14.07.2017, 00:00

Má iný tovar a nízke ceny. Známy americký reťazec však na Slovensko len tak nepríde

Politika nízkych cien a veľkých obratov vyniesla deti Sama a Jamesa Waltonovcov medzi najbohatších ľudí na planéte.

Walmart
Zdroj: Reuters

Ušetrite peniaze, žite lepšie – navrhoval svojim zákazníkom už od začiatku podnikania arkansaský obchodník Sam Walton. Aj so svojím mladším bratom Jamesom stavili na nízke ceny. A čísla potvrdzujú, že aj malé marže možno pri dostatočnom objeme pretaviť do obrovských ziskov.

Z hľadiska tržieb je Walmart podľa obratu a zobchodovaného tovaru najväčšou korporáciou na svete. Hoci Sam Walton už nežije, jeho potomkov pravidelne nájdeme v rebríčku Forbes medzi najbohatšími ľuďmi sveta. Aktuálne patrí druhej generácii Waltonovcov – trojici súrodencov Alice, Jimovi a S. Robsonovi 15. až 17. miesto a každému odhadujú majetok približne na úrovni 34 miliárd dolárov. Štvrtý brat John T. už nežije.

V prípade dedičov Walmartu niet pochýb o tom, že si v súlade s firemným heslom „žijú lepšie“. Spornejšie je, či si to o sebe môžu myslieť aj radoví zamestnanci a konkurencia tohto giganta. Hoci samotná firma o sebe hovorí ako o zodpovednom podnikateľovi, vyčítajú jej likvidáciu malých nezávislých obchodníkov či podmienky pre pracovníkov.

Primalé Slovensko

„Walmart ťaží z toho, že priniesol iný sortiment a v lepšej cenovej hladine, ako má hypermarketová konkurencia,“ hovorí analytik maloobchodu Ľubomír Drahovský zo spoločnosti Terno. Hoci je značka vo svete pojmom, u nás či u našich susedov sa s ňou nestretneme. „Zo Spojených štátov Walmart prenikol aj do niektorých krajín západnej Európy. Aj keď tam nie je dominantný, pre spotrebiteľa je zaujímavý inou ponukou sortimentu, ako má napríklad Carrefour či Tesco,“ vymenúva Drahovský a dodáva, že reťazec sa sústredí na štáty, ktoré majú podstatne viac obyvateľov – spotrebiteľov.

Dôvodom je nutnosť rozpočítať náklady, napríklad na logistiku. Štáty, ktoré majú 10 miliónov obyvateľov, ako napríklad Maďarsko či Česko, ale aj päť miliónové Slovensko, nie sú veľmi zaujímavé. „Možno Poľsko je región, kde by bolo dobré uplatnenie Walmartu,“ zamýšľa sa.

Chceli ísť na vidiek

Sam a jeho brat James, známy aj pod prezývkou Bud, začínali v roku 1945 s obchodmi pod názvom Ben Franklin, ktoré si prenajali od skúsenejších obchodníckych bratov – oveľa staršej retailovej siete Butler Brothers. Aj napriek vysokým nákladom na prenájom pobočiek dokázali nájsť lacnejších dodávateľov a ich biznis úspešne rástol.

Nespokojnosť z fungovania franšízy, ale najm

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu HN. Pokiaľ si ho chcete dočítať do konca, predplaťte si jeden z troch nasledujúcich balíkov

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.