18.07.2017, 00:40

Autá pomáhame vyrábať i Slovákom

Šéf spoločnosti Fair Friends Group a aktuálny taiwanský EY podnikateľ roka Jimmy Chu pre HN.

Jimmy Chu (v strede, so zástupcami Fair Friends Group a EY) založil svoju prvú firmu v roku 1979.
Zdroj: EY

Naše produkty, predovšetkým obrácacie stroje pre rôzne priemyselné segmenty, vyvážame do celého sveta, tvrdí Jimmy Chu.

O rozbehnutí vlastného biznisu ste uvažovali už v 70. rokoch, keď ste sa ako profesionálny námorník plavili po svetových oceánoch. Verili ste už vtedy, že by ste raz mohli viesť kolos s tisíckami zamestnancov?
Samozrejme, vôbec som netušil, že by sa môj biznis mohol rozvinúť až do takýchto rozmerov. Veľkosť našej spoločnosti sa momentálne pohybuje zhruba na úrovni 10-tisíc zamestnancov. Hoci sme vo svete priemyslu najviac známi výrobou obrábacích strojov, čo je naša hlavná oblasť, máme divízie aj v iných sektoroch. Veľa ľudí pracuje napríklad v segmente produkcie dosiek plošných spojov, priemyselných zariadení či zelenej energie. Máme inžinierov, vývojárov, predajcov. V celkovej štruktúre to predstavuje skutočne tisícky ľudí.

Podnikať ste začali v polovici 70. rokov minulého storočia...
Mal som šťastie na to, že som rozbiehal biznis práve v tomto období a práve na Taiwane. Dnes sú podmienky pre podnikateľov úplne iné. Prvé skúsenosti s obchodom som zbieral v roku 1977. Svoju prvú spoločnosť som následne založil o 2,5 roka či tri roky neskôr. Prirodzene, ani vtedy to nebolo jednoduché. Musel som si dokonca požičať stroje, aby som mohol rozbehnúť obchod.

Aký bol váš recept na dobrý biznis?
Riadil som sa filozofiou, že firmu treba budovať starostlivo, trpezlivo a opatrne. Nemali by ste sa snažiť len o rýchle zisky a okamžité predaje. Spoločnosť treba viesť a rozvíjať krok za krokom, nastavovať firemné podmienky a štruktúru. Zisk potom zákonite príde. Ak však niečo na tejto ceste vynecháte, podniku to môže spôsobiť obrovské škody. Takže ja som postupne rozvíjal firmu, zlepšoval jej vybavenie a snažil sa prijímať dobré rozhodnutia. Výsledkom bolo, že sme rástli rok čo rok. Ja som dnes veľmi šťastný, keď sa obzriem dozadu a vidím, že som vybudoval veľkú a úspešnú spoločnosť.

Čo by ste poradili dnešným mladým podnikateľom, ktorí by chceli zopakovať váš úspech a dostať sa až na vrchol biznisu?
Myslím si, že vybudovať úspešnú spoločnosť, ktorú budú vyhľadávať zákazníci, nie je také jednoduché. A v súčasnej dobe už vôbec nie. Takže nie som si istý, či by im pomohli rady, ktorých sme sa pred takmer štyrmi desaťročiami držali my. Na rozdiel od čias, keď sme začínali, prechádzajú dnes nielen ázijské, ale i svetové ekonomiky obrovskými a veľmi rýchlymi zmenami. Zvyšuje sa konkurencia, firmy sa stávajú globálnymi a multikultúrnymi. Kým v našom období nebolo ťažké nájsť napríklad schopných zamestnancov, dnes sa to v celosvetovom meradle stáva obrovským problémom. Stále som však presvedčený o tom, že základom akéhokoľvek podnikania je prísť s novým a dobrým nápadom. Na jeho základe si vypracovať plán a potom sa ho držať.

Patríte medzi svetové strojárske giganty. V čom ste globálnou špičkou?
Máte pravdu v tom, že strojárstvo má v našom biznise skutočne dominantnú pozíciu. Pokiaľ ide o celkovú výrobu obrábacích strojov, sme svetovou trojkou. V jednotlivých sektor

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu HN. Pokiaľ si ho chcete dočítať do konca, predplaťte si jeden z troch nasledujúcich balíkov

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.