16.12.2014, 00:00

Zo slovenského úspechu medzinárodná hanba. Startup zmizol s tisíckami eur

Peniaze, ktoré investori a fanúšikovia do projektu vložili, už neuvidia. A neuvidia ani výrobok.

Zo slovenského úspechu medzinárodná hanba. Startup zmizol s tisíckami eur

Od fanúšikov vyzbierali 200- tisíc dolárov za necelý mesiac a žali úspechy po celom svete. Namiesto úspešnej výroby sa však dočkali hanby. Jeden z najúspešnejších slovenských startupov Goldee končí na smetisku startupov. Informáciu priniesol portál startupers.sk, pre hnonline.sk to potvrdil samotný šéf spoločnosti Tomáš Baran. "Goldee končí kvôli nešťastnej zhode viacerých faktorov, no najmä kvôli nedostatku peňazí," povedal pre hnonline.sk

Kde sú peniaze?

Príbeh ako z rozprávky, ktorá sa však neskončila happyendom. Mladíci z Košíc sa rozhodli dobyť svet a podarilo sa im to. Investori a mentori nešetrili chválou na výrobok aj prezentáciu samotnej firmy. Slovenský startup si dal za úlohu vytvárať náladové osvetlenie nielen v slovenských, ale najmä amerických domácnostiach. Zahviezdili na akciách v Amerike aj na Startup Weekende na Slovensku a získali masívnu podporu.

Na svojej stránke www.getgoldee.com (na ktorej je dnes už len ospravedlnenie majiteľa) spustili crowdfundingovú kampaň, v ktorej fanúšikov vyzývali, aby projekt podporili výmenou za podiel na zisku. Za týždeň vyzbierali cieľovú sumu 100 tisíc dolárov, o mesiac to bol viac ako dvojnásobok. Podľa informácií portálu startitup.sk sa však vyzbieralo takmer pol milióna dolárov.

Update: Ozval sa nám človek z prostredia startupovej komunity so spresnením, že Goldee nevyzbierala pol milióna, ale dokonca ani 200 tisíc, ako tvrdili. Nie je to prvý prípad, kedy si startup "vylepšil" štatistiku crowdfundingu.

Falošní hackeri

Stránka dnes už viac ako mesiac nefunguje, na Facebooku startupu sa objavila iba informácia, že stránku znefunkčnili hackeri. "Stránku trvalo poškodil náš bývalý developer. Bolo to výsledkom napätia, ktoré v našej firme vzniklo," vysvetlil Baran. Skutočnosť však bola iná. Podľa viacerých nezávislých zdrojov hnonline.sk Baran ešte v novembri zakázal administrátorom prístupy. O stránku sa tak nemal kto starať a navyše nebola zaplatená faktúra za server. Keď potom stránka spadla, nemal ju kto znova spojazdniť.

Slovenský startup, ktorý si dal za úlohu vytvárať náladové osvetlenie nielen v slovenských, ale najmä amerických domácnostiach. Produkt v podobe ovládača a aplikácie bol podľa Barana vo finále. "Investovali sme všetky peniaze do výroby ešte pred tým, ako sme mali isté peniaze od investora preto, aby sme produkt dodali zákazníkom ešte toto leto," pokračuje Baran.

"Čo sa nám stalo osudným, boli náklady na výrobu, ktoré boli vyššie ako sme čakali. O kvalite sme odmietli diskutovať, ale zároveň sme chceli výrobok ponúknuť za rozumnú cenu." Takto vysvetľuje príčiny konca zakladateľ projektu s tým, že jediným riešením bola výroba v obrovských množstvách, čo bolo pre začínajúcu firmu priveľa.

Ako Steve Jobs

Podľa informácií, ktoré priniesol server startitup.sk však bolo všetko inak. Tomáš Baran mal peniaze minúť pre seba na renováciu bytu, auto a dovolenku. K týmto informáciám sa odmietol vyjadriť, keďže podľa neho ide o špekulácie.

Zamestnancom vyplácal nízke mzdy, väčšinu zamestnával na dohodu či živnosť. K nim sa Baran správal ako Steve Jobs - v duchu hesla "každý je nahraditeľný". Jeden zo zdrojov HN (jeho meno máme v redakcii) nám potvrdil, že s Tomášom Baranom nebolo jednoduché vychádzať a veľmi nepočúval, čo mu investori radia. V tíme Goldee preto vzniklo napätie, ktorého výsledkom bol odchod niektorých zamestnancov, vrátane CTO CMO (marketingového riaditeľa) Jána Višňovského, ktorého sme tiež oslovili netušiac, že pre Goldee už nejaký čas nepracuje.

Napäté vzťahy vo firme boli teda jedným z mnohých kameňov úrazu, čo dokazuje aj zničenie stránky bývalým administrátorom. Výsledkom je mínus pol milióna dolárov, sklamaní fanúšikovia a podporovatelia a obchodní partneri. Goldee totiž spolupracoval so systémami od Philips či LIFX.

Peniaze, ktoré investori a fanúšikovia do projektu vložili, už neuvidia. A neuvidia ani výrobok.

Článok je aktualizovaný. Všetky mená zdrojov máme v redakcii.

Goldee bol jeden z najúspešnejších slovenských startupov. Projekt zaujal nielen Slovákov, keď ho ešte pred dvomi rokmi predstavil jeho autor Tomáš Baran na Startup Weekende. Goldee sa rozhodla presunúť projekt z roviny prototypov do bežnej výroby, a tak 26. novembra minuého roka odštartovala kampaň v ôsmich krajinách sveta, primárne v USA. Cieľom bolo za mesiac vyzbierať prostredníctvom webu getgoldee.com 100 000 dolárov, ktoré umožnia začať vyrábať prvé kusy.

Za polovicu času, 15 dní mali na konte približne 80 % z potrebnej sumy. Napokon vyzbierali dvojnásobok. Žiadnemu slovenskému startupu sa doteraz nepodarilo vyzbierať teké množstvo prostriedkov crowdfundingom na vlastnej stránke. Goldee sa dočkalo domácej aj  medzinárodnej publicity, písalo o ňom niekoľko relevantných zahraničných technologických webov, vrátane uznávaného magazínu TechCrunch a Hospodárskych novín.


Prečítajte si aj:

Rozhovor s dnes už bývalým technickým riaditeľom Goldee Jánom Višňovským


Ako funguje Goldee

Osvetlenie sa má prostredníctvom novinky Goldee Light Controller automaticky prispôsobovať okoliu a byť plne interaktívne: ráno bude simulovať východ slnka, večer sa postupne stlmí a pripraví tak telo na spánok. Ak sa v noci prebudíte, zapne tlmené osvetlenie. A keď odídete z domu, automaticky sa vypne. Okrem toho sľubuje bezdotykové ovládanie gestami. Odporúča sa používať s LED svietidlami, i keď jeho tvorcovia avizujú aj kompatibilitu s klasickými žiarovkam. Goldee Light Controller mal stáť 349 dolárov.