22.01.2016, 12:01

Máme smolu. Volkswagen v Európe odškodňovať nebude

Nemecký automobilový koncern Volkswagen nebude odškodňovať európskych zákazníkov za škandál ohľadom meranie emisií.

Máme smolu. Volkswagen v Európe odškodňovať nebude

Americkým zákazníkom pritom odškodnenie poskytuje. Spoločnosť tak odmietla žiadosť Európskej komisie, ktorá odškodnenie európskych zákazníkov žiadala.

S návrhom na odškodnenie prišla európska komisárka Elžbieta Bienkowski, automobilka k tomu však podľa agentúry Reuters nevidí žiadny dôvod.

Odškodnenie svojim zákazníkom v Severnej Amerike firma podľa stredajšieho oznámenia vypláca. Dôvodom je, že sa s tamojšími regulátormi zatiaľ nedohodla na tom, ako opraviť vozidlá, ktorých sa škandál týka. Zákazníci budú teda musieť na riešenie čakať dlhšie ako v iných krajinách.

V USA Volkswagen ponúkol každému z desiatok tisíc majiteľov dotknutých vozidiel kompenzáciu v hodnote 1 000 dolárov (920 eur), aby získal späť ich dôveru. Šéf Volkswagenu Matthias Müller navyše tento mesiac nevylúčil, že spoločnosť odkúpi niektoré autá, ktorých sa v USA problém týka.

Eurokomisárka pre vnútorný trh, priemysel a podnikanie Bienkowski minulý týždeň poslala Müllerovi list so zoznamom požiadaviek. Podľa neho by mal Müller uvažovať o kompenzácii pre majiteľov dotknutých vozidiel v Európe.

"V Európe sa sústredíme na priebeh opravy a servisu," uviedla automobilka po stretnutí, ktorého sa v Bruseli zúčastnila Bienkowski a Müller. "Situácia v USA a Kanade nie je automaticky porovnateľná s inými trhmi na svete ... Preto tento krok nemôže byť jednoducho na iných trhoch zavedený," uviedla firma.

Európska komisia vo svojom vyhlásení po stretnutí uviedla, že eurokomisárka automobilovú skupinu znova povzbudila, aby uvažovala o adekvátnom spôsobe odškodnenia.

Americké ministerstvo spravodlivosti tento mesiac podalo na Volkswagen civilnú žalobu za to, že firma do takmer 600 000 naftových vozidiel v USA inštalovala zariadenie, ktoré umožňovalo skrývať pri testoch emisií vysoko nadlimitné hodnoty oxidov dusíka.

Volkswagen už skôr priznal, že softvér umožňujúci manipulovať s testami emisií inštaloval do približne 11 miliónov naftových áut po celom svete. Škandál sa týka aj 1,2 milióna vozidiel českej divízie Škoda Auto.