19.06.2017, 00:00

Budúcnosť fabrík je v Priemysle 4.0

Analytik Martin Jesný v rozhovore pre HN aj o súčasných technológiách v priemysle a jeho budúcnosti.

Automobilky, výroba
Zdroj: Pavol Funtál

Postupne budú rásť nároky na ľudí, na výrobnú prevádzku, a tomu sa musia prispôsobiť všetky odvetvia. Niektoré z týchto princípov sa dajú využiť naprieč odvetviami od automobilovej až po úroveň výroby spotrebného tovaru, napríklad potravín, hovorí Jesný.


V priemyselných odvetviach sa často skloňuje pojem Industry 4.0. Čo si má pod tým bežný človek predstaviť?
Industry 4.0 je koncept filozofických princípov, ktoré boli vypracované nemeckými technologickými firmami na požiadavku kancelárky Angely Merkelovej. Medzi ne patrili napríklad Siemens, Bosch, Festo, Volkswagen a ďalšie. Základom týchto princípov bola snaha zachovať konkurencieschopnosť nemeckého priemyslu tak, aby okrem reálnych výrobkov mohol vyvážať aj know-how. Tieto princípy sa stali základom dnešného priemyslu 4.0. V podstate ide o inteligentný priemysel, ktorý niektorí označujú aj ako inteligentná fabrika či internet vecí.


Je to niečo úplne nové, čo tu doteraz nebolo?
V zásade ide o nadstavbu výrobných a riadiacich technológií v priemysle, ktoré sa neustále vyvíjajú už niekoľko rokov. Podniky sa snažia čoraz viac pracovať s veľkým množstvom využitia automatických a aj digitálnych technológií. Čiže tváriť sa, že digitálne technológie či roboty sú niečo nové, nemôžeme. V podstate ide o spôsob, ako s použitím moderných technológií systematizovať proces priemyselnej výroby tak, že už nebude obmedzovaný limitmi človeka a zároveň bude čo najefektívnejší a najmenej chybový.

To, čo sa mení okrem silného fenoménu zrýchľovania výroby, sú dva fakty, ktoré vyžadujú zrýchlenie inovačného cyklu a sú spôsobené najmä rýchlosťou technologického pokroku. Prvým je, že zákazníci chcú mať čo najmodernejšie výrobky a v čo najväčšom počte variácií. Druhým je rýchlosť a čo najmenšia chybovosť. Na to, aby toto všetko fungovalo v rámci priemyslu, musí byť výroba dramaticky flexibilnejšia. Z veľkej časti tieto procesy nedokážu ľudia riadiť, a preto musia byť riadené strojom. Niektoré typy vozidiel sa dajú vyrobiť miliónkrát. Aj napriek tomu, že pôjde o jeden model, všetky budú niečím odlišné. Či už sú to malé zmeny interiéru, farby vozidla, typu motora a podobne. To je obrovské množstvo. Práve preto je ukážkou inteligentného priemyslu výroba, ktorá počíta s jednotlivými automatickými linkami, ktoré manipulujú s veľkými kusmi karosérie, lisujú ich, lakujú, zvárajú a ďalej upravujú, a aj kompletizujú celé auto presne podľa požiadavky zákazníka.


Ako to teda vyzerá v praxi? Je tam priestor aj pre pracovníka-človeka?
Napríklad, výrobný takt v automobilke sa pohybuje okolo jednej minúty. Niektoré menšie autá sú jemne pod jednu minútu, väčšie zas o kúsok nad. Existujú odhady, podľa ktorých by sa tento čas mohol skrátiť až na polovicu. To je tempo, ktoré človek v rámci fyzických procesov nie je schopný zvládnuť. Priemysel 4.0 je v prvom rade abstraktný jav. Nie je o využívaní fyzických technológií či o využívaní robotov. Je to hlavne inteligentný proces riadenia výroby. To generuje obrovské množstvo dát. Výrobné linky sú riadené počítačom a keďže sú riadené počítačom, je možné z nich vytiahnuť množstvo informácií. Z nich sa môžme dozvedieť, či je potrebné určitú časť výroby zrýchliť,

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu HN. Pokiaľ si ho chcete dočítať do konca, predplaťte si jeden z troch nasledujúcich balíkov

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.