StoryEditor

EK: Banky nás klamú poplatkami aj radami

22.09.2009, 19:00
Autor:
TASRTASR
Banky nezmenia svoje správanie bude spoločne s národnými vládami presadzovať dodržiavanie spravodlivých obchodných praktík (na snímke predseda Európskej komisie José Manuel Barroso). Uviedla to dnes vo svojej správe o maloobchodnom bankovníctve v 27-člennom bloku Európska komisia (EK).

Mnohé banky v Európe mätú zákazníkov netransparentnými poplatkami, neúčelnými radami a zložitými postupmi. Uviedla to dnes vo svojej správe o maloobchodnom bankovníctve v 27-člennom bloku Európska komisia (EK).

Upozornila tiež, že ak banky nezmenia svoje správanie bude spoločne s národnými vládami presadzovať dodržiavanie spravodlivých obchodných praktík.

Bankári klamú

"Bankári v maloobchodnom sektore klamú zákazníkov. Existujú rozsiahle dôkazy o porušovaní základných spotrebiteľských princípov," vyhlásila komisárka pre ochranu spotrebiteľov Meglena Kuneva.

Analýza situácie v 224 finančných inštitúciách s takmer 80-% podielom na európskom trhu odhalila, že mnohé banky sa pokúšajú "skryť" poplatky do komplexnej štruktúry bankových poplatkov. Väčšina zákazníkov má tak problémy im porozumieť.

Zložité informácie

Okrem toho, banky klientom často poskytujú informácie zložitým právnickým a finančníckym žargónom, dôležité detaily uverejňujú malým písmom a tlačené formáty sú príliš dlhé bez zvýraznenia kľúčových charakteristík produktov.

Poplatky v podobe, v akej ich 66 % zo skúmaných bánk prezentovalo na Internete alebo tlačive, boli také nejasné, že odborníci, ktorí pripravovali túto analýzu, sa museli skontaktovať s finančnými inštitúciami a požiadať ich o dodatočné informácie.

Odmeny predajcov

Aj bankári, ktorí predávajú finančné produkty, poskytujú zákazníkom zlé informácie. "Poradcovia v bankách často dostávajú odmenu z predaja niektorých produktov, takže sa pokúšajú presvedčiť klientov, aby si ich kúpili, aj keď nie sú pre nich vhodné," uviedol jeden z odborníkov, ktorý sa podieľal na vypracovaní správy.

Správa sa odvoláva na údaje z Nemecka, podľa ktorých 80 % zo všetkých dlhodobých investičných produktov bolo predčasne ukončených pre neadekvátnu radu.

Dobrovoľný kódex

EK v správe zvlášť kritizuje banky v Rakúsku, Francúzsku, Taliansku a Španielsku, a naopak, najlepšie hodnotenie dostali finančné ústavy v Belgicku, Dánsku, Holandsku a Portugalsku.

Komisia dúfa, že od novembra, keď začne platiť dobrovoľný "kódex dobého postupu", sa situácia v bankách bude zlepšovať.

Kuneva dodala, že EK bude s ohľadom na túto správu monitorovať, či sa členské krajiny riadia európskou legislatívou o nečestných komerčných praktikách. Informovala o tom agentúra Reuters.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/osobne-financie, menuAlias = osobne-financie, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
16. apríl 2024 18:51