StoryEditor

Firmy, ktoré dokážu inšpirovať

23.05.2017, 00:00
Začína sa tretí ročník rebríčka, ktorý hodnotí najlepšie malé a stredné podniky naprieč celým Slovenskom.

Posledné dva roky boli pre HN špecifické. Minimálne v jednej oblasti. Rozhodli sme sa, že sa pozrieme na firmy, ktoré sú v ekonomike často prehliadané. O ktorých sa často hovorí, ale reálne kroky a pomoc chýbajú. Ktoré zamestnávajú väčšinu ľudí u nás. Ktoré inovujú, prichádzajú s vlastnými nápadmi, ktorým sa darí preraziť. Dokážu vďaka tvrdej práci poraziť aj omnoho väčších hráčov. Na malé a stredné podniky. Pred dvomi rokmi sme nevedeli, ako táto naša snaha dopadne. Teraz, krátko pred začiatkom tretieho ročníka, si dovolíme povedať, že z Top firiem regiónu vyrástol jeden z kľúčových projektov Hospodárskych novín.

Desiatky príbehov, ktoré inšpirujú
Dva roky sme cestovali po Slovensku, stretli desiatky a desiatky firiem. Rozdali im ocenenia, vypočuli si ich praktické skúsenosti a príbehy. Písali sme o nich, ich problémy a skúsenosti boli aj pre nás v HN inšpiráciou.

Tento rok sa do regiónov vydávame tretíkrát. Opäť chceme upozorniť na tých, o ktorých by mala spoločnosť, ale aj politické elity vedieť. Chceme, aby bolo počuť ich hlas. Aby mohli inšpirovať svojím prístupom a odvahou ostatných.

Rovnako ako v predchádzajúcom roku, aj teraz budeme oceňovať podniky v piatich kategóriách. Mikropodniky všeobecne. Následne malé a stredné obchodné spoločnosti a podľa rovnakého kľúča výrobné podniky.

Tour po Slovensku
S oceňovaním začneme tentoraz v júni v Poprade, následne sa stretneme v Trnave, Bratislave, Nitre, Banskej Bystrici, Trenčíne, Žiline a v Košiciach. V každom kraji upozorníme spolu na 50 firiem. Na rebríčku budeme aj tento rok spolupracovať s našimi partnermi – UniCredit Bank, Deloittom a Bisnodom. Rovnako ako v predchádzajúcich rokoch nezverejníme podrobnosti metodiky oceňovania, to zostane naším know-how. Môžete si byť však istí, že budeme vychádzať z účtovných závierok, teda najrelevantnejších dát, ktoré sú k dispozícii.

Som presvedčená, že nás čakajú zaujímavé diskusie. V časoch konjunktúry, ktorú však sprevádza akútny nedostatok zamestnancov. Možno vám aj tieto stretnutia dajú návod, ako vypätú situáciu riešiť. Veríme, že si firmy neodnesú iba ocenenia, ktoré znamenajú garanciu zdravého biznisu. Ale aj množstvo podnetov, ktoré ich biznis posunú vpred.

Dotazník

1. Aká bola vaša úloha pri zostavovaní rebríčka?
2. V čom môže byť z vášho pohľadu pre firmy užitočný?
3. O čom vypovedá umiestnenie firiem na shortliste?
4. Do akej miery môže byť toto ocenenie užitočné pre obchodných partnerov firmy?

Milan Seliak
biznis development konzultant Bisnode Slovensko
Spoločnosť je odborný a dátový partner


1.
Úlohy Bisnode sa uberali dvoma smermi. V prvom rade pripraviť relevantné dáta o firmách v jednotlivých obratových kategóriách s rozdelením na výrobné a obchodné firmy. V druhom rade sme sa podieľali s partnermi projektu na vytváraní metodiky hodnotenia firiem k zostavovaniu rebríčkov.
2.
Tým, že sa nachádza v top rebríčku, je pre firmu užitočné potvrdenie, že v uvedenej skupine firiem podniká zdravo a dobre. Môže sa tak porovnať s podobnými firmami v regióne a uistiť sa, že jej podnikanie sa uberá správnym smerom a robí ho dobre, alebo keď sa v rebríčku nenachádza, tak musí svoje podnikanie prispôsobiť tak, aby sa do top rebríčka dostala.
3.
Samotné umiestnenie v top 10 odzrkadľuje kvalitu firmy. Myslím si, že keď už je firma v tomto rebríčku umiestnená, je to pre ňu veľmi dobrá reklama. Firmy, ktoré si udržujú vyššie pozície v rámci rebríčka viac rokov, sú naozaj veľmi spoľahlivé a stabilné.
4.
Ako som už spomínal, samotné umiestnenie v rebríčku je veľká reklama pre firmu. Je to pre ňu jednak spätná väzba, ako ju vidia renomovaní partneri v porovnaní s ostatnými firmami v regióne. Spoločnosti toto ocenenie môžu využiť práve pri prezentovaní svojej firmy obchodným partnerom a pravé takéto ocenenie môže firme pritiahnuť viac zákazníkov a upevniť, prípadne zlepšiť jej postavenie na trhu. Toto ocenenie nie je možné kúpiť, firmy si ho musia zaslúžiť.

Patrik Ferko
riaditeľ na oddelení auditu Deloitte
Spoločnosť je odborný garant rebríčka
1.
Úlohou spoločnosti Deloitte ako odborného garanta regionálnych rebríčkov HN bolo nastaviť vhodné hodnotiace kritériá a zostaviť finálny rebríček. Pri jeho zostavovaní sme vychádzali zo zverejnených účtovných závierok. Keďže ide o tretí ročník, aplikovali sme skúsenosti z predošlých rokov a naše dlhoročné poznatky pri hodnotení „zdravia“ spoločností, ich potenciálu na budúci rast a ich celkovú hodnotu.
2.
Každá spoločnosť a jej manažment a vlastníci majú vízie a ciele, ktoré chcú dosiahnuť. Okrem dosahovania zisku je to často aj stabilita, postavenie na trhu, rast, inovácie a iné. Rebríček pomôže firmám porovnať sa so spoločnosťami na trhu, identifikovať silné stránky a oblasti na zlepšenie. Je to taktiež ocenenie ich dennodennej práce, dosiahnutých úspechov a zrealizovaných plánov. Okrem iného majú firmy možnosť stretnúť sa a spoznať s biznis lídrami v regióne a v neformálnych diskusiách si vymeniť skúsenosti. Je to tiež unikátny priestor na HNclube odprezentovať sa a poukázať na aktuálne pálčivé problémy v regióne, na Slovensku a možno aj širších kontextoch EÚ a svetovej ekonomiky.
3.
Umiestnenie v rebríčku hovorí o schopnosti spoločnosti byť úspešná na trhu. O tom, ako jej majitelia a manažment maximalizujú využívanie zdrojov a generujú pridanú hodnotu a reagujú na neustále sa meniace biznis prostredie. Vypovedá o kapitálovej sile spoločnosti a je predpokladom jej úspešného pokračovania v činnosti.
4.
Zvýši sa povedomie o spoločnosti, jej dôveryhodnosť voči trhu a obchodným partnerom. Je to aj marketingový nastroj na propagáciu spoločnosti, jej produktov a úspechov.


František Doležal
riaditeľ pre malé a stredne veľké firmy UniCredit Bank
Spoločnosť je generálny partner

1.
Vzhľadom na našu dlhoročnú prítomnosť v jednotlivých regiónoch Slovenska sa na databázy spoločnosti podľa jednotlivých kritérií pozeráme podrobnejšie a spolu s našimi partnermi posudzujeme správnosť zaradenia do rebríčka nielen z pohľadu ekonomických ukazovateľov, ale napríklad aj z pohľadu etiky podnikania.

2.
Ak sa pozrieme na pravidelne zverejňované rebríčky spoločnosti, väčšinou sa v nich umiestňujú slovenské dcéry nadnárodných spoločnosti, spoločnosti s obratom nad 50 miliónov eur. Málokedy sa do rebríčka dostane stredne veľká, respektíve mala lokálna spoločnosť. Pre danú spoločnosť, ktorá sa do tohto rebríčka dostane, je to na jednej strane ocenenie, zároveň prezentácia, respektíve reklama, a zároveň príležitosť nadviazať nové obchodné vzťahy.

3.
Umiestnenie vypovedá o zdraví danej spoločnosti z hľadiska niektorých ekonomických ukazovateľov a zároveň hovorí o tom, že si daná spoločnosť plní svoje záväzky voči inštitúciám sociálneho zabezpečenia a daňovej správy riadne a včas.
4.
Ocenenie je pozitívnym signálom pre obchodných partnerov aj verejnosť. Pre samotnú firmu je to možnosť zviditeľnenia sa, čo má význam pre jej biznis. Je v tom pridaná hodnota pre všetky strany.

Infografika Infografika HN

01 - Modified: 2024-04-05 05:53:29 - Feat.: - Title: Pistáciová a čokoládová? Firemné hodnoty nie sú zmrzlina 02 - Modified: 2024-04-01 08:33:25 - Feat.: - Title: Firmy majú problém udržať krok s aktualizáciami softvéru VPN, upozorňuje Eset 03 - Modified: 2024-03-28 10:04:30 - Feat.: - Title: Slováci uspeli, nastupuje Čína. Firma kúpila exkluzívne práva na lietajúce auto AirCar 04 - Modified: 2024-03-22 17:00:00 - Feat.: - Title: Konkurzy stúpli na Slovensku na historické maximum. Najväčší úpadca v pyramídovej schéme utopil 50 miliónov 05 - Modified: 2024-03-15 13:33:00 - Feat.: - Title: Krok Bruselu do slovenských daní je cez čiaru, varuje biznis a žiada zmenu sporného návrhu
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. apríl 2024 01:16