29.12.2016, 00:00

Vytvoril som tisíc druhov čokolád

Majiteľ firmy Zotter Schokoladen Manufaktur a rakúsky EY podnikateľ roka Josef Zotter pre HN.

Na trhu sú aj čokolády s označením Alpenmilch, ktoré Alpy nikdy nevideli, tvrdí Zotter.

V domovskom Rakúsku ste dostali prezývku čokoládový kráľ. Osobne sa podieľate na vývoji netradičných druhov čokolád, ktoré potom vaša spoločnosť vyrába. Čo je pre vás hlavnou motiváciou v tomto biznise?
Predovšetkým je to pre mňa spôsob, ako môžem urobiť radosť druhým ľuďom. Rád inovujem, vymýšľam nové chute. Neustále sa pozerám na veci okolo seba, vnímam vône, ochutnávam. Nie je to vôbec ťažké. Inšpirácia je skutočne všade vôkol nás. Snažím sa zistiť, čo ľudia chcú a čo nové by sme im ešte mohli ponúknuť. Aj preto sme vytvorili čokolády, v ktorých sú kúsky hmyzu, rybích hláv a ďalšie nezvyčajné ingrediencie.

Vyrábate čokolády s hmyzom?
Áno. Máme v ponuke produkty, do ktorých špeciálnym procesom injektujeme kúsky rôznych chrobákov, cvrčkov či kobyliek. Samozrejme, sme si vedomí, že to nie sú čokolády, ktoré by mali radi všetci ľudia po celom svete. Robíme to pre tých, ktorí chcú vyskúšať niečo nové.

Vo svojich propagačných materiáloch tvrdíte, že produkujete 365 druhov čokolád...
Samozrejme, je ich oveľa viac. V našom závode máme novú linku, ktorú nazývame Mi-Xing bar. Je to akýsi čokoládový bar, na ktorom si môžete namiešať viac ako 20 miliárd druhov rôznych čokolád. Keď prídete do našej fabriky a použijete tento bar, za 20 minút môžete mať svoju vlastnú čokoládu. Máme počítačový program, ktorý pre vás urobí to, čo by ste za normálnych okolností nedokázali. Prirodzene, vývoj nových druhov čokolád nenechávame na počítač, ale pracujeme na ňom osobne.

Viete spočítať, koľko druhov čokolád ste vytvorili vy osobne?
Počas svojho života som vytvoril určite viac ako tisíc druhov čokolád. Máme mnoho značiek s rôznymi príchuťami či malými biologickými čiastočkami. Keď ste už hovorili o počte 365 druhov, túto hranicu som si dal na začiatku podnikania ako cieľ, keď som chcel urobiť osobitnú čokoládovú príchuť na každý deň.

Koľko druhov produktov máte v oficiálnom predaji?
V našom obchode máme viac ako 500 druhov čokolád. Čo sa týka iných obchodov, do ktorých svoje produkty umiestňujeme, toto číslo sa pohybuje na rôznych úrovniach. Niekde majú 20 druhov, inde ich je 50, v špecializovaných predajniach dokonca vyše 200 druhov. Ale nikto nemá v kamennej predajni celé portfólio našej produkcie. Toto bolo moje želanie. Celú ponuku môžete nájsť iba v internetovom obchode.

Svoj prvý biznis ste rozbehli ako 26-ročný, keď ste si otvorili obchod s konfekciou. Postupne ste podnikanie rozšírili do štyroch rôznych oblastí. Raketový rast obchodu ste však nedokázali udržať a v roku 1996 ste boli nútený vyhlásiť bankrot. Prečo ste sa v roku 1999 rozhodli pustiť práve do výroby čokolády? Boli ste jej veľkým fanúšikom?
Nenazval by som to tak, že som bol veľkým fanúšikom čokolády. Mal som ju rád tak ako snáď každý. Nepustil som sa do výroby čokolády preto, že by som ju mal rád do takej miery, že by som nemohol robiť nič iné. Čokoládu beriem skôr z hľadiska chute. Práve s vyvíjaním nových príchutí čokolády súvisí moja veľká záľuba, ktorou je cestovanie. Cestujem naozaj rád a veľa.

Spájate cestovanie s výrobou čokolády?
Presne tak. Samozrejme, destinácie ako Monako nie sú mojou prioritou (smiech). Cestujem predovšetkým do Južnej Ameriky, do Afriky či do Indie. Často a rád sa stretávam s mnohými milými ľuďmi. Počas týchto ciest spoznávam mnoho nových príchutí, ktoré potom navzájom zmiešavam a vytváram úplne nové chute. Práve môj čokoládový biznis mi dal príležitosť spolupracovať s producentmi z Južnej Ameriky či z Afriky, ale zároveň aj možnosť, aby som ľuďom spríjemňoval život. A myslím si, že práve výroba organickej čokolády je cestou, ako si zabezpečiť do budúcnosti rýchlejší rast.

Rásť sa vašej spoločnosti naozaj darí...
Áno, a vďačím za to všetkým svojim klientom, ale i spolupráci s mojimi zamestnancami. S obľubou tvrdím, že moji zamestnanci nepracujú pre mňa. Ja pracujem pre nich. V tom je veľký rozdiel. Niektorí podnikatelia hovoria – toto sú moji zamestnanci, ktorí pracujú pre mňa. U nás to tak nie je.

Medzi ľuďmi prevláda názor, že európskym kráľovstvom čokolády je Švajčiarsko. Vám sa ako jedinému producentovi z Rakúska a Nemecka podarilo dostať medzi top 25 výrobcov čokolády na celom svete. Ako sa vám darí súperiť na trhu so švajčiarskymi gigantmi?
Nikdy som nepočul o tom, že by Švajčiari vyrábali najlepšiu čokoládu (smiech). Prirodzene, vo Švajčiarsku sa vyrába veľa čokolády a pôsobí tam mnoho producentov. Ja som si výrobou čokolády splnil všetky svoje sny. Zákazníkov mám naozaj po celom svete. A skutočným kľúčom k môjmu úspechu je to, že vyrábam špeciálne druhy čokolády. Nie obyčajnú mliečnu, bielu alebo iné bežné druhy, ktoré sa normálne produkujú a predávajú vo veľkých obchodoch. My ponúkame predovšetkým netradičné chute. Základom je mliečna čokoláda, ktorá patrí medzi najlepšie na svete, čo sa týka chuťových a iných vlastností. Do nej pridávame ingrediencie ako už spomínané rybacie hlavy a podobne. Keď sa potom pozriete na organickú zmes, ktorá vznikne, vidíte výsledok našej práce. Mnohí ľudia mi hovoria, že im to fantasticky chutí. A my vždy hľadíme na to, čo si žiadajú naši z

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu HN. Pokiaľ si ho chcete dočítať do konca, predplaťte si jeden z troch nasledujúcich balíkov

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.