07.07.2017, 00:00

Rýchle trate zatiaľ cestu neskrátia

Ide o prvý úsek, na východ od Žiliny, kde budú môcť vlaky teoreticky jazdiť rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu.

železnice, výpravca
Zdroj: Pavol Funtál

Východ sa dočkal. Železnice pridávajú ďalší diel skladačky na rýchlejšej ceste do Košíc. Vyhlásili súťaž na modernizáciu trate medzi Liptovským Mikulášom a Popradom. Za 95 miliónov eur chcú vylepšiť 12-kilometrovú etapu na úseku Poprad – Lučivná. Sľubujú na nej jazdu rýchlosťou do 160 kilometrov za hodinu. Vlaky by mali jazdiť rýchlejšie prvýkrát aj na trati za Žilinou, keďže predtým sa modernizovali iba úseky na západe krajiny. S novou maximálnou rýchlosťou to však nie je také zaručené, ako sa zdá.
 
Rýchla jazda
„Úsek sa stavia na 160 km/h. Avšak v čase jeho dokončenia, respektíve po dokončení nebude možné premávať po ňom touto rýchlosťou, lebo tam vysoko pravdepodobne nebudú nainštalované systémy GSMR a ETCS,“ hovorí riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Rastislav Cenký. ETCS je európsky vlakový zabezpečovací systém, bez ktorého sa vlaky nezaobídu, ak chcú dosiahnuť rýchlosti 160 a viac. Technicky budeme mať teda koľajnice pripravené na vysokú rýchlosť, no vlaky pôjdu aj tak pomaly.
 
„Dnes je približne na polovici tohto úseku povolená maximálna traťová rýchlosť 120 kilometrov za hodinu a na druhej polovici 100. Po modernizácii bude maximálna rýchlosť najskôr 140,“ myslí si šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková. A priznáva to aj ministerstvo dopravy. Ako potvrdilo, systémy neboli Bruselom schválené na financovanie, lebo Poprad – Lučivná je príliš krátky úsek. Navyše naň nenadväzuje žiadna iná rýchla trať, a teda sa neoplatí investovať do drahého systému, kým nebudú vynovené aj trate naokolo.
 
Európska komisia však podľa informácií HN eventuálne s rýchlejšou jazdou napevno ráta, keďže to je jedna z podmienok, aby nám železnicu preplatila. Exriaditeľ Železničnej spolo

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu HN. Pokiaľ si ho chcete dočítať do konca, predplaťte si jeden z troch nasledujúcich balíkov

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.