StoryEditor

Nebojte sa reklamovať tovar spoza hraníc

17.06.2009, 00:00
Ak sa doma pokazí výrobok kúpený v zahraničí, nič nie je stratené. Zákazníkom pomôže európske centrum.

Príjemné zážitky či opálené telo vám po návrate zo zahraničnej dovolenky alebo výletu ostanú. Ale čo s tovarom, ktorý si prinesiete z cudziny a po príchode domov sa vám pokazí? Napríklad elektronika, fotoaparát či oblečenie. Ako ich reklamovať? Treba sa vrátiť do predajne, kde ste ich kúpili? To však môže byť aj stovky kilometrov. Keďže sa to nedá, o reklamáciu sa treba u predajcu pokúsiť aspoň mailom alebo telefonicky.

"V prípade ,cezhraničnej‘ reklamácie je vhodné požiadať o pomoc aj Európske spotrebiteľské centrum,“ odporúča hovorkyňa Slovenskej obchodnej inšpekcie Danuša Krkošová. Centrum podľa nej zabezpečí riešenie zákazníkovho problému. Sídli v Bratislave na Mierovej ulici č. 19.

Treba mať doklady
"Naše ,okienko‘ je na internetovej stránke ministerstva hospodárstva (www.economy.gov.sk). Je tam množstvo informácií, čo by mal zákazník v prípade reklamácie robiť,“ informuje pracovníčka spotrebiteľského centra Alžbeta Ivaničová. Toto bratislavské pracovisko je súčasťou siete európskych spotrebiteľských centier. V prípade reklamácie tovaru kúpeného v inej krajine Európskej únie sa skontaktuje s partnerským centrom v zahraničí a zákazníkovi spoločne pomôžu jeho problém vyriešiť. "Na našej internetovej stránke je aj formulár žiadosti spotrebiteľa, ktorý treba vyplniť. Priložiť sa musia aj zoskenované doklady o tovare alebo o výsledku predchádzajúcej sťažnosti,“ odporúča Ivaničová. Ak zákazník nemá počítač, s centrom sa môže skontaktovať telefonicky. Spolupráca s centrom dáva zákazníkovi väčšiu šancu, že pri reklamácii uspeje, ako keby ju riešil sám. Prípadné vrátenie tovaru však musí urobiť na vlastné náklady.

Pozor aj na čas
Reklamačné obdobie je v Európskej únii jednotné - dva roky. V rámci neho si však môžu členské štáty stanoviť rozdielne dlhé obdobia, keď musí predajca zákazníkovi dokázať, že chybu, ktorú reklamuje, v čase kúpy tovar nemal. Na Slovensku je to jeden rok. V iných štátoch únie to môže byť len pol roka. Tento čas dáva spotrebiteľovi veľkú šancu, že pri reklamácii uspeje. Ak sa však chyba vyskytne neskôr, musí zasa spotrebiteľ dokázať, že existovala už v čase kúpy. A to nahráva predajcom, ktorí reklamáciu neuznajú. Na vybavenie "cezhraničnej“ reklamácie stanovil Brusel orientačnú lehotu 70 dní. Môže byť však aj dlhšia.

Ústretovosť k zákazníkom
Ak sa pokazil tovar kúpený v inom štáte, ale v niektorej z nadnárodných obchodných sietí, ktoré sú aj na Slovensku, zákazník má veľkú šancu na úspešnú reklamáciu. A to aj bez pomoci spomínaného centra. "Ak by sme mali na Slovensku v ponuke ten istý tovar ako naša predajňa v zahraničí, zákazník môže prísť doma do ktorejkoľvek a uplatniť si v nej reklamáciu,“ informoval hovorca Kauflandu Martin Gärtner.

Niektoré reťazce však s "cezhraničnými“ reklamáciami nemajú skúsenosť. Napríklad Tesco. "S takýmito reklamáciami sme sa dosiaľ nestretli. Zákon o ochrane spotrebiteľa nevyžaduje vybavovanie reklamácií na tovar kúpený v zahraničí,“ pripomenula hovorkyňa Tesca Oľga Hnčiarová.

Ako postupovať pri reklamovaní tovaru kúpeného v zahraničí

- musíte mať doklady o kúpe tovaru
- tovar sa treba pokúsiť reklamovať priamo u predajcu - telefonicky, mailom, osobne
- v prípade neúspechu požiadať o pomoc bratislavské Európske spotrebiteľské centrum
- vyplniť žiadosť spotrebiteľa o pomoc na stránke www.economy.gov.sk
- dať centru doklady o kúpe tovaru, záručný list, vyjadrenie predávajúceho a ďalšie údaje, ktoré dokazujú právo zákazníka na reklamáciu
- riadiť sa pokynmi spotrebiteľského centra

Zdroj: HN a Európske spotrebiteľské centrum

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
02. máj 2024 00:26