StoryEditor

BMW má na čínskom trhu červenú

07.08.2013, 00:00
Správa o výmene súčiastok prichádza len týždeň po dočasnom zamietnutí rozšírenia výroby.

Kľúčový trh jej dáva zabrať. Kým pred týždňom stopli automobilke BMW rozšírenie závodov v Číne, teraz musí meniť súčiastky vo viac ako 140-tisíc vozidlách. Dôvodom prvého rozhodnutia je obava o životné prostredie, druhý problém vznikol kvôli chybe na riadení.

„Len čo sme sa o chybe dozvedeli, informovali sme vládu,“ vyhlásila spoločná nemecko-čínska firma BMW Brilliance, ktorá autá vyrobila. Automobilka pritom vyrástla práve vďaka svojej vysokej kvalite.

Nemecké = kupované
„Čínski majitelia BMW radu 5 prídu do servisu, kde im zadarmo vymenia chybnú súčiastku. Je to preventívne opatrenie,“ vysvetľuje hovorca BMW Group Slovakia Milan Stupka, podľa ktorého vodičom nehrozilo žiadne nebezpečenstvo. Ak by sa však dostali do zaplavených ulíc, mohli im súčiastky korodovať. Ide pritom o automobily, ktoré boli vyrobené v priebehu rokov 2009 až 2012.

Na čínskom trhu, kde vládnu značky ako Mercedes alebo Bentley, môže aj takáto aféra automobilke naštrbiť povesť. „BMW je firma, ktorá je založená na značke a prestíži spájanými s vysokou kvalitou. Číňania sú aktuálne úplne posadnutí nemeckými tovarmi a takáto chyba môže viesť k zmene spotrebiteľského správania,“ uvažuje analytik Across Wealth Management Radoslav Kasík. Zároveň dodáva, že silu značky to dlhodobo nezmení. Správy o poruche výrazne nezamávali ani trhmi. Akcie firmy síce klesli takmer o pol percenta, no na druhý deň opäť rástli.

Vláda stopla väčšiu výrobu
V priebehu posledného týždňa tak nemecká automobilka musí riešiť už druhý problém. Čínska vláda jej totiž „zatrhla“ rozšírenie závodu. Expanziou v meste Shenyang za jeden a pol miliardy amerických dolárov (1,13 miliardy eur) chcela zdvojnásobiť svoju ročnú výrobu na 400-tisíc vozidiel. Vláda argumentovala nedostatočnými analýzami vplyvov na životné prostredie. „Analýzu prerobíme a predložíme ju znova. Je to súčasť štandardného schvaľovacieho procesu,“ spresnil Milan Stupka. Rozšírenie výroby by podľa Kasíka malo byť v záujme samotnej Číny, keďže autá vyjdú priamo z jej automobilky a nemusia sa dovážať zo zahraničia.

Boj o Čínu
Predaje BMW v Číne pritom v prvom polroku tohto roka vzrástli o 15 percent na takmer 200-tisíc vozidiel. Viac ako polovica z nich vyšla zo spoločného nemecko-čínskeho podniku BMW Brilliance. Najväčší automobilový trh láka viaceré zahraničné spoločnosti. Americká automobilka General Motors tu chce do roku 2016 preinvestovať 11 miliárd dolárov a Volkswagen aktuálne stavia závod s ročnou výrobou 300-tisíc vozidiel. „Počet automobilov na osobu je v Číne oproti západným krajinám niekoľkokrát nižší. Spolu s rastom ekonomiky však prudko stúpa,“ vysvetľuje jeden z dôvodov expanzie do Číny analytik X-Trade Brokers Kamil Boros. V krajine sa rozrastá aj bohatšia vrstva, ktorá je cieľovou skupinou luxusných automobiliek.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
21. máj 2024 09:11