Lietadlom do Prievidze, Bidoviec, Dubovej či Svidníka? V budúcnosti to nemusí znieť ako sci-fi. Novovznikajúca nízkonákladová letecká spoločnosť Blue Slovakia totiž plánuje rozlietať celé Slovensko. Na začiatok však svoje sily sústredí na spojenie medzi letiskami v Bratislave a Košiciach. „Časom pribudnú ďalšie ako Poprad-Tatry, Žilina, Sliač či Piešťany. Budeme reflektovať požiadavky trhu. Máme však víziu, ktorá v budúcnosti prepojí aj menšie letiská a pomôže rozvoju regiónov,“ hovorí pre HN riaditeľ Blue Slovakia Tomáš Černaj. Firma sa pritom púšťa do rizikového biznisu.
Na tenkom ľade
Na Slovensku totiž skrachovala takmer každá klasická letecká spoločnosť. Naposledy to boli pred dvomi rokmi Danube Wings trnavského veľkopodnikateľa Vladimíra Poóra, ktoré ukončili pravidelné lety a prepustili všetkých zamestnancov po piatich rokoch lietania. Tvrdé pristátie majú za sebou i aerolinky ako Sky Europe, Seagle Air, Slovakian Airlines či Slovenské aerolínie. „Náš model je postavený na prirodzenom raste, stratégii diferenciácie a zároveň minimalizácie nákladov. Malo by sa to však realizovať postupne a rozumne, nie za cenu vysokých nákladov,“ spresňuje Černaj.
Od roku 2011 v Európe zaniklo až 73 leteckých spoločností, ktoré lietali na pravidelných linkách. Pred dvomi týždňami napríklad skrachoval rakúsky regionálny dopravca Intersky. Najprudší rast európskej leteckej dopravy v posledných rokoch pociťuje Turecko, Rusko či Poľsko. Tam v otváraní regionálnych liniek súperili najmä Eurolot a OLT Express, ktorý však už neexistuje.
Jediná vnútroštátna linka na Slovensku
Slovenské letiská pravidelne križuje iba jediný dopravca. Vnútroštátnu leteckú linku pritom prevádzkuje český národný prepravca České aerolínie. Napriek tomu, že si štatistiky spojenia Bratislavy s Košicami starostlivo stráži, úspešnosť linky naznačuje jej frekvencia. „ČSA sú pripravené naďalej rozvíjať linky na slovenské letiská tak, aby sme prepravili čo najviac spokojných cestujúcich. Od zimnej sezóny sme rozšírili prevádzku medzi Bratislavou a Košicami zo 6 na 8 spiatočných spojov týždenne,“ konštatuje hovorca leteckej spoločnosti Daniel Šabík. V závislosti od záujmu o letenky nasadzujú České aerolínie na pravidelnú linku Praha – Bratislava – Košice turbovrtuľové lietadlá ATR s kapacitou 48 alebo 64 cestujúcich.
S nízkokapacitnými lietadlami plánuje lietať i Blue Slovakia. Ešte pred tromi rokmi pritom ČSA lietali z Prahy do Žiliny a Popradu. Obe linky však zrušili bez náhrady. „Pravidelnú prevádzku z a do Popradu ani zo a do Žiliny aerolínie v aktuálnej zimnej sezóne neplánujú,“ dodáva Šabík.
O licenciu zatiaľ nepožiadali
V minulosti sa letecký most medzi západom a východom Slovenska radil medzi komerčne úspešné projekty. V roku 2002 túto linku zalietal dnes už skrachovaný letecký prepravca Sky Europe, čím vtedy po dlhšej odmlke oživil vnútroštátnu pravidelnú leteckú dopravu v Slovenskej republike. V prvom roku svojej prevádzky previezol z a do Košíc približne 25-tisíc pasažierov. Priemerné využitie sedadlovej kapacity dosahovalo až 85 percent. SkyEurope totiž lietal už od 10 eur, čo bolo v tom čase lacnejšie ako vlak. ČSA predávajú letenky v cene približne od 80 eur a vyššie.
Celý projekt aeroliniek Blue Slovakia odštartuje v polovici budúceho roka. Firma zatiaľ pracuje na zložení leteckej flotily a obsadení palubného personálu. Čaká ju však i vybavovanie potrebných povolení. „Spoločnosť Blue Slovakia nie je držiteľom prevádzkovej licencie a ani na ministerstvo dopravy nepodala žiadosť o jej udelenie,“ konštatoval hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa. Držiteľmi licencie na pravidelnú leteckú dopravu lietadlami s kapacitou 21 a viac cestujúcich sú na Slovensku spoločnosti Air CargoGlobal, AirExplore, Go2Sky a Travel Service Slovensko.
Aerolinky, ktoré skrachovali na slovenskom trhu
Danube Wings
V roku 2013 po päťročnej existencii dolietal prepravca spájaný s podnikateľom Vladimírom Poórom. Aerolinky sa na oblohe objavili v čase, keď na Slovensku už pôsobili tri spoločnosti. Firmu dobehli finančné problémy. Tržby totiž nepokrývali jej náklady. O rok neskôr skončila i jej dcéra VR Jet, ktorá ponúkala lety VIP klientele.
Slovakian Airlines
Slovensko-rusko-arménske aerolinky skrachovali ešte skôr, než sa vôbec dostali do vzduchu. Firma prišla o svoje jediné lietadlo, ktoré začiatkom roka 2012 odletelo z bratislavského letiska späť do Jerevanu. Dôvodom mala byť strata záujmu zo strany investora – Armavie Airlines. Spoločnosť neskôr skončila v konkurze.
Sky Europe
Prvá nízkonákladová spoločnosť v strednej Európe, svojho času najväčší letecký prepravca na Slovensku, pôsobila na trhu sedem rokov. Napriek tomu sa jej však nikdy nepodarilo dostať do čiernych čísel. V oblakoch lietala aj počas reštrukturalizácie. Napokon ju v roku 2009 definitívne pochovali dlhy. Tie sa za najhorší finančný rok dokázali vyšplhať na 59 miliónov eur.
Seagle Air
Spoločnosť bola v roku 2009 najväčším charterovým dopravcom na Slovensku a s 236 tisíckami cestujúcich i tretím najväčším osobným leteckým dopravcom na bratislavskom letisku. Firma však pre finančné problémy zastavila svoje charterové lety a v decembri 2009 prišla aj o licenciu. Začiatkom roka 2010 skončila v konkurze. Iba na výplatách totiž zamestnancom dlhovala až 2,5 milióna eur.