StoryEditor

Budeme platiť bankám za služby viac?

11.10.2005, 00:00
Ponuka bankových produktov sa dynamicky rozvíja. Nové balíky služieb, širšia ponuka platobných kariet, sofistikovanejšie portfólio investičných príležitostí, dostupnejšie úvery. Zmenami však neprechádza len ponuka služieb, ale aj sadzobníky poplatkov. K akým úpravám došlo za posledný rok a čo možno očakávať v budúcnosti?
Ponuka bankových produktov sa dynamicky rozvíja. Nové balíky služieb, širšia ponuka platobných kariet, sofistikovanejšie portfólio investičných príležitostí, dostupnejšie úvery. Zmenami však neprechádza len ponuka služieb, ale aj sadzobníky poplatkov. K akým úpravám došlo za posledný rok a čo možno očakávať v budúcnosti?
Slovenská sporiteľňa
K výraznejším zmenám v poplatkoch v prípade Slovenskej sporiteľne došlo vo februári a v apríli. Februárová zmena vychádzala z filozofie banky podporovať poplatkovou politikou automatické a poloautomatické operácie. "Znížili sme poplatok za transakcie uskutočnené cez elektronické bankovníctvo, call centrum a pri platení v obchodoch kartou z troch na 2,50 koruny. Naopak, zvýšila sa účtovná položka za manuálne transakcie na 12 korún," hovorí Martina Kusovská zo sekcie komunikácie Slovenskej sporiteľne.
Ďalšou úpravou bolo zníženie poplatku na účte SPOROžíro extra za hotovostný vklad v obchodnom mieste banky z desať na nula korún, hotovostný výber z 30 na 20 korún a zadanie jednorazového príkazu v pobočke z 15 na 12 korún. "V rámci zjednodušenia poplatkovej štruktúry sme zjednotili poplatok za účtovnú položku za automatické transakcie právnických osôb a osobných účtoch retailových klientov na päť korún. Takisto sme zvýšili poplatky za manuálne operácie v pobočke, napr. za osobné preberanie výpisov," opisuje Kusovská.
Aprílová zmena v poplatkoch súvisela so zavedením nových balíkov služieb. K možnej úprave poplatkov v budúcnosti sa zatiaľ banka nechce vyjadrovať: "Vývoj situácie na bankovom trhu neustále monitorujeme, o prípadných zmenách budeme včas informovať," dodáva Kusovská.
VÚB banka
VÚB banka v poslednom roku zrušila poplatok za zrušenie účtu, termínovaných vkladov a vkladných knižiek a zrušenie produktov a služieb nadviazaných na bežný účet. "Teda poplatky za zrušenie platobných kariet, elektronického bankovníctva, trvalých príkazov a inkás. V súčasnosti sú všetky poplatky za zrušenie produktov pre občanov nulové," uvádza Alena Walterová, hovorkyňa VÚB banky. Zmeny v poplatkoch pre aktuálne produkty v budúcnom roku neočakáva.
Tatra banka
Od 1. septembra má Tatra banka nový cenník, ktorý napríklad znížil cenu balíka TatraStudentMultiset a zaviedol vernostný program, ktorý umožní mať kreditnú kartu bez poplatku. "Ak v daný mesiac klient svojou kreditnou kartou dosiahne stanovený objem transakcií, bude mať hlavnú kartu bezplatne. Rovnako sme znížili vstupné poplatky pre podielové fondy," vymenúva riaditeľ oddelenia vzťahov s verejnosťou Tatra banky Roman Začka. Cenová politika banky závisí podľa neho od viacerých faktorov, medzi ktorými sú vývoj na trhu, konkurencia, náklady a investície banky či cieľ motivovať klient na využívanie súčasných širokých možností, napríklad v elektronickom bankovníctve.
Dexia banka
Pri vkladových produktoch a termínovaných účtoch sa poplatky v Dexia banke za posledný rok výraznejšie nemenili. "Pristúpili sme aj k prehodnoteniu sankčných poplatkov za predčasný výber zo sporiacich produktov. Došlo síce k zvýšeniu poplatkov za vedenie účtu, súčasne sme však ponuku služieb rozšírili o cenovo výhodné balíky služieb. Pri elektronickom bankovníctve sa počas roka 2005 mierne zvýšil mesačný poplatok za vedenie služieb e-Banka a Mobil Banking pre občanov," vymenúva Katarína Keráčiková - Némová, špecialistka na externú komunikáciu a PR Dexia banky.
Oblasť poplatkov je podľa nej citlivou záležitosťou, a preto sa ich banka snaží čo najviac sprehľadniť. "Od 1. októbra sme pripravili sprehľadnený sadzobník poplatkov a plánujeme ho zlepšovať aj naďalej," tvrdí Keráčiková - Némová. Je možné očakávať, že by banka pri osobných účtoch, vkladových produktoch, elektronickom bankovníctve či platobných kartách poplatky zvýšila? "Pravdepodobne nie," dodáva.
Istrobanka
Istrobanka podľa generálnej tajomníčky Eleny Penzes-Strobl upravovala poplatky len minimálne, aby zachovala stratégiu byť bankou dostupnou pre bežného občana. "Mierne sme zvýšili poplatky za vedenie bežného účtu podnikateľov, upravili sme niektoré poplatky v oblasti platobných kariet, za prepočítavanie mincí, za výber hotovosti z bežného účtu a zmenili sme výšku a rozdelenie účtovných položiek. V budúcom roku neuvažujeme o výrazných úpravách poplatkov. Budeme však monitorovať potreby klientov a vývoj konkurencie tak, aby sme vedeli flexibilne reagovať na vývoj trhu," dodáva Penzes-Strobl.
OTP Banka
OTP Banka Slovensko mierne zvýšila poplatky za účtovné položky, no vybrané služby elektronického bankovníctva ponúka bezplatne. "Výška poplatkov za služby závisí od viacerých faktorov. Aj v budúcnosti chceme zvýhodňovať realizáciu platieb cez kanály elektronického bankovníctva," opisuje zámery Andrea Uličná z marketingu OTP Banky.
UniBanka
Od októbra UniBanka znížila ceny balíkov služieb Style a Silver Style. "Termínované vklady zostali bez zmien, to znamená, že ich zriadenie a vedenie je naďalej bezplatné. Bez poplatku je taktiež stále zriadenie všetkých služieb elektronického bankovníctva," pripomína hovorkyňa UniBanky Katarína Ševčíková. Zároveň dodáva, že v budúcom roku zvyšovanie cien nepripravujú.
Ľudová banka
V poslednom roku Ľudová banka upravovala obsah jednotlivých programov služieb, kde rozšírila ponuku o účtovné položky, služby call centra a ponuku všetkých služieb elektronického bankovníctva. S tým súvisela aj úprava cien. "Poplatky za vedenie bežných účtov s programom služieb vzrástli v minulom roku o 10 korún pri programe LUBA Element, o 15 korún pri programe LUBA Aktiv a o 35 Sk pri LUBA Komplet," vymenúva Jana Lukáčová, riaditeľka marketingu Ľudovej banky. Zvyšovanie a znižovanie poplatkov podľa nej závisí od mnohých faktorov, preto dnes nemožno presne odhadovať, či je v budúcom roku možné očakávať zvýšenie poplatkov.
HVB Bank
Zmeny HVB Bank Slovakia v sadzobníku poplatkov sa týkali najmä účtovných položiek a činností, ktoré sú náročné na ľudskú prácu. "Klienti, ktorí využívajú balíky služieb a realizujú platobný styk elektronicky, však žiadne výrazné zmeny nepocítili. HVB Bank nepredpokladá významnejšie zvýšenie poplatkov v roku 2006," uvádza hovorkyňa banky Andrea Kollárová.
ČSOB
ČSOB zavedením možnosti úspory pri balíkoch služieb pre fyzické osoby - aktívnych klientov - v priemere podľa hovorkyne Marty Krejcarovej zlacnila služby v oblasti účtov. "Táto možnosť sa týka všetkých balíkov, teda v ČSOB sa zníženie poplatkov za účty dotklo viac ako 50 percent klientov, ktorí vymenili bežný účet za niektorý z balíkov. ČSOB neočakáva do budúcnosti výrazné zvyšovanie poplatkov. Budeme skôr hľadať riešenia, ako klientovi zracionalizovať správu peňazí.
Možno očakávať skôr upratovanie, preskupenie a sprehľadnenie poplatkov, aby reálnejšie a čitateľnejšie vyjadrovali spotrebu využívaných produktov a služieb, čo môže v konečnom dôsledku priniesť aj celkový pokles nákladov pre klientov," dodáva Krejcarová.
Poštová banka
Jednou z úprav v cenníku Poštovej banky za posledný rok bolo zvýšenie poplatku pri GSM bankingu za každú bankou odoslanú správu z 1,50 na 2,00 koruny, čo súviselo predovšetkým s úpravou cien mobilných operátorov. "V budúcom roku neplánujeme výraznejšie zvýšenie poplatkov. Zopár zmien prebehlo v tomto roku, keď sme sa snažili priblížiť k cenovej úrovni konkurenčných bánk, ale zároveň ostať jednou z bánk, ktoré majú najnižšie poplatky," tvrdí hovorca Poštovej banky Ján Onda.
Banka Slovakia
V poplatkovej politike Banky Slovakia nastali iba minimálne zmeny. "Preferujeme elektronické distribučné cesty pred tradičnou papierovou formou. Zvýhodnenie spoplatňovania v prospech elektronickej formy vykonávania transakcií predstavuje 50 percent, niektoré služby poskytujeme bezplatne, ako napríklad platobnú kartu Maestro," hovorí riaditeľ odboru retailových obchodov Banky Slovakia Ladislav Koller. Banka sa podľa neho orientuje na segment privátneho bankovníctva, čo sa odráža aj v definovaní poplatkovej politiky, z čoho vyplýva, že v retaili nepredpokladá v budúcom roku žiadne zdražovanie.

Ponuka debetných kariet a poplatky spojené s ich používaním
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/osobne-financie, menuAlias = osobne-financie, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
03. máj 2024 01:52