31.05.2017, 00:00

Dopravu zamestnancov máme vo svojich rukách

Hans-Christian Heidecke (na snímke druhý sprava), vedúci oddelenia IT a manažment procesov v spoločnosti Volkswagen Slovakia, v rozhovore pre Hospodárske noviny.

Dopravu zamestnancov máme vo svojich rukách
Zdroj: HN/Pavol Funtál

Dopravné zápchy, kolóny, havárie či kalamity. To všetko veľmi často zdržiava cestou do práce stovky ľudí. Fabriku s ôsmimi tisíckami zamestnancov, akou je Volkswagen Slovakia, to môže citeľne zasiahnuť. Aj preto v podniku vyvinuli informačný systém komplexne manažujúci vlastné autobusové spoje dopravujúce ľudí do pracovných zmien. Systém zabodoval v súťažnej kategórii ´inovácia služby´.

Váš informačný systém dokáže denne plynule zabezpečovať prepravu ôsmich tisícok pracovníkov. Priblížte ho, ako funguje od prvého kontaktu so zamestnancom?
Zamestnanec, ktorý sa rozhodne využívať našu zmluvnú dopravu, sa zaregistruje na oddelení sociálnych služieb. Nahlási trasu, ktorou bude cestovať, a podpíše súhlas so zrážkou zo mzdy. Informácie sa zaznamenajú do systému. Každý zamestnanec má vlastný multifunkčný preukaz a každý autobus je vybavený čítačkou a GPS zariadením – pri nástupe do vozidla stačí už len priložiť k čítačke preukaz. Vďaka nej vieme, kto je na ceste do alebo z práce.

Čo sa deje ďalej?
Systém je prepojený so serverovňou, kde sa spracúvajú dáta – pozícia autobusov, ich obsadenosť a vyťaženosť, aktuálna trasa, cestovný poriadok. Vďaka tomu dostávame kompletné informácie, napríklad v prípade snehovej kalamity alebo dopravnej nehody vieme, aké meškanie má autobus, kde sa nachádza, ktorí jednotliví zamestnanci z ktorého útvaru sú v ňom. Vďaka systému tak môžeme operatívne reagovať aj v takýchto nepredvídateľných situáciách a eliminovať riziká v súvislosti s plynulosťou produkcie na jednotlivých zmenách.

Na koľko vyjde jednu osobu táto doprava?
Zamestnanci platia za dopravu len symbolickú sumu na základe počtu kilometrov. Až 70 percent im prispieva zamestnávateľ. V rámci bratislavských zmluvných liniek je doprava pre zamestnancov bezplatná.

Ako vyzerá aktuálna mapa trás týchto autobusov?
Liniek je spolu 34 z regiónov západného a južného Slovenska v okruhu približne do sto kilometrov od nášho bratislavského závodu v Devínskej Novej Vsi. Ďalšie tri linky premávajú v rámci Bratislavy.

Funguje táto doprava len v pracovných dňoch, alebo inak?
Zamestnancom poskytujeme dopravu sedem dní v týždni na osemhodinové zmeny, takže autobusy sú v nasadení nonstop.

Prevádzkuje tento systém aj niektorý iný podnik?
Manažment autobusových liniek, ktorý je v danom rozsahu implementovaný v spoločnosti Volkswagen Slovakia, sa v súčasnosti podľa našich informácií nevyužíva v žiadnej inej firme na slovenskom trhu.

Ponúkali ste systém aj niekde inde?
Aktuálne pracujeme na skvalitňovaní a zefektívňovaní služieb. Zaoberáme sa nasadzovaním nových liniek, prebiehajú zmeny a optimalizácia cestovných poriadkov. Po týchto aktivitách uvažujeme ponúknuť náš projekt v rámci celého koncernu.

Ako dlho to u vás funguje a kto systém vyvinul?
Projekt sme produktívne nasadili začiatkom roka 2016. Analýzy a návrh riešenia sme si z technického a procesného hľadiska definovali v spoločnosti Volkswagen Slovakia. Samotná technická realizácia, čiže hardvérové komponenty a časť softvérového riešenia, sa uskutočnili v spolupráci s dodávateľskými firmami.

Nedošlo k nejakému zlyhaniu riešenia, prípadne nevyskytla sa situácia, keď sa zachránili napríklad nejaké hodnoty?
Projekt bol koncipovaný tak, aby v ňom bola zahrnutá aj núdzová stratégia, ktorá rieši rôzne nepredvídateľné a neštandardné situácie.

Čo ak niekto zmešká „svoj“ autobus? Musí sa potom už len dopraviť po súkromnej linke, alebo sa autobus môže aj vrátiť?
Autobusy majú pevne stanovený cestovný poriadok, pričom nesmú svojvoľne porušiť časový harmonogram ani vytýčenú trasu.

Ako riešite rastúce riziko dopravných zápch či kolízií, ktoré môžu spôsobiť aj extrémne meškania?
V prípade opakujúcich sa kolízií na pravidelných trasách, ako sú dopravené zápchy a podobne, sa operatívne aktualizujú časové harmonogramy tak, aby boli zamestnanci dopravení do cieľovej stanice Volkswagen Slovakia v požadovanom čase.

Čí nápad to bol – ponúknuť systém do súťaže o najinovatívnejší čin?
Idea vzišla priamo od nás z Volkswagenu Slovakia.

Ako funguje manažment autobusových liniek
– ide o komplexný informačný systém
– využíva GPS nástroje, pomocou ktorýchmonitoruje a vyhodnocuje pohyb takmer 40 zmluvných autobusov
– v rámci systému sa plynule prepravuje 8 000 zamestnancov do a z práce
– okruh vzdialenosti v lokalite je do 100 km

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.