že letecká spoločnosť, ktorá ponúka nižšie ceny leteniek dokáže zarobiť viac ako dlhoroční hráči z biznisu? Dôvodov je viacero. 

1. Lacné letenky, drahé doplnkové služby

Ryanair kúpou lacnejšej letenky umožňuje zákazníkom vziať si na palubu bezplatne dva kusy batožiny s rozmermi 35x20x20 cm a 55x20x40 cm. Ostatné nízkonákladovky majú tieto pravidlá nastavené veľmi podobne, vo všeobecnosti však platí, že cestujúci sa dokáže na viacdenný výlet pobaliť bez problémov. 

Problém však nastáva, ak si chcete vziať väčšiu batožinu. Za prepravu kufru s hmotnosťou do 15 kilogramov si Ryanair účtuje od 10 do 50 eur v závislosti od trasy a dátumov, ale aj na tom, či si cestujúci batožinu "checkne" online. Ide pritom sumu na jeden smer. Celkom jednoducho sa môže stať, že spiatočná letenka stojí 30 eur, no preprava batožiny 80. Za ťažšiu batožinu si spoločnosť účtuje vyššie sumy. 

Pomýlil sa zákazník počas vypĺňania údajov na letenku a chce si údaje opraviť? Musí si pripraviť 110 eur, v prípade, že zmeny vykoná online. Rovnaký úkon na letisku stojí ešte o ďalších 50 eur viac. Ryanair si účtuje desiatky eur aj za ďalšie služby.

2. Využívanie menších letísk

Ryanair spravidla používa menšie letiská. Z Bratislavy nelieta na známe parížske letecké prístavy (Charles de Gaule, Orly), ale na menšie letisko v meste Beauvais, ktoré leží asi 60 kilometrov od francúzskej metropoly.

Ryanair zámerne využíva menšie letiská v blízkosti turisticky atraktívnych miest, ktoré si účtujú menšie poplatky, a tým znižujú náklady pre letecké spoločnosti, čo sa prejaví na cene letenky. Z Bratislavy lieta do destinácie "Barcelona-Girona," pristane však v meste Girona ktoré od ikonického katalánskeho mesta leží bezmála 100 kilometrov.

Cestujúci tak musia rátať s tým, že dostať sa do vytúženého cieľa nie je bezplatné. Obojsmerný lístok na autobus na linke Paríž-Beauvais stojí 30 eur. Obojmerný lístok z letiska v Girone do Barcelony stojí 25 eur.

3. Úprava lietadiel

Leteckú flotilu Ryanair tvoria Boeingy 737-800 s kapacitou 189 miest. Ostatné aerolinky, ktoré používajú toto lietadlo (mimochodom, ide o najviac vyrábané lietadlo na svete) ho vypravujú v konfigurácii so 160 sedadlami i menej. Ryanair chce tak dostať na palubu čo najviac ľudí a teda platiacich zákazníkov. Pasažieri tak majú menej miesta na nohy. Za príplatok si však môžu vybrať miesta pri únikových východoch, ktoré majú viac miesta. 

Využívanie jedného typu lietadiel prináša aj ďalšiu výhodu. Ryanair nemusí platiť svojim pilotom výcviky na iné typy lietadiel. 

4. Služby na palube

Počas letu môžete zabudnúť na pohár vody zadarmo a menší snack. V cene letenky máte len prepravu z bodu A do bodu B. Cenovky za kávu, víno, pivo, bagetu či varené jedlo sú vyššie ako v reštauráciách. Letušky a stewardi počas letu ponúkajú parfémy či výherné losy.

5. Krátke prestávky medzi letmi

Ryanair si uvedomuje, že lietadlo, ktoré je na zemi, nezarába. Preto stlačil čas potrebný na vystúpenie pasažierov, vyloženie batožiny, kontrolu lietadla, jeho dotankovanie a nástup nových pasažierov s batožinou na úroveň zhruba 25 minút. Ako tento proces vyzerá, si môžete pozrieť vo videu:

Lietadlo tak môže cez deň letieť viackrát.

Ryanair počas svojho pôsobenia priniesol do leteckého biznisu viacero zmien a svojim spôsobom spôsobil menšiu revolúciu v celom priemysle. Dokázal, že ponúkať lacnejšie letenky a prepraviť čo možno najviac pasažierov v kombinácii s nákladnými dodatočnými službami je výnosný biznis model.

Ryanair však s nápadmi nekončí, v blízkej budúcnosti pripravuje viacero noviniek.

Ponúkne prestupné lety, chce konkurovať cestovným kanceláriám balíčkom, ktorý bude obsahovať letenku a prepravu na vopred zarezervovaný hotel. Chýbať budú služby delegáta či animačné programy. 

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.