* Keď ochoriete na dovolenke
Pobyt v zahraničí môže poriadne znepríjemniť ochorenie alebo úraz. Na čo však pri návšteve zdravotného zariadenia netreba zabudnúť, ak máte cestovné poistenie? Lekárovi by ste sa mali preukázať poistnou zmluvou alebo poistnou kartou. "Ak klient uhradí poplatky za ošetrenie v hotovosti, mal by si od lekára vyžiadať potvrdenie o ošetrení s uvedením diagnózy a doklad o výške zaplatenej sumy," odporúča hovorkyňa Union poisťovne Drahomíra Juríková. Po návrate na Slovensko môžete navštíviť niektorú z pobočiek poisťovne, kde ste uzatvorili cestovné poistenie, vyplníte príslušné tlačivo (Oznámenie poistnej udalosti), ku ktorému priložíte originály príslušných dokladov. Zvyčajne tak treba urobiť do 15 dní. Ak vás však v zahraničí trápia zdravotné problémy, najlepšie je, keď zavoláte asistenčnú službu. Tá vám napríklad poradí najbližšie miesto ošetrenia, ale aj ako treba postupovať, ak chcete, aby vám poisťovňa preplatila náklady na ošetrenie. Určite by ste tak mali urobiť v prípade hospitalizácie. "Telefónne číslo je z celého sveta bezplatné a klient ho má uvedené na poistnej zmluve," konštatuje vedúca oddelenia marketingu a reklamy Komunálnej poisťovne Daniela Lászlová.
Čo treba poisťovni predložiť:
-- písomnú žiadosť o preplatenie nákladov za ošetrenie,
-- formulár: Oznámenie o poistnej udalosti z poistenia liečebných nákladov v zahraničí,
-- lekársku správu s opisom diagnózy a jej rozsahu,
-- potvrdenie o skutočnej dĺžke liečenia,
-- účty s potvrdením o zaplatení za náklady liečenia,
-- účty na náklady za lieky,
-- v prípade úmrtia by pozostalí mali predložiť úmrtný list s uvedením príčiny smrti.
* Strata alebo poškodenie batožiny
Pri strate batožiny by ste si mali od spoločnosti, s ktorou ste cestovali, vyžiadať potvrdenie, v ktorom sa uvedú skutočnosti spojené so stratou batožiny. V prípade jej odcudzenia je potrebné oznámiť celú udalosť polícii, ktorá o tom spíše záznam. "Tento záznam so zoznamom poškodených a odcudzených vecí aj s dokladom o ich hodnote by mal klient po príchode na Slovensko odovzdať poisťovni," konštatuje hovorca Generali Poisťovne Daniel Vida. Pri poškodení batožiny je zase dobré doložiť fotografiu, ktorá zachytáva rozsah poškodenia. Samozrejme, o informácie môžete požiadať aj asistenčnú službu.
Aké doklady si treba zabezpečiť:
-- potvrdenie o úschove drahších vecí u správcu kempingu, prípadne v trezore,
-- potvrdenie o parkovaní vozidla,
-- zápis o vzniku a rozsahu škody od správcu kempingu,
-- zápis o vzniku a rozsahu škody od správcu parkoviska,
-- zápis o vzniku a rozsahu škody od prepravcu, ktorému bola batožina zverená na potvrdenie na prepravu alebo podľa pokynov prepravcu uložená v spoločnom batožinovom priestore,
-- zápis o vzniku a rozsahu škody od úschovne, ktorej bola batožina zverená na potvrdenie do úschovy,
-- zápis o vzniku a rozsahu škody od policajtov (pri dopravnej nehode, krádeži poistenej batožiny spôsobom, pri ktorom páchateľ prekonal prekážky brániace jej ukradnutiu, pri živelnej udalosti, zbavení možnosti poisteného batožinu opatrovať v dôsledku závažného zranenia a prípadnej hospitalizácie a podobne).
* Poistenie zodpovednosti za škody
Čo ak niekomu v zahraničí neúmyselne spôsobíte nejakú škodu? Ak máte uzatvorené poistenie zodpovednosti za škodu, ktoré je súčasťou komplexného cestovného poistenia, poisťovňa to uhradí za vás. V prípade vzniku poistnej udalosti je dobré kontaktovať asistenčnú službu. Poradí vám, ako postupovať. "Svoju zodpovednosť za škodu neuznávajte bez súhlasu poisťovateľa a náhradu škody neplaťte, ani sa na to nezaväzujte," odporúča hovorkyňa Allianz -- Slovenskej poisťovne Lucia Muthová. Platia aj ďalšie pravidlá: nepodpisujte dokument, ktorému nerozumiete, vznik škody ohláste polícii (ak je to možné), okolnosti vzniku škody zdokumentujte, napríklad prostredníctvom fotografií, podľa možností si uschovajte poškodené veci alebo ich zvyšky. Poistnú udalosť treba po príchode na Slovensko okamžite nahlásiť poisťovni.
Požadované doklady:
-- písomné oznámenie o uplatnení práva na náhradu škody proti poistenému,
-- písomné vyjadrenie sa k požadovanej náhrade a výške,
-- splnomocnenie poisťovne na prerokovanie škodovej udalosti.
StoryEditor