Už pred pätnástimi rokmi som na prednáške šéfa komerčnej banky videl grafy naznačujúce „prebankovanosť“ Slovenska. V našej krajine je príliš veľa malých bánk, aby sa každému ušiel kus koláča. Môj vizionársky šéf rečnil o tom, že musíme spoločne makať a poriadne zabrať vo všetkých smeroch biznisu, lebo čoskoro príde fáza konsolidácie bankového trhu a potom budú väčšie ryby v rybníku pojedať ten drobný planktón. Musíme teda rásť a budovať nové a nové pobočky, aby sme sa dostali do veľkej štvorky slovenských bánk a naplno rozvinuli úspešnú stratégiu akumulácie biznisu, rozumej zisku, z rozsahu.
Roky však plynuli a banka nie a nie preraziť medzi tých veľkých. S konsolidáciou bankového sektora na Slovensku v nedohľadne a sériou neziskových projektov na Balkáne sa neskôr šéfovia môjho šéfa rozhodli banku predať Rusom. Sberbank prišla na trh entuziastická, plná očakávaní, ktoré sa nenaplnili. V období po finančnej kríze ju čakali finančné suchoty. Nielen že banku kúpila draho, ale aj biznis výrazne pokrivkával. Od roku 2010 banka vyprodukovala súhrnnú stratu 77 miliónov eur a objem jej biznisu išiel dolu vodou. Klesli vklady od klientov, úvery aj celková bilančná suma. Rusov to omrzelo, svoju slovenskú bankovú avantúru zabalili a banku predali penťáckej Prime. Aj keď to podľa čísel vyzerá, že menší kúpil väčšieho, teraz je to Prima, ktorá nastúpila na cestu expanzie. Pri fúzii je objem biznisu je však v nominálnom vyjadrení nepodstatný. Ide predovšetkým o relatívnu ziskovosť.
Vybudovať značku v konzervatívnom bankovom prostredí na ruinách komunálnej banky, ktorej zlomil krk špekulatívny obchod jej klienta na juhoafrický rand, je v slovenských podmienkach success story. Penta vsadila na ľudovosť. Značku Prima banka budovala ako ľuďom dostupnú banku, v ktorej nie je žiaden byrokratický problém s vybavovaním papierov a potvrdení pri zháňaní peňazí, napríklad na bývanie. Úspešný marketing sa pretavil do rastúcich objemov úverov, keď posledných niekoľko rokov Prima v retailových úveroch rástla násobne rýchlejšie ako priemer celého trhu.
Fúzii ešte chýba požehnanie najvyššieho regulátora z bratislavskej Karvašovej ulice, ale všetko je jasné. Z dvoch centrál bude len jedna – jeden marketing, jedno úverové oddelenie či jedno oddelenie treasury. Prekrytie pobočkovej siete sa zefektívni a úspory z rozsahu sa dostavia. V porovnaní s priemerom eurozóny je na Slovensku počet pobočiek komerčných bánk v prepočte na obyvateľa mierne vyšší, dokonca v porovnaní s Nemeckom dvojnásobný, ale zrejme sme už blízko k optimálnemu nasýteniu trhu. Doba konsolidácie je už tu. Aj keď s pätnásťročným zdržaním.